Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
24. oktober 2011 - 17:18 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Hvordan tager man backup?

Hejsa, jeg har nu splittet min HDD op i 3 partioner, 1. Systemdisk, 2. Lager og 3. Backup.

Jeg vil gerne tage backup så hvis der skulle ske et eller andet og det hele skulle svigte, så kan jeg nemt recover uden at skulle starte forfra med Windows CD osv.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
24. oktober 2011 - 17:22 #1
Tilføjelse til #0, det som der skal tages backup af er Windows og Steam.
Avatar billede Kaffekoppen Nybegynder
24. oktober 2011 - 17:36 #2
Jeg bruger selv NovaBACKUP. Men jeg vil kraftigt anbefale dig at opbevare backup på en anden disk.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
24. oktober 2011 - 17:37 #3
#2 Jeg har kun 1 disk, kan man opbevare på ekstern HDD?
Avatar billede chalde Seniormester
24. oktober 2011 - 17:39 #4
Steam = kopier hele steammappen.
Windows = der bliver omtalt en række forskellige herinde hvis du søger lidt (eller venter til der kommer en med et forslag).
Personligt tager jeg backup af mine vigtige filer, og når det er tid til en whipe, så er det ind med windows -> ind med drivere -> windowsupdate -> ninite.com -> restore af filer. Maskinen er oppe og køre igen inden for 1½ time.

Såfremt du vil bruge et restore tool, så anbefales det at gøre på en ren windows installation inden der er for meget bloat inde.
Avatar billede Kaffekoppen Nybegynder
24. oktober 2011 - 17:43 #5
Du kan sagtens opbevare din backup på en ekstern harddisk.
Fra din partition med Windows på, vil jeg nøjes med at tage backup af din bruger-mappe, altså C:\Users\*Username*\
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
24. oktober 2011 - 17:45 #6
Skal jeg bare kopiere hele steam mappen over på Backup drevet?

Hvordan med at tage backup af spil,m.v. der findes jo nogle tools i steam man kan bruge, men syntes ikke helt jeg kunne finde ud af dem.
Avatar billede Kaffekoppen Nybegynder
24. oktober 2011 - 17:47 #7
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
24. oktober 2011 - 18:04 #8
Så vidt jeg læser det så er det en guide til hvordan man brænder back up CD'er?
Avatar billede Kaffekoppen Nybegynder
24. oktober 2011 - 18:09 #9
Du vælger så blot din eksterne HDD i stedet for CD.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
24. oktober 2011 - 18:22 #10
Nu er jeg inde i backup and restore games og har markeret de spil som der skal tages backup af, men den spørger mig om det skal være CD,DVD eller Custom. Fatter det ikke helt?
Avatar billede chalde Seniormester
24. oktober 2011 - 18:29 #11
#10 Bare kopier hele steam-mappen. Du behøver ikke det andet.
Avatar billede chalde Seniormester
24. oktober 2011 - 18:30 #12
#11 Med undtagelse af savegames osv.. naturligvis. Skal gemmes særskilt for nogle spil. Ligger som regel i dokumenter.
Avatar billede Kaffekoppen Nybegynder
24. oktober 2011 - 18:32 #13
Du skal blot vælge Custom.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
24. oktober 2011 - 19:57 #14
Og hvad skal der stå ved felter med MB?
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
24. oktober 2011 - 20:08 #15
#11 Så hvis systemdisken fejler eller et eller andet, og filerne går tabt (lad os bare antage det) og jeg geninstallere windows, så skal jeg blot kopiere hele steam mappen over på den nye installation og så virker det? Så kanjeg starte steam og spille alle mine spil eller hvordan?
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
24. oktober 2011 - 20:10 #16
Nu har jeg sat den til at backupe, og jeg valgte så mange MB som muligt for at så lidt filer som muligt skulle blive overwritten, men håber bare at jeg gør det rigtigt, fordi jeg ønsker ikke at brønde dem på CD'er osv, men derimod have liggende på HDD.
Avatar billede chalde Seniormester
24. oktober 2011 - 20:15 #17
#15 Korrekt. Gør jeg hver gang, bare foruden at installere steam på ny. Klarer den også selv når det køres første gang.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
24. oktober 2011 - 20:16 #18
Og når jeg skal restore games, skal jeg så også gøre det via. steam? Fordi det er jo to forskellige måder at gøre det på, det med at tage backup via steam og så at kopiere hele mappen.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
24. oktober 2011 - 20:17 #19
#17 Så opdatere den bare Steam og så køre det?

Hvad er så formålet med at tage backup via steam hvis man bare kan kopiere hele mappen?
Avatar billede chalde Seniormester
24. oktober 2011 - 20:34 #20
#18+19 Det er bare at starte steam. Spillene er jo stadig i steamapps mappen. Det eneste steam lige skal er at installere spillene igen på samme måde når et spil startes første gang. Dvs. du springer hentningen af spil over.
Grunde er formentlig at have en dedikeret mulighed for selektiv backup samt muligheden for at brænde dem ud.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
25. oktober 2011 - 05:03 #21
Jeg har lige gjort det som chalde skriver med at kopiere hele Steam mappen over på backup drevet. Men, den fylder ret meget, så jeg skal vel lave selve backup drevet lige så stort som det drev hvor spillene ligger på for at få plads til dem allesammen? Er det så bedre at ligge backup af Steam på en eksttern HDD for at spare plads på harddisken på min computer?
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
25. oktober 2011 - 05:05 #22
Og hvordan tester jeg om det virker? Skal man bare uninstall Steam inde i Programmer og funktioner, slette alle Steam mapper på drevet, og så ellers bare kopiere steam backup mappen over på drevet igen og så lade Steam opdatere sig selv og så virker det?
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
28. oktober 2011 - 01:39 #23
Lukket.