Avatar billede niraikolai Nybegynder
02. november 2011 - 15:22 Der er 4 kommentarer

Samle navne fra flere kolonner til 2 kolonner - Excel 2007

Jeg har været i gang med at adskille en masse navne for at kunne Have fornavne og mellemnavne i 1 kolonne og kun 1 efternavn i den 2. kolonne. Alt dette er en del af en større makro lavet i VB.

Navnene er før noget bliver gjort adskilt af et mellemrum. Problemet er når jeg vil samle dem igen, da jeg ikke kan sig konkret hvor mange navne en person har i sit navn. Det er ikke noget problem at få alle navne på nær fornavn i 1 kolonne men når det er den anden vej rundt, bliver det svært.
Eks:
Nu

A
Peter Griffin
Homer Jay Simpson
Stewart Gilligan Griffin Pewtersmith

Efter Adskillelse
A                B              C              D
Peter            Griffin
Homer            Jay            Simpson
Stewart          Gilligan      Griffin        Pewtersmith

Efter samling igen
A                                B
Peter                            Griffin
Homer Jay                        Simpson
Stewart Gilligan Griffin        Pewtersmith

Pft Nicolai
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
02. november 2011 - 17:34 #1
Find positionen af det sidste mellemrum; split navnet i to kolonner ud fra denne position
s="Stewart Gilligan Griffin Pewtersmith"
position= InstrRev(s, " ")
s1=mid(s,1, position-1)
s2=mid(s,position+1,999)
Avatar billede niraikolai Nybegynder
02. november 2011 - 18:27 #2
er udgangspunktet her at navne ikke er opdelt endnu ? og kan denne laves så den tager hele kolonne A eksempelvis ? der er ca 300000 navne som skal opdeles :-)
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
02. november 2011 - 20:43 #3
Ovenstående viser ét eksempel, ud fra et ikke opdelt navn.
Navnet deles så s1="Stewart Gilligan Griffin" og s2="Pewtersmith"
Jeg har dog ikke afprøvet det.

Hvis du skal generalisere det, skal du altså for hver celle med navnet i udføre noget i stil med

s= cellens indhold

position= InstrRev(s, " ")
s1=mid(s,1, position-1)
s2=mid(s,position+1,999)

og skrive s1 og s2 i output-cellerne.

Bemærk at hvis der er blanktegn i slutningen af navne, skal disse fjernes før InstrRev kaldes.
Avatar billede finb Ekspert
03. november 2011 - 12:00 #4
læser med...