Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
10. september 2011 - 05:52 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Kryptering af internet forbindelse

Hvordan kryptere jeg min internet forbindelse og gør den mere sikker?
Avatar billede Maako Nybegynder
10. september 2011 - 06:17 #1
Selvom at jeg kender de fleste, så er det lettere for mig at linke dig videre til en bedre forklaring:
https://ssd.eff.org/wire/protect/encrypt

1. Hvilket styresystem snakker vi om?
2. Er det browser, intern eller email/Instant messaging kryptering du søger?

Personligt har jeg en USB-nøgle med bla. portable firefox med en SSL/HTTPS addon. Så er det ikke kun krypteret, men jeg kan også surfe hjemmesider hvor kummunikationen skulle være lukket.
(evt. bruge en Proxy)

Hvis dette skulle være et problem, så har jeg et VPN program liggende til at have en forbindelse mellem to eller flere computere, og så gå gennem en af dem.

Jeg har ikke rigtigt haft problemer med IM og Email endnu, så det har jeg ikke så godt styr på.

Husk at sætte kode på dit trådløse netværk!
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
10. september 2011 - 08:32 #2
Jeg har overvejet et vpn men til gaming er det ikke godt, da det tilføjer lag og hæver pingtiderne markant. Min ping ligger helt ned til 5 uden vpn og helt ned til 125 med vpn.

Derudover så kan vpn udbyderen sidde og se alt hvad man foretager sig på internettet, så det er jeg ikke så glad for. Kan man lave sit eget vpn så det kun er en selv der kan se trafikken, eller?

"Hvis dette skulle være et problem, så har jeg et VPN program liggende til at have en forbindelse mellem to eller flere computere, og så gå gennem en af dem."

Fordi det er umiddelbart sådan at jeg forstår dette.

Jeg skal have trådløs router og så skal der kodeord på :)
Avatar billede Blueeyez Mester
10. september 2011 - 10:31 #3
#2 Der er altid og vil altid være konsekvenser ved sikkerhed, vpn er en løsning en anden er socket proxy, så kan du indstille det i de programmer du vil bruge krypteret over nettet (Så vil det ikke berøre dine spil og de programmer som du ikke vil have igennem en krypteret forbindelse.

Men hvor stor en internet forbindelse har du?
Avatar billede tiger_dk Mester
10. september 2011 - 10:43 #4
#1 - ham der stille spøgsmålet reklamere jo ligefrem med, hvilket styresystem han bruger !
Avatar billede chalde Seniormester
10. september 2011 - 12:02 #5
Hvad præcist er det du vil have sikret?
Tror snart vi har fået barberet geden helt ind til benet, men udpensl helt konkret hvad det er du vil være sikker imod og hvad du vil have sikret.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
10. september 2011 - 12:06 #6
#3 Steam skal ikke køre over VPN.

Det går ud over min gaming da det hæver mine pingtider. Det eneste tidspunkt hvor et VPN kan bruges i forbindelse med Steam, er hvis man skal købe spil over steam-butikken. Så kan man sætte sin IP til en Amerikansk IP, så får man spillene til Amerikanske priser og det er der flere fordele ved. For det første så er spillene billigere, og for det andet så udkommer de nye spil i USA en uge før end de gør herhjemme i Danmark.

Men til gaming er det forfærdeligt. Men man kan ikke kryptere sin internet forbindelse uden et VPN?
Avatar billede Blueeyez Mester
10. september 2011 - 12:12 #7
#6 Socks proxy, virker som vpn, men du skal indstille i de programmer du vil kryptere over nettet.
Avatar billede chalde Seniormester
10. september 2011 - 12:20 #8
Hvis det kun er for at skjule din geografiske placering ved f.eks. køb, så er det jo intet problem at klare det med proxy/vpn under selve købet.
Steam bruger https, så derved har en du kryptering mellem dig og dem under købet, og 3. part har derfor ikke mulighed for at opsnappe diverse detaljer, idet de data der løber forbi dem er krypteret på forhånd.

Men er der andet du vil være sikret imod? Dit spørgsmål går jo på generelt sikring af forbindelse.
(og det med anonymitet på nettet må næsten være uddebatteret)
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
10. september 2011 - 12:40 #9
Ja jeg ønsker at kryptere min internet forbindelse når jeg skriver på nettet, læser mine e-mails,osv. Jeg har bare almindeligt internet lige nu som ikke er krypteret.
Avatar billede chalde Seniormester
10. september 2011 - 12:59 #10
#9 Kend forskellen på sikrede og ikke-sikrede sider.
Så længe der er tale om sikrede sider (f.eks https), vil du altid have en krypteret forbindelse mellem dig og siden du kommunikerer med.
Stort set alle webbaserede emails benytter krypterede forbindelse (og hvis de ikke gør er de ikke værd at bruge).
Det værende sagt, så er der kun tale om kryptering mellem dig og siden, så hvad siden nu end gør med data er en helt anden sag.

Med ikke-sikrede forbindelser vil du stort set altid kommunikere i klartekst, og derved vil de data der sendes frem og tilbage altid kunne opsnappes med de rette værktøjer.
Om du benytter vpn/proxy/andet vil bare flytte muligheden for opsnapning til et andet sted. Alt afhængig af udbyderen af servicens  lokation/intention kan dette forbedre eller forværre sikkerheden af din kommunikation.
Avatar billede Blueeyez Mester
10. september 2011 - 13:04 #11
#9 Hvis det blot er det, så vil jeg som #10 har beskrevet ret godt sige at vpn/proxy er spild af penge og du vil slet ikke  kunne få den beskyttelse du helt søger..
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
16. september 2011 - 10:41 #12
Det som jeg leder efter først og fremmest er en kryptering af internet forbindelsen når jeg surfer, skriver mails, osv.
Avatar billede chalde Seniormester
16. september 2011 - 11:15 #13
Husk på at kryptering foregår point to point.
Så længe du kommunikerer med en server over en sikker forbindelse (f.eks. https), så vil du have en krypteret forbindelse hele vejen.
Omvendt, kommunikerer du over f.eks. en VPN mod en ikke sikker forbindelse (f.eks. http), vil den første vej mod VPNudbyderen være krypteret, mens vejen fra VPNudbyderen til serveren være ukryptret.

Har forsøgt at skitsere det simpelt her: http://peecee.dk/upload/view/326891/full
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
18. september 2011 - 20:00 #14
#13 Jeg har kigget på dit billede og jeg forstår godt det med at trafikken routes udenom ISP'en og istedet direkte hen til VPN udbyderen som så håndtere alt data med logfiler og traffik.

Men det jeg ikke er så meget for det er at dem der sidder bag VPN'et har adgang til alt ens data, det er det eneste der forhindre mig i at skifte over til et VPN.

Kan man ikke kryptere sin forbindelse uden at skulle bruge VPN?
Avatar billede Blueeyez Mester
18. september 2011 - 20:14 #15
#14 Uanset hvad så vil nogen jo ku se hvad du laver.. der er jo en d u køber dig ind ved eller bruger gratis og den host så at sige kan jo se hvad du laver..
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
22. september 2011 - 22:27 #16
Smid et svar.
Avatar billede Blueeyez Mester
22. september 2011 - 22:32 #17
Her :)