Avatar billede crabha Nybegynder
05. oktober 2011 - 14:27 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Systemfejl i VISTA

Når jeg prøver at sikkerhedskopier får jeg flg. fejlmelding.
Fejl i systemfilen på C:
kontroller disken for fejl.

Jeg har bedt pc om at rep. disken men der sker ingenting.
PC: LENOVO 3000 N100  32
Jeg har prøvet at spørge gennem micro soft men uden held
Avatar billede teknik Juniormester
05. oktober 2011 - 15:11 #1
Hmm, Og du er sikker på at der ikke står "fejl i filsystemet"??

Går ud fra at du ikke når langt nok til at få tilbut fejlsikker opstart.

Løsningsforslag:

afmonter harddisken, tislut den til en anden PC, og lad så den anden PC køre drevundersøgelsen.

odds for at det løser problemet..desværre ikke bedre end 50/50.
Når den ikke selv kan køre scanningen, så er beskadigelsen af dataene ofte for stor til at "lappe".

***
Så...med de svagt pessimistiske briller på, så kigger du antagelig på en recovery/reinstallation af windows.

mvh :-)
Teknik
Avatar billede claes57 Ekspert
05. oktober 2011 - 15:59 #2
prøv at starte 'kommandoprompt' og i den skriver du
chkdsk c: /f /r /b
det vil nok første køre efter genstart - så genstart maskinen, og chkdsk vil køre (det tager noget tid).
Avatar billede Blueeyez Mester
05. oktober 2011 - 16:28 #3
Vil sige du skal gøre samme som #2 skriver.. og ja den kører først efter næste opstart og det vil nok tage en del tid..
Avatar billede crabha Nybegynder
06. oktober 2011 - 18:33 #4
Tak for svaret MEN
jeg har et meget stort problem nemlig
når jeg prøver med forslaget, får jeg at vide, at det kan jeg ikke.
Det kræver " en forhøjet tilstand"
Hvordan kan jeg få en forhøjet tilstand??
Avatar billede crabha Nybegynder
06. oktober 2011 - 18:37 #5
Tak for svaret.Det prøver jeg nok ikke.
Jeg glemte at skrive at fejlen opstår når jeg sikkerhedskopier til
en ekstern harddisk.
Når jeg gør det til en DVD disk internt får jeg fejlen
"katastrofal fejl 0x8000FFFF"
Avatar billede Blueeyez Mester
06. oktober 2011 - 18:47 #6
#4 Start cmd som admin ;) (Du skal ind i tilbehør og kommandoprompt eller cmd (Kan ikke huske hvad den hedder i vista, du kan os søge (Hvis jeg husker rigtigt ved start knappen) (Husk og højreklik og vælg kør som administrator..
Avatar billede claes57 Ekspert
06. oktober 2011 - 19:20 #7
du kan da ikke sikkerhedskopiere til ekstern harddisk og så køre det til dvd. En dvd er jo ikke en harddisk. Hvorfor prøver du på det???
Avatar billede crabha Nybegynder
07. oktober 2011 - 13:39 #8
Jeg køre hele tiden som administrator
Avatar billede crabha Nybegynder
07. oktober 2011 - 13:44 #9
I VISTA er der to muligheder for sikkerhedskopi
Ved standard siger VISTA indsæt en DVD disk  (fejl 0x8000FFFF)
anden mulighed - skift instillinger- derved bliver kopien lagt på en ekstern harddisk fejl: fejl i systemfilen
Avatar billede teknik Juniormester
08. oktober 2011 - 08:29 #10
som #6 siger prøv at vælge
-start, -alle programmer, -tilbehør
højreklik på kommandoprompt og vælg "kør som administrator".

Der er nemlig et "administrator med flere rettigheder" niveau, og det kunne meget vel være den "forhøjede tilstand" der efterspørges.

At man "hele tiden" kører som "fuld" administrator,når man har givet sin konto administrator-rettigheder, det troede jeg også i starten, men det er endnu en microsoft bluff.
Avatar billede teknik Juniormester
08. oktober 2011 - 08:42 #11
kunne også være SQL relateret, hvis du kører med SQL server ODBC driver.
- integreret i forskellige microsoft applikationer

jf.
http://support.microsoft.com/kb/243349
Avatar billede crabha Nybegynder
09. oktober 2011 - 15:06 #12
OK med kør som adm.
Men jeg for følgende svar:
Filsystemtypen er NTFS.
Det aktuelle drev kan ikke låses.
chkdsk kan ikke køres , fordi diskenheden er i brug af en anden
proces.Skal den kontrolleres næste gang systemet genstartes (J/N)

Selv om jeg svare J sker der ingen ting ved genstart!
Avatar billede claes57 Ekspert
09. oktober 2011 - 15:19 #13
og du vælger 'genstart' - ikke noget med at lukke ned i dvale?

Ellers må du prøve at starte i fejlsikret tilstand (gerne uden net og i kommadoprompt, hvis det er muligt)
og der så skrive
chkdsk c: /f /r /b

bemærk, at tastaturlayout så kan være us-model
: ligger på Æ (altså shift+æ)
/ ligger på - (tasten til højre for punktum)
Avatar billede crabha Nybegynder
09. oktober 2011 - 15:28 #14
Det er endda med helt slukket pc
I fejlsikker tilstand . er jeg sikker på" at drevet ikke kan låses"
Er der andre måder at starte pc en på ????
Avatar billede claes57 Ekspert
09. oktober 2011 - 15:44 #15
du skal heller ikke låse drevet - bare få sat den byte, der gør, at chkdsk køres ved næste start.
Avatar billede crabha Nybegynder
10. oktober 2011 - 13:29 #16
Det er ikke mig, der vil låse drevet.det er pc der siger at den ikke kan låse drevet!
Hvorledes kan jeg sætte denne byte? jeg har prøvet at skrive J,
men så sker der ingenting ved genstart.
Avatar billede claes57 Ekspert
10. oktober 2011 - 14:59 #17
drop chkdsk, og prøv med andet program til at tjekke disk for evt fejl.
ubcd har en del værktøjer til det (jeg har ikke selv prøvet dem, men cd'en er meget brugt ude omkring)
http://www.ultimatebootcd.com/
Avatar billede crabha Nybegynder
10. oktober 2011 - 18:34 #18
Der er ikke kommet nogen svar/forslag der har løst mit problem.
Så jeg slutter her.