Avatar billede balousen Nybegynder
22. september 2011 - 10:14 Der er 5 kommentarer

Gode råd

Hej Alle

Jeg skriver til jer herinde da jeg har arbejdet som infrastruktur mand i over 12 år, og har alm. erfaring med vbscripts til login scripts mv.

Sagen er den at nu vil jeg gerne igang med at lære og kode, både almindelige applikationer samt web. Men Rom blev ikke bygget på en dag, og jeg synes virkelig det er uoverskuligt og finde ud af hvor man skal starte.

Den ene dag tænker jeg på at starte med php, og den næste dag C# men så bliver jeg forvirret over alle de frameworks der så skal bruges med C# mv.

Er der nogen herinde der har et godt bud på hvor jeg burde starte og slutte ?

Ser frem til en række gode indlæg og debat :)
Avatar billede majbom Novice
22. september 2011 - 10:30 #1
jeg vil anbefale dig at starte med html og css - når du er ved at have rimelig styr på at sætte en hjemmeside op i disse kan du begynde at kigge på php som gør siderne dynamiske.

med php kan du nemt starte helt småt og bygge videre og videre og der er et hav af guides og tutorials på nettet (og os herinde ;) )
når du mener at du har styr på de grundlæggende elementer i php kan du overveje at bruge et framework. jeg er selv næsten lige begyndt at bruge codeigniter, som jeg synes er ret nemt at komme i gang med. dermed ikke sagt at det er nødvendigt med et framework (jeg har kodet php i 10 år og er først nu begyndt at kigge på det)

det kræver heller ikke meget at gå i gang med php - installer wamp eller køb et webhotel til 9,- om måneden og hent en af de utallige editorer der ligger på nettet. jeg er selv blevet ret glad for netbeans med php ide'et.

du kan også overveje at kigge lidt på javascript som også er med at til gøre siderne mere dynamiske. javascript kan du smide ind mellem html/css og php eller vente med til du har leget med php en tid.

jeg har arbejdet en smule med C#, men ikke nok til at jeg vil uddybe yderligere omkring sproget - der er nok en anden der har dybere kendskab til dette og kan give dig et indblik i det.
Avatar billede arne_v Ekspert
22. september 2011 - 15:13 #2
Jeg vil foreslaa at du starter med at kigge lidt paa PowerShell og via dette laerer lidt om .NET og saa starter med at laere lidt C# til at skrive cmdlets.
Avatar billede arne_v Ekspert
14. oktober 2011 - 23:45 #3
Tid at faa afsluttet her?
Avatar billede balousen Nybegynder
21. november 2011 - 07:27 #4
Jeg har ikke kunne bruge svarerne da henvisninger fra både arne_v samt splazz henviser til scripting sprog. Løsning var investering i en C# bog og så derud af !
Avatar billede majbom Novice
21. november 2011 - 19:30 #5
jeg kan da se at arne nævner C#...