Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
06. november 2011 - 09:38 Der er 34 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til harddiske

Kan ikke helt blive klog på det.

Altså man skal have 3 partioner:

1. Windows (styresystem)

2. Lager ( Spil,Film,Musik.)

3. Backup (Backup af Windows)

Kan de kloge folk bekræfte/afkræfte dette?

Styresystemet (C) skal kun være til systemfiler samt drivers,opdateringer og sikkerhedsprogrammer.

Lagerdrevet (D) skal kun være til spil som f.eks Steam og World of Warcraft, Musik og Film.

Backupdrevet (E) ? skal være identisk størrelsesmæssigt med Systemdisken. Man kan så tage backup (hvordan?) og gemme backupen på backupdrevet så man slipper for at skulle formatere og bruge CD.

Kan de kloge folk bekræfte/afkræfte dette?

Hvor mange harddiske skal man bruge? Skal man bruge en enkelt som systemdisk på 80GB og så en masse på 1/2TB som lagerdiske? Hvor store skal de eksterne harddiske være og kan man bruge dem til at tage backup med? Håber på nogle folk har gjort dette og har erfaring på dette område.
Avatar billede Slettet bruger
06. november 2011 - 12:37 #1
Noget af det er helt galt, men hvis du lukker dine gamle spørgsmå, er der uden tvivl ngen som får lyst til at for forlare dig det.
Avatar billede Slettet bruger
06. november 2011 - 12:52 #2
Nå jeg har set nærmere på dine spørgsmål, Det er ikke så slemt.
Man bestemmer selv hvor mange partitioner man vil have, men flere er meget praktisk. Første partition til styresystem og små programmer, er en god ide. Hvad man vil have på de andre 2-3+ er efter hvad man selv finder praktisk. MEN det er en misforståelse, at have en partition, som skal være identisk med C-drevet. Man kan i stedet lave et såkaldt Image af C. drevet. Det er en komprimeret udgave, som ikke fylder nær så meget. Det image, som kan gendanne C- drevet kan man så lægge på en af de andre partitioner. En ekstra harddisk er en rigtig god ide, for den harddisk man kører med, kan jo gå i stykker. Backup på den ekstra harddisk, også af andre ting man ikke kan bære at miste, er absolut anbefalings værdig. Stol aldrig på en harddisk, heller ikke en ny.
Avatar billede Slettet bruger
06. november 2011 - 12:59 #3
Her er 2 gratis programmer, som kan lave et Image.
EaseUs ToDo :http://download.cnet.com/Paragon-Backup-Recovery-Advanced-Free/3000-2242_4-10972187.html
Paragon Backup and recovery: http://download.cnet.com/Paragon-Backup-Recovery-Advanced-Free/3000-2242_4-10972187.html
Hos paragon skal man lade sig registrere for at få tilsendt koden.
Avatar billede Slettet bruger
06. november 2011 - 13:02 #4
Avatar billede 220661 Ekspert
06. november 2011 - 15:08 #5
Du har ikke fået at vide at E drevet skal være identisk i størrelse med C drevet. Dengang du havde spørgsmålet oppe sidst blev der sagt (minimum) dobbelt størrelse, så du havde mulighed for at have 2 Image filer at vælge imellem.
http://www.eksperten.dk/spm/947848
Avatar billede Slettet bruger
06. november 2011 - 16:14 #6
#5 Jeg er stort set enig i det du skriver i linket, men denne her forstår jeg nu ikke helt;" E drevets størrelse skal have dobbelt størrelse af C drevet så du kan have 2 image filer du kan vælge mellem. "
Det er jo ikke hele partitionen, som der laves et Image af, men kun data. Jeg har en C-partition på 50GB, med win7 og små programmer.
Et Image med EaseUs er på 10,6 GB og med Paragon 10,4 GB. Det vil sige, at hvis E-partitionen kun skal være til Image er 30GB nok, så kan der også arbejdes. Men hvis man også har en kopi på en ekstern disk, er 20GB nok. Man kan selvfølgelig også bare lægge et Image på en meget stor partition sammen med andre ting, det har jeg selv - og så backup SELVFØLGELIG:)
Avatar billede 220661 Ekspert
06. november 2011 - 16:20 #7
Det er muligt at dobbelt størrelse er for meget. Det var nu mere fordi han skrev det kun skulle være samme størrelse som C, og det havde måske ikke været nok. Og den plads der vat i overskud kunne man nok finde ud af at bruge til noget.
Avatar billede Slettet bruger
06. november 2011 - 16:22 #8
hardwareguy15
Der er nogle grundlæggende ting at tage højde for. For nemhed skyld har jeg taget noget fra en anden side:
"FORBEREDELSE Vi vælger C-drevet med windows.
Uanset hvilket program vi vælger, er det vigtigt, at vores Image er i orden fra start.
C-drevet bør ikke være over 40GB og kun indeholde styresystemet og mindre programmer. Større prog. lægges på en anden partition - som man selvfølgelig også kan lave et Image af.
Det er vigtigt af flere grunde. Jo større Image, jo længere tid tager det at gendanne. Og jo større C-drev,
jo længere tid tager det at defragmentere og undersøge for Virus-trojaner og andet snavs.
Når vi har lavet det C-drev, som passer os, skal det defragmenteres og scannes for Virus-trojaner osv.
For har man fået virus i sit Image, får man det jo hver gang man gendanner fra det.
Med den recept får vi det bedste Image.  Men man kan selvfølgelig gøre som selv vil."
http://www.eksperten.dk/guide/1345
Avatar billede Slettet bruger
06. november 2011 - 16:32 #9
#7 Ja hvis partitionen bruges til andet er det da ok. Det er mere hvis der laves en C-partition på f.eks 100GB og så en E-partition på 200GB kun til Image, så har man da virkeligt spild en masse plads.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
08. november 2011 - 09:53 #10
Hvis man har 2 diske som systemdiske er man så bedre sikret? Fordi hvis den ene disk går ned hvad så? så er man uden brugbar pc?
Avatar billede Slettet bruger
08. november 2011 - 10:10 #11
Man kan godt køre med 2 windows installationer, een på hver disk.
Når man starter op, får man så valget mellem at starte fra 1 eller 2. Det kaldes Dual boot. De 2 diske kan, skiftesvis, se hinanden sådan, at hvis man normalt kører med 1. kan man også gemme data på 2. Det gælder dog ikke installationer af programmer, for de registreres i registreringsdatabasen.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. november 2011 - 11:23 #12
Hvis man kloner c drevet over på disk 2 skulle man vel kunne bruge programmerne, da regbasen kommer med over.
Avatar billede Slettet bruger
08. november 2011 - 11:34 #13
Ja men så kan man ikke starte op  på klonen før man har byttet om på kablerne, eller ændret boot rækkefølgen i bios. På nogle computere kan man med F11 knappen selv vælge. men de programmer man efter kloningen lægger ind på den HDD man kører med, kommer alligevel ikke med på klonens regbase.
Avatar billede Slettet bruger
08. november 2011 - 11:52 #14
Der er selvfølgelig den besværlige mulighed, at man ofte laver en reg.fil og gemmer på klonen, og så aktiverer den, hvis klonen skal bruges.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
08. november 2011 - 13:52 #15
Det som jeg mener er, om man kan koble 2 diske sammen i raid så de kun ses som 1 samlet disk, og så bruge den disk som systemdisk.

Og så hvis den ene disk går ned har man stadigvæk den anden.
Avatar billede Slettet bruger
08. november 2011 - 14:02 #16
Nu er du pludselig inde på noget helt andet. Raid er kompliseret og jeg har aldrig haft det selv, så det spørgsmål overlader jeg til andre.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. november 2011 - 16:32 #17
#13 Det er korrekt, men det er også min overbevisning, at man jævnligt opretter en ny klon. (ca. en gang om måneden)
Avatar billede Slettet bruger
08. november 2011 - 17:07 #18
Nå ok, det er første gang jeg læser at nogen garderer sig på den måde. Men er det så ikke nemmere, at kopiere et nyt program over sammen med reg.filen?
Avatar billede 220661 Ekspert
08. november 2011 - 17:20 #19
Jo nogle programmer kan opdatere den klon der ligger i forvejen, så det er selvfølgelig en mulighed.
Det gamle ghost system jeg brugte før mener jeg ikke havde den funktion.
Og jeg brugte det til Win 98 SE sammen med gammledags modem. Så derfor var det fint med en ny fil en gang om måneden. Det tog jo en halv krig at få maskinen tilbage hvis det gik galt.
Avatar billede Slettet bruger
08. november 2011 - 17:39 #20
Nå ja men jeg mente nu bare at kopiere det udpakkede program over sammen med en frisk reg.fil sådan at når man startede op på klonen, så aktiverede man derefter reg.filen, og så var det (de) nye program funktionsdygtigt. Det gamle Norton Ghost kan jeg ikke huske, selv om jeg brugte det. Men den gang fyldte C-drevet jo ikke ret meget. Man kunne i begyndelsen lægge sit Image på en CD, som selv kunne starte sit Image og lægge det ind. Tja, det var dengang:)
Avatar billede Slettet bruger
08. november 2011 - 17:46 #21
hardwareguy15
Du skriver:" 2 diske sammen i raid så de kun ses som 1 samlet disk," Det må du endelig ikke gøre, så skrives der noget forskelligt på hver disk, så de kun kan fungere sammen.Det er for at øge skrivehastigheden ved meget store overførsler. Altså går den ene ned, holder den anden op med at fungere. Du skal køre, så der skrives det samme på begge diske. Hvis det er det du vil, foreslår jeg, du lukker her, og opretter et spørgsmål om raid.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
08. november 2011 - 19:41 #22
Smid et svar begge to (220661  + jornvest) så lukker jeg og opretter et nyt spørgsmål med link til denne tråd.
Avatar billede Slettet bruger
08. november 2011 - 19:52 #23
Ingen point til mig, ellers tak. Smid det hele i hovedet på 220661:)
Avatar billede 220661 Ekspert
08. november 2011 - 19:54 #24
Opretter nyt??
Avatar billede Slettet bruger
08. november 2011 - 20:04 #25
#24 Ja det er min skyld #21 Da du ikke reagere på raid spørgsmålet, gik jeg ud fra, at det ikke var dit speciale. Så undskyld hvis jeg tog fejl:)
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
08. november 2011 - 21:18 #26
Vi kan fortsætte i denne tråd hvis det ønskes.

Men det som jeg tænker på at gøre er at splitte det op såles:

1. SSD som systemdisk.

2. 1/2/3/4 harddiske som lagerdiske. Minimum på 1TB hver.
Avatar billede Slettet bruger
08. november 2011 - 21:40 #27
Du godeste mand! du aner jo ikke hvad du taler om. En SSD HDD på 1TB findes (mig bekendt)  slet ikke. 250GB koster omkring 3.000 kr.
Du kan heller ikke køre Raid med så forskellige HDD, hvis du vil have glæde af SSD - hvis de i det hele taget kan køre sammen,
Jeg ville da gerne hjælpe dig, men nu er du kørt helt ud i det absurte.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
08. november 2011 - 21:43 #28
#27 Hvor har jeg nævnt en "SSD HDD på 1TB" henne?

Det som nævnes i #26 er en SSD som systemdisk og så en almindelig HDD på 1TB som lagerdisk.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. november 2011 - 21:48 #29
Tror nu ikke at han vil have en ssd disk der er så stor som systemdisk. En disk på 64 gb er rigelig til dette.
De andre diske der tales om det er her at det der "fylder" skal pladseres.
Du har ret jornvest, jeg har ikke erfaring med raid diske, men er i den overbevisning at disse er beregnet til data sikring, og ikke til at køre styresystemer over. Tror ikke det er designet til dette.
Om du vil oprette et nyt spørgsmål er op til dig.
Jeg vil ikke have point her.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. november 2011 - 21:49 #30
Nå der fik jeg ikke opdateret før afsendelse, men var på rette spor.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
08. november 2011 - 21:50 #31
Lukket.
Avatar billede Slettet bruger
08. november 2011 - 22:01 #32
#28 Det står der sgu da her #26:
"1. SSD som systemdisk.
2. 1/2/3/4 harddiske som lagerdiske. Minimum på 1TB hver."

HVER!!! Betyder sgu da begge to:(
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
08. november 2011 - 22:15 #33
#32 Læs nu hvad der står. Der står 1,2,3 eller 4 harddiske som lagerdiske på minimum 1TB hver. Der står harddiske. Der står jo intet som helst om SSD.
Avatar billede Slettet bruger
08. november 2011 - 22:25 #34
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
09. november 2011 - 00:06 #35
#34 Det som menes i 1x SSD som systemdisken og så 1,2,3 eller 4 almindelige harddiske (ikke SSD) på 1TB hver som lagerdisk.