Avatar billede thore Nybegynder
30. oktober 2011 - 14:44 Der er 12 kommentarer

Computer fryser, Software eller hardware fejl?

Hej. Min computer er begyndt og opføre sig underlig, og jeg kan ikke finde ud af, om det er en hardware fejl, eller om det er et software spørgsmål.
Computeren blev købt marts i år, så der er stadig garanti på, men inden jeg kører ud og aflevere den, så ville det være rart og vide, om det rent faktisk var et hardware problem :)

computeren:
Intel Core i5-2500 3.3GHz 6MB S-1155
ASUS P8H67-M LX SI INTEL DDR3 S-1155
4GB DDR3 1333MHz CL9 Kingston (2x2GB)
1024MB ASUS Nvidia GTX460 DDR5 PCI-E
1TB Samsung 7200rpm 32MB SATA2
Cooler Master Elite 310 Blå/Sort u/PSU
750W Energon EPS-750 130mm
Arctic Cooling Alpine 7 Pro S-775

Jeg kører Windows 7 Ultimate

Det hele begyndte sidste weekend. Jeg sad og spillede Football Manager sammentidlig med at jeg igennem computeren så en film på TV'et. Lige pludselig frøs det hele, og da det var sidst på aftenen lukkede jeg bare ned for skidtet uden at tænke mere over det.

Den næste morgen ville jeg så se filmen færdig, men efter ca. 5 min. frøs videoen så igen. Denne gang varede det dog kun ca. 10 sekunder, hvorefter filmen forsatte.
Det var dog ikke slutningen på det hele, for den frøs nemlig igen, i et mønstre der ca. sådan her ud:

kører i 5 min, fryser i 15 sek.
kører i 4 min. fryser i 30 sek.
osv.
Jo længere tid computeren står, jo være bliver det altså. Og det er ikke kun hvis jeg ser en film, også hvis jeg spiller et spil, eller bare er på nettet.

Jeg tænkte så, om det kunne være den blev for varm, så jeg åbnede op og sikrede mig at blæserne var sat til, og har tjekket at de også kører.

Her i torsdags formaterede jeg så computeren, og smed windows på igen. Det så ud til at hjælpe, da der ikke var nogen problemer om torsdagen eller fredagen. Men i går aftes vente fejlene tilbage.

Når computeren så er frosset (til sidst står den helt stille, så man bliver nødt til at genstarte).Problemet er så, at når man genstarter så fryser den allerede ved opstarten, hvor man ser bios logoet. Så bliver man nødt til at slukkede computeren ved at holde knappen inde.
Når man så starter op igen, så vil den køre noget windows reparations program, men det siger bare det ikke kan gøre noget, hvorefter den forsøger at starte windows op, hvorefter der hurtigt kommer en blå skærm og computeren genstarter. Så kører det i ring.

Hvis man så slukker computeren, og lader den stå et par min, så starter den normalt op igen.
Men så efter 5 min. begyder den og fryse igen, som beskrevet før.

Umildbart ville jeg mene det var noget hardware fejl, men da det så hjalp og formatere den, så ved jeg ikke rigtig..

Håber på nogle gode idéer
Hilsen
Thore.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. oktober 2011 - 15:10 #1
Prøv at gå ind i logbogen og beskriv hvad den skriver om fejlene.
Jeg tror mest på det er et af de programmer du bruger der laver ballade.
Er alle programmer du bruger designet til 64 bit?
Avatar billede Poko1 Ekspert
30. oktober 2011 - 15:32 #2
Jeg ser ingen steder at det er en 64Bit udgave af Ultimate men newermind prøv at sætte din instalatins DVD i og kør en reparation.
Avatar billede Poko1 Ekspert
30. oktober 2011 - 15:34 #3
Og hvis du skulle få den til at køre igen så husk at lave reparations disk. http://gratisupload.dk/vis_billede/64979/
Avatar billede thore Nybegynder
30. oktober 2011 - 15:59 #4
Det er en 64Bit udgave :)
Jeg prøvede at kigge i logbogen, og det jeg lige umildbart kunne nå og se, så har der været lidt småfejl forskellige steder, og en hulens masse fejl i noget der hed Atapi. Der havde været noget med 1300 fejl de seneste 7 dage.

Nu er den også begyndt ikke at ville lade mig boote fra min windows cd.
Den skriver:

Windows har encountered a problem communicating with a device connected to your computer.

This error can be caused by unplugging a removable storage device such as an external USB driver while the device is in use, or by faulty hardware such as a hard drive or CD-ROM drive that is failing. Make sure any removable storage is properly connected and then restart your computer.

Status: 0xc00000e9
Info: an unexpected I/O error has occurred.

Det er første gang jeg har fået den besked.

Jeg har ikke nogen eksterne harddisk eller usb stick sat til, så det er måske den normale harddisk der er stået af? Den siger dog ikke nogen klik lyde, som de ellers normalt gør.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. oktober 2011 - 16:18 #5
prøv at frakoble dit dvd drev, og se om den stopper med fejl
Avatar billede thore Nybegynder
30. oktober 2011 - 16:56 #6
Jeg har nu prøvet og frakoble DVD drevet, men computeren fryser stadigvæk. Jeg kan komme ind i windows, men så begynder den rimelig hurtigt at fryse igen.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. oktober 2011 - 17:07 #7
Kan den køre uden at fryse i fejlsikret tilstand?
Avatar billede thore Nybegynder
30. oktober 2011 - 17:28 #8
Nej den fryser også i fejlsikret tilstand.

En anden ting som jeg har lagt mærke til.
Når jeg er kommet ind i windows, så hvis jeg for eksempel åben en internet browser, så "fryser" den, men jeg kan stadig godt køre rundt med musen, jeg kan også godt trykke på andre ikoner, men den reagere ikke på det, før den så er holdt op med at fryse.

Så det virker måske egentlig mere som om den bare bliver utrolig langsom af et par minutter af gangen.
Men der kommer så også et tidspunkt hvor den fryser helt, så jeg ikk engang kan køre rundt med musen
Avatar billede 220661 Ekspert
30. oktober 2011 - 17:37 #9
Skulle måske teste om din harddisk har defekt.
Har ikke selv teste diske, men Ultimate Cd har værktøjer til dette:
http://www.ultimatebootcd.com/
PS!! Har du tjekket at kabelforbindelsen til harddisken sidder rigtigt i?
Har du et andet kabel man evt kunne prøve med?
Avatar billede wappa Nybegynder
30. oktober 2011 - 17:49 #10
Tjek ram for fejl brug memtest til formålet
Avatar billede Slettet bruger
30. oktober 2011 - 19:56 #11
Du kan også tage harddisken ud, og køre en Live-CD. Hvis den ikke kører som den skal er der hardware fejl. Hvis den kører fint, er der noget galt med din harddisk eller kablerne.
Det er en Iso-fil, som brænds til en boot- CD. Hvis du ikke kender det, så bare spørg, det er ganske let. Det er en rigtig god måde at teste på. Og sådan en Live-CD er altid god at have, for med den kan man komme ind i windows.
http://www.puppylinux.com/download/
Avatar billede thore Nybegynder
02. november 2011 - 19:38 #12
Nå nu er den sendt til reperation, den endte med slet ikk at ville noget. Men mange tak for hjælpen :)

@220661
Hvis du vil smide et svar op, så kan du få point :)