Avatar billede Steen Seniormester
20. september 2011 - 08:56 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Lan - computer i samme arbejdsgruppe kan ikke se hinanden.

Mit produkt er : NetGear Wireless-N 150 Router WNR612v2- kører Windows 7 (64bits)

Jeg har TDC HomeDuo router med 4 porte. Til 2 af portene har jeg tilkoblet 2 stk. NetGear Wireless-N 150.

Alle de computer der skal bruge netværket er sat op til at køre samme arbejdsgruppe i Windows 7, og alle skal have adgang til fællesmapper på hver enkelt computer.

Min problem er, at de computer der kobler  med kabel eller WiFi på de to  NetGear Wireless-N 150, kan ikke ses af de andre i arbejdsgruppen.

Alle de computer der kobler på nr. 1 af NetGear Wireless-N 150 kan se hinanden og alle dem der kobler på nr. 2 af NetGear Wireless-N 150 kan se hinanden, men dem der er på nr. 1 kan ikke se dem der er på nr.2. og omvendt.

Vælger jeg at fradoble de 2 NetGear Wireless-N 150, og sætte en computer til direkte til det kabel der før sad i NetGear Wireless-N 150,og  som kommer fra min TDC HomeDuo router, så virker det,  alle computer på forbindelse 1 og 2 kan se hinandens computer og fællesmapper. Min konklusion er at det ikke er min TDC HomeDuo router der er sat forkert op, men nogen i de 2 NetGear Wireless-N 150 der blokere.

Hvordan fjerne jeg denne blokering ?

Jeg har vedhæftet en fil indeholdende billeder af hele mit NetGear Wireless-N 150 setup.

http://gupl.dk/65809/

----------------------------------

Jeg har prøvet at slå DHCP fra, og det gør desværre. at der ikke længere kan kobles op på de 2 router med mobiltelefoner og der er stadig ikke mulighed for at se de andre på netværket.

Ligeledes har jeg forsøgt ( med 2 NetGear Universal WiFi Ranger Extender WN2000RPT ) alt oprette en trådløs forbindelse fra min TDC HomeDuo box til router 1 og videre fra router 1 til router 2, og det virker fint med at alle computer kan se hinanden, men signalet er for svagt til, at det kan fungere.

Jeg har læst manualer den halve nat og er faldet over "Allowing Inbound Connections to Your Network", men min viden er ikke stor nok til at jeg kan gennemskue om det har noget med mit problem at gøre.
Det står beskrevet i vedhæftede manual fra side 53. eller måske står der andet i manualen omkring at fjerne denne blokering, som jeg har overset.

Link til manualen til de 2 router : http://gupl.dk/65812/
Avatar billede chalde Seniormester
20. september 2011 - 10:35 #1
Prøv:
Slå DHCP fra - det skal være din TDC router der administrerer DHCP.
Slå UPNP fra - skal ikke brugs, skal håndteres af TDC routeren
Sæt NAT filtrering til open - ligeledes ovenstående
Giv dem en fast IP i samme subnet - så de kan administreres.
Kobl dem sammen med TDC routeren via LAN - LAN porte (ikke LAN - WAN).

Alternativt: Slå RIP til hvis TDC boksen også understøtter det. Brug v2.
Eller sæt static routes mellem dem hvis TDC boksen ikke understøtter det.
Men ved at lade dem fungere som routere og ikke bare som AP'er kan der godt opstår lidt små issues med dobbelt NAT og port forwards.
Avatar billede Wally73 Mester
20. september 2011 - 12:37 #2
Du har simpelthen ikke hvad en router gør.
En router deler et netværk op i to netværk, som ikke kan se hinanden direkte.

For at få det til at virke skal du altså omgå routingen på dine routere, hvilket nemt kan gøres ved at deaktivere dine DHCP-servere i dine trådløse routere og så slutte dine trådløse routere til din TDC boks via LAN-portene i dine trådløse routere.

Benytter du WAN-portene, så har får du opdelingen.
Deaktiverer du ikke DHCP-serverne, så risikerer du at maskinerne får IP-adresser, der ikke er i samme undernet, hvilket gør at de ikke kan snakke sammen.
Avatar billede Wally73 Mester
20. september 2011 - 12:39 #3
Synes nogen gange at jeg ikke får hentet alle svarene ind i en tråd.
Chalde's svar, som er helt rigtigt, var ikke vist da jeg skrev mit, så ignore mit og brug Chaldes. :)
Avatar billede Steen Seniormester
21. september 2011 - 09:36 #4
Wally73 - smid et svar og der er point. Dit svar har hjulpet mig til at det ikke er sådan lige at løse, så jeg har valg at gå videre med en anden løsning.
Avatar billede Steen Seniormester
11. oktober 2011 - 13:15 #5
Wally73 - smid et svar og der er point
Avatar billede Steen Seniormester
14. oktober 2011 - 01:44 #6
svar