Avatar billede sorenfrederiksen Nybegynder
13. oktober 2011 - 23:38 Der er 11 kommentarer

Ekstern vil ikke vises

Jeg har lovet at hjælpe en - mindre teknisk begavet - bekendt. Problemet er som følger:

Det drejer sig om en Verbatim ekstern harddisk. Den har været brugt sammen med en macbook, og har fungeret fint. Nu er den dog stået af, og harddisken indeholder uvurderlig data. Det skal reddes.

Hvis man sætter den eksterne harddisk til en mac, så begynder den at spinne kraftigt og den lyser også blåt (Som reglmæssigt). Den popper dog ikke op i Finder!

Jeg har prøvet at sætte den til en PC, og her finder den et ukendt drev som den vil forsøge at formatere. Dette tør jeg ikke, da jeg ikke kan miste disse data'er.

Er der nogen der har en idé til hvad jeg skal foretage mig?

Mvh
Avatar billede kjeldsted Novice
14. oktober 2011 - 00:27 #1
Grunden til at du ikke kan se disken på en PC er formodentlig at disken er formateret som MAC OS UDVIDET, der er et filformat der ikke virker som standard på PC. Du kan forsøge dig med at installere MacDrive på den pågældende PC da denne så vil kunne læse Mac OS diske. Dog lyder det måske ikke til at den er let at få gang i. Verbatim diske har jo som bekendt tendens til at gå ned lige pludseligt, så det kan være den er "død". Formodentlig ikke mere død end det stadig vilmvære muligt at redde indholdet. Men det vil kræve special viden/udstyr hvor jeg hverken er i besiddelse af det ene eller de andet.

Men prøv med MacDrive til PC (prøve hersom en skulle kunne gøre det). Og hvis det (som formodentligt) ikke lykkedes må du til en tekniker der arbejder med den slags, og betale dig fra at få undersøgt disken og evt. flyttet/kopieret disken.

Links:
MacDrive: www.mediafour.com/products/macdrive
Avatar billede sorenfrederiksen Nybegynder
14. oktober 2011 - 08:20 #2
Jeg ved ikke om jeg formulerede mig forkert, men den vises heller ikke når jeg tilslutter den en MAC! D
Avatar billede buttwipe Juniormester
15. oktober 2011 - 08:28 #3
Nu kan det jo også være at det bare er elektronikken i den eksterne kasse der er defekt.
Pil harddisken ud af kassen og  monter den i en ny.
En ny kasse koster fra 100,- og op.
Avatar billede buttwipe Juniormester
15. oktober 2011 - 08:31 #4
@ #1

"Verbatim diske har jo som bekendt tendens til at gå ned lige pludseligt...": Er det en generel tendens du kan linke til?

Jeg kender ingen med Verbatim diske der har problemer.
Avatar billede kjeldsted Novice
15. oktober 2011 - 17:29 #5
Egne, venners og kollgaers erfaringer. Kender faktisk ingen der ikke har oplevet problemer med disse.
Avatar billede buttwipe Juniormester
15. oktober 2011 - 17:36 #6
Så "... har jo som bekendt tendens til at gå ned ..." er måske lige at tage munden for fuld.
Hvis det var en generel tendens, ville Verbatim næppe have eksisteret på et marked med så stor konkurrence.
Avatar billede sorenfrederiksen Nybegynder
16. oktober 2011 - 21:16 #7
"Nu kan det jo også være at det bare er elektronikken i den eksterne kasse der er defekt.
Pil harddisken ud af kassen og  monter den i en ny.
En ny kasse koster fra 100,- og op."

Kan jeg teste det på nogen måde? Ville være surt at begynde at skille den ad, og samle igen hvis det ikke er det der er problemet...

Men det vil jeg gerne prøve. Er det nemt at gå til?
Avatar billede buttwipe Juniormester
16. oktober 2011 - 21:39 #8
"Ville være surt at begynde at skille den ad, og samle igen hvis det ikke er det der er problemet...":
Hvad er dit alternativ? Det værste der kan ske er at du har købt en ekstern kasse.

Hvis du Googler modellen kan du se om der er noget specielt at tage hensyn til, når den skal skilles ad.
Du vil også kunne finde ud af hvilke specifikationer den nye kasse skal have.
Ellers er det lige til at springe om bord i.
Avatar billede buttwipe Juniormester
16. oktober 2011 - 21:58 #9
En tilføjelse til ovenstående og jeg håber ikke jeg træder nogen over tæerne!

Inde i Verbatim kassen vil der være noget der ligner den på det øverste billede:
http://www.mylot.com/w/photokeywords/2/harddisk.aspx

Det er harddisken og den må du IKKE skille ad. Den skal i den nye kasse du køber.
Du kan evt. tage disken med til forhandleren, så du er sikker på at få den rigtige kasse.
Avatar billede buttwipe Juniormester
16. oktober 2011 - 22:01 #10
Nu går det da helt i lort!

Det var dette billede jeg mente:
http://www.data.sg/Hard_Disk.html
Avatar billede sorenfrederiksen Nybegynder
16. oktober 2011 - 22:04 #11
Det lyder godt. Nogen bud på en god og billig forhandler af disse kasser?