Avatar billede Kever890 Nybegynder
12. oktober 2011 - 20:43 Der er 6 kommentarer

Udskiftning af stationær

Hej alle,
Har gået noget tid og ledt efter en laptop der kunne erstatte min stationære computer, samt være egnet til når jeg starter på en videregående uddannelse næste sommer. Her på det seneste er jeg blevet lidt lun på en 15" MacBook, især pga. bedre muligheder for musiksoftware og designet.

Dog er jeg lidt betænkelig ved, om begge modeller vil være ligeså kraftige eller helst kraftigere end min efterhånden aldrende pc, som har været brugt til lidt gaming af og til.
Min nuværende stationær har 2 GB DDR3 RAM, et nVidia Geforce 8800 GT (512 MB)-grafikkort samt en 2.21 GHz AMD 64 X2 Dual core Processor 4200+, som de mest centrale komponenter.

Jeg ville således høre om den billigste 15" ville kunne gå med specifikationerne 2,0 GHz quad-core Intel Core i7-processor med 6 MB fælles L3-buffer,
4 GB DDR3 RAM og AMD Radeon HD 6490M-grafikkort (256 MB GDDR5-huk.), eller om jeg skal op i noget dyrere? (rent hypotetisk)

Højere specs kan findes her http://www.apple.com/dk/macbookpro/specs.html

Takker meget for hjælpen! :)
Avatar billede pstidsen Novice
12. oktober 2011 - 21:01 #1
Grafikkort er noget dårligere i MacBook.
Rammen er meget bedre i MacBook.
Processoren er noget bedre i MacBook.

Hvis du vælger MacBook'en med "AMD Radeon HD 6750M-grafikprocessor med 1 GB GDDR5-hukommelse i 2,2 GHz konfigurationen" får du også et bedre grafikkort, end du har nu.
Avatar billede Kever890 Nybegynder
12. oktober 2011 - 21:20 #2
Hvor meget dårligere snakker vi?
Avatar billede Wally73 Mester
13. oktober 2011 - 02:38 #3
Husk på at en bærbar aldrig vil blive ligeså god som en stationær.

Delene i en stationær yder meget bedre end i en bærbar, hvilket skyldes at man kan føde dem med meget mere strøm.
Batteriet i en bærbar ville ikke holde i 10 minutter, hvis ydelsen skulle svare til en stationær.

Det er også vigtigt at forstå at delene der sidder i en bærbar bestemt ikke er de samme som i en stationær.
Stationære har den fulde ydelse på deres hardware, hvor bærbare kører med en stærkt reduceret ydelse for at få mere batteritid.

Det kan godt være at en stationær har et Geforce 280 grafikkort og en bærbar også har et sådanne, men det er kun på papiret.
Den bærbare vil have en mobil-udgave af den stationæres grafikkort og modelnummeret betyder kun at de har de kan stille de samme funktioner til rådighed for styresystemet og programmer, men ikke at de udfører dem med samme hastighed.
Typisk vil grafikkort have et M i endelsen på de mobile-udgaver og når der kigges på sammenligninger af grafikkort, så er det vigtigt at det er M-udgaven man kigger på og ikke den fuldblodsudgave, der kun fås til stationære.

Dette gælder praktisk talt for alle enhederne i den bærbare, men det betyder ikke nødvendigvis at gaming er umuligt på den bærbare, kun at man ikke skal forvente samme ydelse.
Avatar billede pstidsen Novice
13. oktober 2011 - 08:12 #4
Du kan prøve at sammenligne grafikkort her: http://videocardbenchmark.net/
og cpu'er her: http://www.cpubenchmark.net/
Avatar billede Kever890 Nybegynder
25. marts 2012 - 21:42 #5
Takker for det Wally73, men nu bliver jeg konstant mindet om at dette spørgsmål ikke er lukket over min e-mail, men aner ikke hvordan jeg lukker det eller giver point?
Avatar billede pstidsen Novice
25. marts 2012 - 21:49 #6
1. Skriv hvem der skal have points.
2. Den der skal have points lægger et svar.
3. Du accepterer svaret.