Avatar billede fhansen82 Mester
14. september 2011 - 19:33 Der er 37 kommentarer og
1 løsning

Nyinstallering af XP

Hej

Har en Ein XP Pro vers. installeret. Vil gerne have en Win Home installeret. Dette kan jeg ikke få lov til via Win, ved at åbne XP skive og vælge installer.
Jeg har prøvet at lave en boot diskette, for at komme i DOS, så jeg kan formattere disk og installere Win, men jeg får denne fejl:

Missing command interpreter

Jeg kan ikke komme videre herfra. Jeg har ikke mulighed for at rive HDD ud og formattere den i fx. ex. kabinet.

Jeg kan heller ikke finde ud af om hvorvidt PC'en kan boote fra USB nøgle, og hvordan jeg får sådan en lavet. Har fundet en side, men er ikke klar over hvad jeg skal vælge.

Jeg kan heller ikke få Win CD til at boote, så jeg kan installere Win denne vej. Har prøvet i BIOS at sætte CD til første boot.

Jeg har også problemer med at jeg ikke kan benytte keyboard "ordentligt" i DOS. Jeg kan fx. godt trykke DEL for at komme i BIOS, men jeg kan ikke trykke SHIFT+F10 for at komme i PXE boot (ikke at jeg har brug for det, men jeg kan ikke). Jeg kan heller ikke trykke på nogen tast, når man bliver spurgt om man ønsker at starte Win XP CD i DOS. Og jeg kan heller ikke foretage valg, hvis Win har været lukket forkert ned, og man i DOS bliver spurgt hvordan Win skal startes op.

Puha, jeg er ved at gå ud af mit gode skind.
Avatar billede claes57 Ekspert
14. september 2011 - 20:04 #1
at skifte fra pro til home er en nedgradering, og det vil m$ ikke være med til. Alt andet lige så er xp pro bedre end xp home - så hvorfor?
Der findes mange 'slet alt' cd'er på nettet (det virker bedst med en linux-cd, da den ikke skal gøre som m$ vil), og hvis du sletter partitioner og opretter en enkelt ny, så vil xp home kunne indlæses.
Avatar billede fhansen82 Mester
14. september 2011 - 20:11 #2
Jeg har ikke længere XP Pro skive. Har en XP Home skive liggende. Er ikke afhængig af maskinen, så er ligegald med at det er XP Home.
Er det MS der gør at XP Home CD ikke vil boote til installation?
14. september 2011 - 20:14 #3
Bruger du USB tastatur ?

Hvis du ikke kan få din ORIGINAL XP HOME til at starte op [Tryn en tast for at starte CD...] , så er det bedøvende lige meget hvad du gør med Harddisken først...

---

Er der nogen grund til dette ? For dit vedkommende ?

Du skal have 100% styr på
* Driversoftware der passer til din Hardware
* Opdateringer + Servicepack1+2+3 + flere opdateringer fra WindowsUpdate
* Seriøst Sikkerhedsprogram + opdatering af samme
* ...
* http://kundeservice.tdc.dk/testcenter/ (Diverse tillægsprogrammer)
* ...

Nærlæs iøvrigt her ->
www.spywareinfo.dk/manualer/xp-installation.htm +
www.spywareinfo.dk/manualer/xp-installation-side2.htm +
www.spywareinfo.dk/manualer/xp-opsaetning.htm

www.eksperten.dk/artikler/1104

samt

---

Såååå - det er ikke bare lige gennemført på ~1 times tid; reserver >4 timer PC tid til 'øvelsen' !!! Også hvis du HAR styr på ovenstående 'detaljer' ...
Avatar billede fhansen82 Mester
14. september 2011 - 20:25 #4
USB tastatur, ja. Kan et PS/2 afhjælpe? Har fået at vide at det var fint nok at benytte USB tast. Det står også i den vejledning du linker til.
Avatar billede fhansen82 Mester
14. september 2011 - 20:43 #5
Skal man bare downloade Linux og kopiere det over på en skive? Eller hvordan foregår det? Når man så booter, får man så muligheden at formattere?
Avatar billede fhansen82 Mester
14. september 2011 - 20:46 #6
Det måske lige før at det er nemmere bare at installere Linux. Har aldrig prøvet det før, men har sltid gerne villet se det i aktion.
14. september 2011 - 20:59 #7
Hvis du skal have den til at reagere på [Tryk en tast for at starte CD...] med USB tastatur, skal du lige i BIOS rette 'et eller andet' mht USB (ka' ikk' lige huske hvad det nu hedder)

ELLER i få minuter låne et ægte PS/2 tastatur ...
Avatar billede fhansen82 Mester
14. september 2011 - 21:05 #8
Har mulighed for at låne et PS/2. Men tror sqi jeg prøver Ubuntu, bare for sjov. Låner for en sikkerheds skyld et PS/2 imorgen istedet for et USB.
Avatar billede noltus Novice
14. september 2011 - 21:23 #9
Du skal i BIOS og rette USB lagacy support til  enable
Avatar billede fhansen82 Mester
15. september 2011 - 17:12 #10
Er ved at prøve at installere UBUNTU, men er i tvivl om hvad der sker og skal ske. Nu ser jeg bare et baggrundsbilled (ganske pænt), og en menulinie for oven med tre ikoner. Men jeg kan ikke klikke på noget, og der læses ikke fra skiven mere. Er det meningen at der skal køre mere?
Avatar billede fhansen82 Mester
15. september 2011 - 17:17 #11
Hmm. Tror sqi ikke lige jeg forstår systemet. Kan få menuer frem ved at højreklikke på ikonerne, men der sker intet når jeg klikker på menupunkterne. Hverken når jeg højre eller venstre klikker. I don't get it.
Avatar billede claes57 Ekspert
15. september 2011 - 19:43 #12
noget i dit hardware er ikke, så en standard ubuntu kan køre - installationen burde slutte med at bede dig om at lukke ned og udtage cd - derefter vil den starte og virke.
Hvis du ikke er bedt om at udtage cd, så har du afbrudt installationen før tid - og så er den defekt.
Avatar billede fhansen82 Mester
16. september 2011 - 10:25 #13
Er det meningen at man skal kunne følge med i installationen? Jeg ser kun baggrundsbilledet og de 3 ikoner for oven. Troede at der var noget galt, så prøvede at trykke på slukknappen på PC, pludselig går den ud i DOS og viser en masse tekst, og afslutter med at skrive at jeg skal tage skiven ud. Da skuffen kører ind, slukker PC'en. Skal jeg prøve at geninstallere?
Avatar billede claes57 Ekspert
16. september 2011 - 11:01 #14
det er forfra - du skulle gerne slutte med en processlinje i toppen, og i højre del af den er lan/lyd/email/dato/bruger samt sluk (hvor også systemindstillinger er som undermenu).
Den bruger tid undervejs på bla at hente nye dele (fx dansk oversættelse og opdaterede programmer) via nettet.
Avatar billede fhansen82 Mester
16. september 2011 - 11:36 #15
Skal PC'en være tilsluttet nettet? Hvad skal jeg gøre? Skal jeg bare være tålmodig under installationen?. Foregår det som en silent install? Jeg får som sagt de 3 forskellige ikoner oppe til højre. Men jeg kan ikke vælge noget. Jeg får menuerne frem, men der sker ikke noget når jeg klikker på dem. Får man en indikation af at installationen er færdig?
16. september 2011 - 11:45 #16
Hvor langt er du / PC'en kommet i #3 beskrevne procedure ?
Avatar billede fhansen82 Mester
16. september 2011 - 11:57 #17
Jeg ved ikke jeg misforstår, men er du klar over at jeg prøver at installere UBUNTU?
Avatar billede claes57 Ekspert
16. september 2011 - 12:04 #18
den bør være tilsluttet net (men hvis ikke, så vil den hente det samme første gang du beder den om at tjekke for opdateringer).
Der er undervejs enkelte ting, der skal indtastes (fx valg af tastaturlayout (dansk) og sprog, samt tidszone og dit brugernavn og adgangskode).

I systemindstillinger er en gruppe 'system' deri er en opdateringshåndtering og en 'synaptic pakkehåndtering'.
I opdateringshåndtering henter ubuntu automatisk nye opdateringer til det, du har på maskinen, og i pakkehåndteringen henter du de ekstra programmer, du måtte ønske (fx spil og programmer som skype og teamviewer)
Avatar billede fhansen82 Mester
16. september 2011 - 12:15 #19
OK. Så det vil sige at jeg bare skal være tålmodig til jeg bliver postet af UBUNTU. hvor lang tid plejer en installation at tage? Det er en Intel Pentium 4 2.53 single core CPU.
Avatar billede claes57 Ekspert
16. september 2011 - 12:21 #20
hos mig er det maks ½ time - inkl hentning af filer fra nettet undervejs. Men blive lige siddende de første minutter til du har angivet sprog/tidszone/brugernavn - så kører resten af sig selv
Avatar billede fhansen82 Mester
16. september 2011 - 12:35 #21
Okay. Den stod længere tid end en ½ time. Mærkeligt. Prøver at installere igen. Jeg fik vist heller ikke mulighed for at vælge om jeg øsnkede at kun installere UBUNTU eller have begge OS installeret. Er det standard?
Avatar billede claes57 Ekspert
16. september 2011 - 12:48 #22
hvis du ikke har opdelt harddisken i partitioner, så er du måske kommet til at slette windows - men ellers skal den indlæse GRUB, som er til at vælge hvilket OS du vil boote på.
Avatar billede fhansen82 Mester
16. september 2011 - 12:56 #23
Det gør ikke noget et XP er forsvundet. Lige nu er jeg interesseret i at prøve UBUNTU. Men jeg prøver at installere UBUNTU igen, og ser om det kører andeledes end første gang jeg installerede. Jeg vender tilbage når jeg er blevet klogere. Men kan man på nogen måde følge med i installationen?
Avatar billede claes57 Ekspert
16. september 2011 - 13:07 #24
der er en 'bar', der viser forløbet.
Avatar billede fhansen82 Mester
16. september 2011 - 13:56 #25
Den så jeg aldrig. Weird. Prøver at insallere igen.
Avatar billede claes57 Ekspert
16. september 2011 - 15:49 #26
jf http://blog.sudobits.com/2011/04/23/how-to-install-ubuntu-11-04-from-usb-or-cd/
du skal typisk starte i 'step 3'
i step 4 vælger du at slette alt og starte forfra - det bringer dig direkte til step 5 hvor du vælger tidszone bemærk 'bar' i bunden af billedet som viser fremgang i forløbet.
Avatar billede fhansen82 Mester
16. september 2011 - 16:58 #27
Ved sgu ikke lige hvad jeg har gang i. Jeg isætter skiven, starter PC forfra og lader PC'en køre op. Jeg ender i dette billede: http://gupl.dk/65657/
Avatar billede claes57 Ekspert
16. september 2011 - 17:11 #28
prøv at gå videre her
http://ubuntudanmark.dk/
der sidder nogen, der har prøvet lidt af hvert...
Avatar billede fhansen82 Mester
16. september 2011 - 19:54 #29
Puha. Syntes godt nok ikke jeg har heldet med mig.Nu får jeg fejlmelding. Hvad faen skal der til for at den sk... PC bliver slettet så jeg kan geninstallere et eller andet. Win XP ligger stadig på. På en eller anden led, virker det ikke som at UBUNTU bliver installeret, men bare kører op, men uden at fungere. Meget mærkeligt.
Avatar billede claes57 Ekspert
16. september 2011 - 20:31 #30
det kan måske nok køre op - i så fald burde det være en 'cd-live' du kørte - og så skal/bør der være en ikon på skrivebordet med 'installér' som så vil køre installationen igennem til harddisk.
Men noget (fx dit grafikkort) generer, så ubuntu ikke viser installationsikon. Jeg kan ikke komme det nærmere end at du skal kontakte ubuntudanmark for hjælp.
Avatar billede fhansen82 Mester
16. september 2011 - 22:32 #31
Det vil jeg prøve. Vender tilbage når jeg er blevet klogere.
Avatar billede fhansen82 Mester
23. september 2011 - 22:32 #32
Nå, er blevet lidt klogere.
Til at starte med, så var jeg død og pine nødt til at benytte et PS/2 tastatur, for at kunne udføre tastetryk fra efter BIOS start og frem til Win starter. Dvs. ingen USB understøttelse før end efter Win er startet op. Har ingen indstilling i BIOS hvor jeg kan slå det til.
Nå men, når nu jeg kunne benytte tastaturet, så kunne jeg også vælge at boote fra CD. Så prøvede at installere Win XP Home. Det har endnu ikke lykkedes mig at installere det. Jeg får alverden forskellige fejl, lige fra at formattering ikke kan fuldføres og filer der ikke kan findes, defekt HDD og skadet installationsmedie. Puha, man blivver aggressiv til sidst. Prøvede så UBUNTU igen. Grunden til at jeg ikke så de menuer som jeg skulle se, var fordi man skal lave tastetryk når UBUNTU starter op. Det kunne jeg så nu med PS/2 tastaturet. Gik også fint nok...troede jeg. Heller ikke dette vil installeres korrekt. Ender med samme baggrund, men nu er der ingen menu for oven.
Jeg begynder lidt at mistænke DVD drevet for, at være synderen. Jeg har prøvet at skifte HDD, og jeg får de samme fejlmeldinger. Måske det er laseren der ikke har det godt.
Avatar billede claes57 Ekspert
24. september 2011 - 09:11 #33
i bios - find 'usb latency support' og sæt den til 'enabled' - så skulle usb-tastatur og mus virke fra starten.

ved xp - den kan have problemer hvis der har været linux ind over - så før formatering skal du slette alle partitioner, og oprette en ny - så bør den kunne formatere uden problem.

du har nok ret i, at cd-drev laver lidt ged i det undervejs.
Avatar billede fhansen82 Mester
24. september 2011 - 09:19 #34
Det er ikke noget USB latency support.

Jeg prøver at oprette en portion først. Indtil videre har jeg bare prøvet at installere XP på disk uden at partionere først.
Avatar billede fhansen82 Mester
25. september 2011 - 17:24 #35
Nå, virkede heller ikke. Sjovt nok stopper processen forskellige steder hele tiden. Jeg må prøve at score et andet DVD drev fra en anden PC.
Avatar billede fhansen82 Mester
04. oktober 2011 - 19:53 #36
Nå. Fik scoret et andet DVD drev. Og santme om det ikke bare kører derud af igen. Efter et par dage, valgte jeg så at samle hele PC'en igen (var spillet en del ad for at skifte dele). Hmm, så gik det galt igen. Fik nye fejl. Når jeg prøvede at geninstallere, endete jeg med en sort skærm under installationsprocessen. PC meget tæt på at ryge gennem rude, opleve et fald fra 1. sal, for at ramme våd græsplæne...og ligge og dø langsomt. Grrr.
Nå, men havde i forvejen prøvet at låne en HDD for at udelukke fejl på den der sidder i PC. Konstaterede ikke i første omgang fejl på denne. Nu har jeg også monteret den anden HDD, og så virker det igen. Sikke noget gammelt lort :O) ha ha.
Avatar billede fhansen82 Mester
11. oktober 2011 - 20:10 #37
By the way cleas. Det gik fint med at installere Win Home selvom der var Pro på i forvejen. Måske det ikke var gældende på min version? Nå, well. Jeg lukker tråden her. Tak for forsøget anyways :O)
Avatar billede fhansen82 Mester
11. oktober 2011 - 20:10 #38
Lukker tråden.