Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
10. september 2011 - 05:55 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

Password beskyttelse på usb nøgle

Hvordan tilføjer man et password til sin usb nøgle?
Avatar billede haverslev Novice
10. september 2011 - 08:23 #1
Mange USB nøgler bliver idag leveret med sådan et lille stykke software som kan dette.

Men til andre USB nøgler der ikke er "født" med dette sofware, kan du kan f.eks bruge:Truecrypt

http://www.truecrypt.org/downloads

Eller: Rohos Logon

http://www.rohos.com/support/knowledge-base/how-to-set-up-usb-flash-drive-for-secure-windows-login/
Avatar billede tobrukDk Novice
10. september 2011 - 09:51 #2
Tak Heverslev Jeg kigger også selv efter sådan noget! :) men man kan også gør det med en harddisk? eller hvad?,

jeg mener at man kan fordi usb og harddisk er sådan hele om halt det sammen ikke også :) ? eller hvad..
Avatar billede pstidsen Novice
10. september 2011 - 09:55 #3
Det krypterings program kan kryptere filer, mapper og drev. Så ja det virker også med harddiske.
Avatar billede haverslev Novice
10. september 2011 - 10:46 #4
tobrukDk > Ja Truecrypt kan bruges til drev.

Men spørger og du, skal lige være opmærksom på, at jeg linker til 2 forskellige ting.

Da spørgsmålet lyder:
Password beskyttelse på usb nøgle og kan derved fortolkes på 2 måder.
1. At der skal være et password for at få adgang til selve filerne der ligger på USB nøglen.

eller
2. Der bruges en USB nøgle, hvorpå man har sit log-on til at starte windows op
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
10. september 2011 - 12:01 #5
1. At der skal være et password for at få adgang til selve filerne der ligger på USB nøglen.

Dette er tilfældet.
Avatar billede tobrukDk Novice
10. september 2011 - 18:12 #6
#haverslev

Det lyder meget godt , så vil jeg dog prøve det til min skoleopgave/privat. :) jeg skulle også næsten til at spørger om det sammen som #hardwareguy15. :) siger mange gerne tak
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
11. september 2011 - 08:27 #7
Jeg overvejer at bruge true crypt, kan man risikere at det fucker op og sletter filerne?
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
11. september 2011 - 09:37 #8
og så er det en mappe på usb stikket som jeg vil tilføje adgangskode til, og ikke filerne individuelt.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
11. september 2011 - 10:22 #9
og et spørgsmål mere, når man først krypteret en mappe med password, kan man så dekryptere den tilbage til normal igen?
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
11. september 2011 - 10:34 #10
Det True-Crypt kan vidst ikke sætte password på en enkelt mappe, den gør det ved hele USB stikket og det er ikke det jeg vil.
Avatar billede pstidsen Novice
11. september 2011 - 12:19 #11
#7: Husk altid at have backup

#10: Noget du kan bruge her: http://www.pcworld.dk/download/71 ?
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
13. september 2011 - 06:35 #12
Jeg ved det ikke, kan man ikke tilføje password på Windows mapper uden at skulle bruge software?

Er de rikke en indbygget funktion i windows der tillader dette?
Avatar billede pstidsen Novice
13. september 2011 - 11:25 #13
Google er din ven!!
Avatar billede haverslev Novice
13. september 2011 - 11:36 #14
Hvis det kun er enkelte mapper du vil havde kodeord på, så skulle du nok have skrevet det, istedet for denne overskrift: Password beskyttelse på usb nøgle

Men har du Vista Buisness/Ultimate eller samme i W7, så kan du gå i egenskaber for mappen og derigennem lave en kode på mappen.

Men personlig fortrækker jeg Folder Lock:

http://www.newsoftwares.net/folderlock/
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
14. september 2011 - 06:36 #15
Kan man kun lave password beskyttelse i ultimate versionerne?

Jeg har W7 ultimate på min stationær (er på bærbar).

Hvis jeg nu laver et password i mappen, og lad os sige at jeg køber Windows 8 Home eller hvad det nu kommer til at hedde (ikke-ultimate versionen) vil det så sige at jeg ikke længere kan bruge det password jeg lavede med W7 ultimate?

Skal man købe ultimate versionerne fremover for at bruge password på sin mappe på sit usb drev?

Eller hvis jeg laver password på min mappe nu, vil mappen så være beskyttet af password så længe jeg vil have det?

Fordi det er nemlig det jeg leder efter, en permanent løsning, hvor jeg tilføjer password én gang til usb nøglen og så kræver det password at åbne mappen fremover (på alle maskiner med alle typer windows).
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
14. september 2011 - 06:54 #16
Dette folder lock fungere iøvrigt ikke.

Jeg tilføjede en test mappe til skrivebordet og trykkede Encrypt og så forsvandt mappen bare.
Avatar billede haverslev Novice
14. september 2011 - 09:15 #17
Dette folder lock fungere iøvrigt ikke

Selvfølgelig virker den, selvom det er trail versionen du bruger, så er der adgang til at lås/encrypte 15  mapper/drev osv.

Når du har installeret folder lock, så lav en ny mappe på skrivebordret
H-klik på den mappe og vælg Folder lock - Lock it eller Encrypt it.
Programmet åbnes og du navigere hent til din mappe, den skal have et navn for at gemme stien.
Nu kan du give den et passwor og det skal gentages.
Nu åbnes et ny billede i programmet og der vil den vise din mappe, klik på den mappe og vælg encrypt
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
14. september 2011 - 10:15 #18
Ja det har jeg gjort, der sker intet udover at mappen forsvinder fra skrivebordet.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
14. september 2011 - 10:20 #19
Plat og useriøst program.
Avatar billede haverslev Novice
14. september 2011 - 11:18 #20
Plat og useriøst program.

OK det er så din kommentar, jeg kan jo ikke gøre for at du ikke kan finde ud af det - for programmet virker OG det er 200% sikkert.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
14. september 2011 - 15:25 #21
Det virker ikke her. Det sletter bare min mappe, det kan jeg ikke bruge til noget.
Avatar billede haverslev Novice
14. september 2011 - 20:23 #22
kan kun sige at du gør et eller andet forkert så.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
15. september 2011 - 06:15 #23
Det jeg gør:

1. Opretter en mappse på skrivebordet.

2. Højreklikker på mappen og trykker på folder lock> encrypt it.

3. Trykker på enter password.

Så kommer den bare med en lang meddelse hvor den siger "The item you are trying to encrypt already exists..."
Avatar billede haverslev Novice
15. september 2011 - 08:53 #24
1. Opretter en mappe på skrivebordet. - F.eks "PRØVE"

2. Højreklikker på mappen og trykker på folder lock> encrypt it.

3. Trykker på "Create new locker"

4. Trykker på pnappen "browse" og navigere til din mappe "Prøve"

5. Tryk på mappen og åben den, derefter skriver du mappe
  navn "prøve" igen og tryk gem.

Så har du en hoved mappe på skrivebordet, og i den en låst undermappe med samme navn - ideen ses senere.

6. Nu vil du have en sti al.a "C:\...\prøve\prøve.flk

7. skriv nyt password

8. gentag dit password

9. en stifinder boks kommer frem og der markere du
  din "prøve" mappe
10. herfeter tryk på "encrypt now" og din mappe er låst.

PS. hvis din mappe eller filer deri er i brug, så vil den brokke sig og sige at du skal lukke dem osv.

Meningen er så, at alle filer du vil have i den låste mappe, alle skal sættes ind i en oplåst mappe i Folder locks stifinder system.
Du finder bare din fil eller mappe, som du vil have i den låste mappe og trækker den der over i.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
15. september 2011 - 09:07 #25
4. Her går det galt. Når jeg trykker på browse og navigere til "prøve" mappen, og trykker på åben, så åbner den bare mappen og herefter siger den "mappen er tom".

Herefter kan jeg ikke gøre andet end at trykke Anuller.
Avatar billede haverslev Novice
15. september 2011 - 12:38 #26
@4. Her går det galt. Når jeg trykker på browse og navigere til "prøve" mappen, og trykker på åben, så åbner den bare mappen og herefter siger den "mappen er tom"@

Når du åbner den mappe, så skulle gerne få:

5. Tryk på mappen og åben den, derefter skriver du mappe
  navn "prøve" igen og tryk gem
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
15. september 2011 - 12:40 #27
Hvor skal jeg skrive mappe navnet henne??
Avatar billede haverslev Novice
15. september 2011 - 12:53 #28
Når du trykker på mappen "prøve" så står den først til "åben"
og ingenting i feltet "filnavn" og i filtype står FLK files
Klik på åben uden at skrive noget.

Skriv nu "prove" i filnavn feltet og tyk GEM

Så har du en hoved mappe på skrivebordet, og i den en låst undermappe med samme navn - ideen ses senere.

6. Nu vil du have en sti al.a "C:\...\prøve\prøve.flk

7. skriv nyt password

8. gentag dit password

9. en stifinder boks kommer frem og der markere du
  din "prøve" mappe
10. herfeter tryk på "encrypt now" og din mappe er låst.

PS. hvis din mappe eller filer deri er i brug, så vil den brokke sig og sige at du skal lukke dem osv.

Meningen er så, at alle filer du vil have i den låste mappe, alle skal sættes ind i en oplåst mappe i Folder locks stifinder system.
Du finder bare din fil eller mappe, som du vil have i den låste mappe og trækker den der over i.
Avatar billede haverslev Novice
18. september 2011 - 15:21 #29
OK ?