Avatar billede Witc Nybegynder
26. september 2011 - 01:38 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Oprettelse af raid diske i win7

Jeg har 2 x 1 Tb maxtor sata300 harddiske som ikke virker på samme tid i windows 7. De kommer begge fra en XP maskine og virker fint sammen der.
De virker hver især hvor den anden harddisk ikke er sat til og ses også på samme tid. Men den ene skal formatteres. Byttes en port er det den anden jeg kan se med samme problem stilling.
Data kan hentes fra drev 1, mens drev 2 er på 32mb.
Drevene har forskellige drevbogstaver I og V, uanset hvordan de tilsluttes. De andre harddiske fungere fint. Der findes kun et styresystem og dette er på C og harddisken hertil kører på sin egen port.

Jeg har fået at vide at det er fordi windows 7 tror at de skal sidde i raid.
Om jeg får begge harddiske til at virke som 2 uafhængige drev eller de kommer til at køre som et drev i raid er ligemeget.

Bundkort drivers er nyeste. Bundkort: Gigabyte ga-p35-ds4
Windows 7 er uptodate.
Avatar billede Slettet bruger
26. september 2011 - 07:47 #1
først skal du i din bios og sikre dig raid er slået til

under opstart trykker du ctrl+i
her laver du raid diske

taste kombinationen kan være anderledes fra bundkort til bundkort men generelt foregår det sådan

fat i den lille bog der fulgte med bundkortet - der står det

http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=2745#ov

eller slå den ned på manual - og det sprog du vil

http://download.gigabyte.eu/FileList/Manual/motherboard_manual_ga-p35-ds4_2.0_e.pdf

se under chapter 5

side 76-80

sådan gøres det
nu er raid konfigureret og du installerer win 7 som normalt

m.v.h
Avatar billede Slettet bruger
26. september 2011 - 08:04 #2
det er faktisk ikke lige meget om du kører raid eller bare med almen 2x1 sata harddiske

der er væsentlig forskel på hastigheden så du skal beslutte dig enten eller

http://da.wikipedia.org/wiki/RAID

i min har jeg (venter på et ekstra revo drive x2)
de 2 skal så køre raid o

ud over det har jeg 2 sata 2tb i raid o
det kører ret hurtigt

så enten eller
Avatar billede Witc Nybegynder
26. september 2011 - 22:13 #3
Nu var målet at jeg skulle undlade at installere win 7 igen da disse drev intet har at gøre med boot.

Men hvis jeg forstår det rigtigt skulle det ikke have noget at sige.

Jeg har endnu ikke prøvet det, jeg skal lige have tømt harddiskene.
Avatar billede Witc Nybegynder
09. december 2011 - 19:16 #4
Tak jeg har fået det til at virke nu.
Avatar billede Slettet bruger
10. december 2011 - 07:38 #5
ok lægger et svar du kan acceptere

du skal bruge kommentar herinde
svar er KUN til lukning af spørgsmål