Avatar billede n35 Nybegynder
21. september 2011 - 13:36 Der er 9 kommentarer

Værdier fra kolonne med tomme rækker mellem data.

Hej.

Jeg har et excel 2003 ark, hvor
kolonne A indeholder uge-tal hvor der så er 6 rækker mellem hvert uge-tal.
kolonne B indeholder dato'er
kolonne C indeholder dagene

Jeg er ude efter at i kolonne F at kunne samle alle ugenumre, automatisk. Jeg har forsøgt mig med et par ting, men jeg kan ikke komme udover det her med at jeg med alle mine forsøg ikke kan komme uden om at de rækker der er tomme i kolonne A desværre kommer med over i kolenne f.

Så hvordan får jeg en liste i kolonne F, som bare hedder
Uge-tal1
Uge-tal2
osv.

F.eks.
osv.

Alt hjælp er påskønnet.
Avatar billede natkatten Mester
21. september 2011 - 14:04 #1
Hmm, jeg er ikke sikker på, at jeg helt forstår, hvad du vil.

Hvis du ikke ønsker at få vist et 0, hvis en celle i kolonne A er tom, så kan du f.eks. benytte denne formel:

=HVIS(A1<>"";A1;"")

Men det lyder måske også som om, at du manuelt indtaster ugenumre (og måske også ugedage). Dette er der ingen grund til, hvis du har datoer i kolonne B, idet du så kan benytte disse som udgangspunkt for stort set alle de visningstyper, som du måtte ønske dig i de øvrige kolonner.
Avatar billede Wally73 Mester
21. september 2011 - 14:50 #2
Er det ikke bare at kopiere kolonne A over i kolonne F og så markere den ene kolonne og sortere den.

Skal du bruge det som en makro, så burde du kunne optage de overstående handlinger for at få makro koden til det.
Avatar billede n35 Nybegynder
21. september 2011 - 15:02 #3
Her er et eksempel der er manual lavet.

Ugetal    Dato    Dag                Ønsket resultat

35    01-09-2011    Torsdag                35
    02-09-2011    Fredag                36
    03-09-2011    Lørdag
    04-09-2011    Søndag
36    05-09-2011    Mandag
    06-09-2011    Tirsdag
    07-09-2011    Onsdag
    08-09-2011    Torsdag

Det ligner noget skidt i det her - men hvis du kopiere der ind i excel så tror jeg det kommer til at se rigtigt ud.

Det vigtige er at det er 4 forskellige kolonner. Og kolonne3(ønsket resultat) skal indeholde ugetallene, uden de tomme række.
Jeg er ret sikker på det her kan gøres med VLOOUP / LOPSLAG, men jeg kan simpelthen ikke finde ud af at få det til at virke.

Der er tommerækker i ugetals kolonne, jeg vil gerne have en kolonne hvor den samler alle ugenumrene op, og præsentere det som en liste - uden tommerækker imellem.
Avatar billede igoogle Forsker
21. september 2011 - 15:20 #4
hvis det er ugetallet for datoen kan du bruge =WEEKNUM(cell) funktionen, mener den hedder =UGENR på dansk men er ikke sikker.

hvis ikke så kan du lave en serie i den første uge der passer med det du skal bruge og så trække den ned så første celle er lig det første uge tal 35 og de kommende 4 rækker er lig med den overstående
Avatar billede n35 Nybegynder
21. september 2011 - 16:49 #5
Jeg er korrekt nok ude efter ugetallet.

Kan man ikke vedhæfte et excel ark til det her? Så kunne jeg vise helt præcist hvad jeg er ude efter.

Nå, men hele ideen er som følgende.

Kolonne 1, Ugetal - dvs. 1 tal for hver 7 dage (7 rækker)
Det giver 6 tomme rækker per uge.
Kolonne 2, Dato - 1 for hver række.
Kolenne 3, Dagsnavn - en for hver række.
Kolonne 4, Et summeret tal der står i samme række som ugetallet står i.

Jeg er så ude efter en funktion som dynamisk kan regne følgende ud.

Udarbejde en liste over Alle ugenumre, og skrive dem i en kolonne og i kolonnen ved siden af, skal der stå det summeret tal der står i Kolonne 4 ud for uge tallet.

Det her skal virke uanset hvor lang listen af ugenumre er, dvs. jeg er ikke ude efter at skulle sidde og hive en eller anden formel op og ned.

Jeg ved det kan lade sig gøre, fordi jeg har set det ude på mit arbejde, jeg kan bare ikke få det til at virke.

Det skal tage højde for at der er tomme rækker.

Det skal tage for hver gang der er en værdi i kolonne 1, tage den værdi og værdie i samme række i kolonne 4 og lave en referance i en  ny kolonne.
Avatar billede Slettet bruger
21. september 2011 - 17:33 #6
Med dine data (ugetal 35) startende i A3, prøv følgende matriksformel i D3:

=HVIS(RÆKKE(A1)>TÆL($A$3:$A$100);"";INDEKS($A$3:$A$100;MINDSTE(HVIS($A$3:$A$100<>"";RÆKKE($A$1:$A$98));RÆKKE(A1))))

Ret selv referencerne til hvis du har data længere ned end række 100.

Hans
Avatar billede Wally73 Mester
21. september 2011 - 18:53 #7
Prøv at smide den her linje ind i række to og så kopiere den ned.

=HVIS(INDIREKTE(ADRESSE(2+((RÆKKE(A2)-2)*7);1))<>"";INDIREKTE(ADRESSE(2+((RÆKKE(A2)-2)*7);1));"")
Avatar billede Wally73 Mester
21. september 2011 - 19:04 #8
Ups, hvis dine data starter i række 3, så skal alle 2-tallerne i formlen rettes til 3-taller. :)
Avatar billede n35 Nybegynder
06. oktober 2011 - 09:54 #9
Hej Folkens jeg har fået det tila t virke, ved at bruge en kombinaino af flere af de forslag der nu har været, så hvordan tildeler jeg point til jer?

Sidste gang lykkedes det mig at give point til mig selv - det var lidt uheldigt.