Avatar billede hkprofil Forsker
04. oktober 2011 - 12:38 Der er 17 kommentarer og
2 løsninger

Tilbage til Vista

Jeg har en Medion (født m. Vista). Forsøgte at lægge XP ind, men kan derved ikke få lyd på. Har nu lavet Recovery retur til Vista og det gik fint, så har jeg lagt TDC's sikkerhedsprg. på og så fortæller PC'en at den opdaterer 1 af 4 og derefter at den lukker. Så går den i sort og intet sker. Jeg har forsøgt at tænde igen - hjalp ikke. Jeg gik i fejlsikret tilstand og lavede systemgendannelse og så gjorde den nøjagtigt det samme igen - er der nogen der kan hjælpe? Mvh
Avatar billede Slettet bruger
04. oktober 2011 - 13:01 #1
Ikke lyd på XP. Har du hentet de rigtige drivere fra producentens hjemmeside?
Avatar billede hkprofil Forsker
04. oktober 2011 - 14:02 #2
Ja, vi har prøvet alt, men vil nu bare tilbage til Vista (med lyd) og der er også lyd på igen, men nu intet billede på skærmen?
Avatar billede Slettet bruger
04. oktober 2011 - 15:35 #3
Med XP lyd må det være vøre et spørgdmål om driver.

Ang. Vista, prøv, i bios, at sætte AHCI til Storage.
Avatar billede Slettet bruger
04. oktober 2011 - 15:37 #4
Glem "vøre" :)
Avatar billede 220661 Ekspert
04. oktober 2011 - 16:23 #5
Prøv at gå tilbage til før opdateringerne, og vælg at installere dem en ad gangen og genstart pc mellem hver opdatering. Kan du ikke det i Vista?
Kunne måske også tænkes der var nogle valgfrie opdateringer (mener jeg det hedder i Vista) du skulle installere, så den kommer videre.
Se om der er opdateringer til Vista styresystemet der.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. oktober 2011 - 16:27 #6
Når man prøver at installere et ældre styresystem på pc kan det være svært at finde drivere.
Slimdrivers kigger efter hardware id og leder med disse oplysninger taget i mente.
Programmet skal regisreres for at bruge, men er gratis.
http://www.driverupdate.net/
Avatar billede Slettet bruger
04. oktober 2011 - 17:07 #7
Nu har du jo godt nok opgivet XP, men skulle du senere få lyst, så se om der ikke som så ofte bruges en Realtek driver. Hvis det er sådan, burde denne driver kunne klare det. http://download.cnet.com/Realtek-AC-97-Driver-Windows-98-Me-2000-XP-2003/3000-2120_4-10238712.html
Ellers er problemet nok snare, at driveren skal vølges under "Lyd"
Avatar billede Slettet bruger
04. oktober 2011 - 17:09 #8
Satans til tastatur:( der står både Æ og Ø på begge taster.
Avatar billede hkprofil Forsker
05. oktober 2011 - 10:47 #9
#3 "Ang. Vista, prøv, i bios, at sætte AHCI til Storage" = sort snak for mig.
#7 Jeg tror jeg vil gøre endnu et forsøg med XP, og se om jeg kan få lyd på.
#8 Du har helt ret!
Avatar billede Slettet bruger
05. oktober 2011 - 14:57 #10
Tilbage til Vista ok. XP handler jo om driverne. Ikke mindst chipset driverne til bundkortet. Så spørgsmålet er, om producenten kan levere dem. (og så må AHCI ikke være sat til, for så kan XP ikke ses af systemet)
Avatar billede teknik Juniormester
05. oktober 2011 - 15:23 #11
Lidt bøvlet, men givet et forsøg værd:
hvis kører en ny recovery (heeelt forfra) så er der pæne 50%+ chancer for at den fejl du oplever på "magisk" vis ikke vil opstå.

Den (80%+) mest almindelige årsag til denne type problmer er at harddisken er småskadet.

En scanning/fejretning af  harddisken (tilsluttet til en anden PC) er derfor en god ide.
Der er også en mindre chance (10-20%) for at en sådan scanning alene kunne få din PC op på dupperne igen.

mvh :-)
Teknik
Avatar billede hkprofil Forsker
05. oktober 2011 - 15:41 #12
Nu kan jeg ikke engang få lov til at lave en recovery, og den vil ikke køre min Windows XP? Det går rigtig godt :-( Ved ikke hvad jeg lige skal komme videre med?
Avatar billede Slettet bruger
05. oktober 2011 - 16:00 #13
Skal vi prøve med XP? I så fald må du sikre dig, at AHCI ikke er sat til. Det foregår i bios og er ikke så svært.
Under opstart trykker du F2 (eller enter) bare tryk flere gange.
I bios ser du foroven blandt andet noget som hedder "Advanced" der går du ind og ned til: Storage configuration - Sata operation mode. Hvis der står AHCI, så ret det til Ide mode. Derefter trykker du på F10 for at gemme indstillingen.
-------------------------------------------------------------------
Når man har haft Vista på disken kan der desværre stadig ligge data, selv om man har formateret. Og de data kan lave koks.
Avatar billede Slettet bruger
05. oktober 2011 - 16:02 #14
Ps. bios er lidt forskellig fra mærke til mærke, så det der står, kan være lidt anderledes.
Avatar billede teknik Juniormester
06. oktober 2011 - 11:23 #15
Tjaah.
såvidt de beskrevne symptomer, så har din PC
en hardware fejl.
ca 90% chance for at det er harddisken som er skadet.
Kan som sagt (#11)checkes ved at slutte disken til en anden PC.

En ny disk koster koster 300-600kr
fx. denne hvis du ikke har stort behov for plads.
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=393134
(antager at vi snakker bærbar PC)

Da du lige har lavet recovery, så formoder jeg at der ikke er behov for at redde data.

Udskiftning af en harddisk kan fx. se således ud.
http://www.youtube.com/watch?v=8U23F8JuKKE

Det eneste "springende punkt" er om din recovery ligger på DVD eller om den ligger på den (antageligt) defekte disk.
Avatar billede hkprofil Forsker
10. oktober 2011 - 07:55 #16
Jeg tror ikke jeg vil ofre en ny harddisk på denne Medion, da den aldrig har fungeret optimalt :-( Så det bliver nok en ny i stedet. Mange tak for hjælpen, jeg vil gerne give alle engagerede nogle point, men kræver jeres svar!
Avatar billede 220661 Ekspert
10. oktober 2011 - 15:54 #17
ping
Avatar billede teknik Juniormester
10. oktober 2011 - 21:46 #18
Ok
Avatar billede Slettet bruger
16. oktober 2011 - 23:42 #19
Tak men jeg samler ikke point. Skriver bare for at der kan lukkes.