Avatar billede simsen Mester
21. september 2011 - 12:27 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Components og packages

Hej,

Jeg har oprettet et par komponenter og tilføjet dem til en package (uden de store problemer).

De bliver også fint tilføjet til min Tool Palette de korrekte steder.....

Nu opretter jeg så et nyt projekt og smider en af komponenterne ind på min form og Run'er projektet og jeg får følgende fejl:

File not found: 'ComponentNavn.dcu'

Hvis jeg så går op i den mappe, hvor jeg oprettede min Package og kopierer filen 'ComponentNavn.dcu' ned i den nye projekt mappe og kører igen....så kører alt glimrende. Den viser min komponent på den måde, jeg nu engang har bygget den...

Mit spørgsmål er.....Kan det vitterlig være rigtigt, at jeg hver gang, jeg skal bruge en af mine egne komponenter, skal kopiere dcu filen ned i den mappe, hvor jeg skal bruge den? Burde det ikke ske pr. automatik som f.eks. de indbyggede komponenter?
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
21. september 2011 - 13:00 #1
Har du mappen med dcu filen med i dit nye projekts Lib path?
Hvis ikke så prøv det.
Avatar billede simsen Mester
21. september 2011 - 14:01 #2
Hej Hugo,

Tak for dit svar :-)

Hvis jeg tjekker:

Project/Options/Packages

Så kan jeg under Design packages se at My Component Package (som er det jeg har kaldt pakken) er sat flueben udfor.

Og her jeg får fejlen.

Jeg har så i stedet forsøgt at sætte flueben udfor 'Build with runtime packages'

Og nu laver den ikke fejlen.

Hvad er forskellen på de to - og ikke mindst hvorfor skal jeg i stedet bruge Build with runtime packages?
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
21. september 2011 - 15:08 #3
Det skal du endelig heller ikke gøre - så skal du mig bekendt sende bpl filen med dit program.

Gå ind under Tools - Options - Delphi options - Library - Library path  og tilføj stien til der hvor du har sourcen til dine komponenter til at ligge.
Så skulle det gerne spille uden det flueben - det var et af de første ting jeg fik at vide at jeg skulle fjerne i min Delphi.

(Ovenstående metode er til Delphi XE, men jeg mener det er det samme i de ældre versioner)
Avatar billede simsen Mester
21. september 2011 - 21:29 #5
Hej Hugo,

Det er bare kanont - det hjalp. Lige et tillægsspørgsmål - når/hvis jeg så smider det ud til en anden computer - skal jeg så have nogle af de bpl filer med (her tænker jeg på den hvor mine egne komponenter ligger i)?

Og læg endelig et svar og tak for hjælpen :-)
Avatar billede simsen Mester
21. oktober 2011 - 08:28 #6
Vil du have pointsene så giv et kald - lukker her (hader at have points ude - så tror jeg bare, jeg mangler svar :-))
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
21. oktober 2011 - 08:32 #7
Havde ikke fået besked om sidste indlæg - det sker jævnligt.

Ingen problemer med point - det er bare godt at du fik det løst. Så kan det være du kan hjælpe mig en anden gang :-)