Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
05. september 2011 - 06:48 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Er Windows Firewall stærk nok?

Jeg har prøvet forskellige enterprise firewalls og de har kun givet mig bøvl. De 2 bedste jeg fandt var online armor og comodo firewall hvor online armor suverænt var den firewall der opførte sig mest åndsvagt og skabte flest problemer og konflikter. comodo firewall var lidt mere velfungerende, men igen, er det overhovedet nødvendigt?
Avatar billede noltus Novice
05. september 2011 - 07:09 #1
Hvis du bruger Microsoft Security Essensials som er en kombination af antivirus og firewall er du godt kørende,mit argument for det er,hvis Microsoft ikke kender sårbarhederne i windows,hvem skulle så gøre det.
05. september 2011 - 07:54 #2
... det er jo også lidt af en 'religions' sag *S* ...
Jeg er enig med #1 ...
Avatar billede Blueeyez Mester
05. september 2011 - 09:43 #3
Brug den i windows, der er ikke brug for yderligere sikkerhed, som der bliver skrevet: "hvis Microsoft ikke kender sårbarhederne i windows,hvem skulle så gøre det."

Jeg vil dog lige tillade mig at pege på brugeren bag skærmen.. Det er oftest den største sikkerhedstrussel for en pc!
Avatar billede chalde Seniormester
05. september 2011 - 11:03 #4
Så længe din router har en simpel firewall og du NAT'er (eller har en dedikeret hardware firewall), så er den indbyggede i Windows helt fin.
Avatar billede micma18_ Nybegynder
05. september 2011 - 11:13 #5
Enig med #4. Det er nok i langt større grad, et spørgsmål om dig som bruger - om du får kørt noget software på din maskine, som du nok ikke burde have kørt.

Uanset antivirus løsning, og sikkerheds software du har. Så er den aller bedste beskyttelse. En sund fornemmelse for, hvad software man får kørt, og hvilke links og ting og sager man får trykket på.

Udefra kommende angreb, er nok ikke så aktuelt længere, og en NAT router (uden hjerneløse portforwardninger) beskytter dig effektivt imod den slags.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
05. september 2011 - 16:34 #6
Jeg har Ad-Aware med Anti Virus + Anti Spyware samt Realtime Protection, er dette godt nok?

Jeg ved ikke hvad NAT er og jeg har ingen forstand på Hardware Firewalls. Men hvis jeg kan slippe for at have online armor og comodo firewall til at pestilensere min computer så ville det være dejligt. Min windows firewall er slået til og er aktiv, og windows defender starter op med computeren og er også slået til og er aktiv.
Avatar billede Blueeyez Mester
05. september 2011 - 18:46 #7
#6 Det vil afhænge af dig.. din pc kan ligesom alle få virus/spyware som alle andre maskiner.. Alt det kræver er at du ikke ved hvad du laver..

Jeg selv har portable programmer:

Spybot
Super anti spywarre
clamAV
emisoft emergency kit

Har endnu ikke haft virus iflg følgende program liste.

Ud over det så ligger jeg inde med en kaspersky rescue disk hvis det en dag skulle gå galt.. (Altid rart med en plan a og plan b)
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
05. september 2011 - 20:34 #8
Jeg har ikke så meget forstand på rescue og backup men jeg beholder Ad-Aware da det for mig fungere ganske udmærket uden at sluge recourser.

Skal jeg isntallere spybot,kaspersky rescue disk og Spybot og hvordan bruger man dem?
Avatar billede Blueeyez Mester
05. september 2011 - 21:41 #9
Du skal ikke installere noget, portable = at programmet ligger klar til kørsel og du blot kan sætte det igang.. det betyder os at det ikke kører i baggrunden på din pc, så du spilder ikke ressourcer på programmet. (Som sagt tidligere, den største trussel ved en pc er en selv)

Rescur disk er et anti virus program som du smider på en cd og så kan du boot op på cden som med en windows installation og skanne din pc for virus, hvis pcen er tilkoblet internettet i starten så kan du os hente gratis opdateringer som vil blive lagret på C: drevet kan ikke huske om mappen hedder kaspersky.

(Det er meget længe siden jeg har set mig nødset til kaspersky og jeg stoler på at mine systemer er rene da de kører 100% optimalt og fejlfrit og jeg kan jo altid tage og skanne og finder skanneren noget, jamen så ved jeg at enten at jeg har gjort en fejl eller at måden jeg benytter systemet på er forkert, men følgende er dog endnu ikke sket! ;)

Jeg vil lige så vel anbefale dig at have 2 harddiske i din pc, hvis du kum har mulighed for 1 harddisk så køb et usb stick og smid dine VIGTIGSTE filer på denne usb stick og pas på den.. at ens system aldrig skal formateres ville være underligt, for enten så ville du foretage meget lidt på nettet eller os ville du vide en hel del om hvad du laver på nettet, jeg går ikke ud fra du er en robot.. vi mennesker er jo ret kendte for at fejle ret tit, men tilgengæld bliver vi os klogere på mange områder :)
Avatar billede chalde Seniormester
05. september 2011 - 22:01 #10
#8 Det beskytter ikke mod brand og indbrud ;-)
2 alternativer: backup til ekstern lokation eller backup til medie man har et andet sted.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
05. september 2011 - 22:16 #11
Med medie hvad mener der her, ekstern harddisk, ekstern bu stik eller?

Jeg har 4 usb stik + 1 primært, alle vigtige filer bliver gemt på det primære usb stik, hvorefter der bliver taget backup af filerne på de 4 andre. Så den eneste måde jeg kan miste filerne på er ved at alle 5 usb stik går i stykker på samme tid, hvilket er umuligt.
Avatar billede Blueeyez Mester
05. september 2011 - 22:24 #12
#10 mod indbrud kan programmet Prey benyttes :) Mod brand er der online backup hvor jeg kender til følgnede tjenester som er gratis:

Dropbox,com
Spideroak.com
min.us

Alle 3 tjenester er jeg selv ved og undersøge, jeg vil dog påpege at jeg personligt IKKE stoler på nogen af dem og derfor krypterer jeg alle filer der ender på følgende tjenester og jeg vil anbefale andre der ser dette gøre det samme!
Avatar billede chalde Seniormester
05. september 2011 - 22:48 #13
#11 hvilket er umuligt
Tror du ville blive overrasket over hvad der er muligt, især når det gælder IT :)

#12 Personligt er jeg mere nervøs for hvem der får fingre i mine data, end om de stikker af med mit udstyr... Derfor full disk encryption.
Prey er på mine mobiler og min ene laptop.

Men kig evt. på: Keepit.dk
Men de får skam heller ikke mine data i rå format :)
Avatar billede Blueeyez Mester
05. september 2011 - 22:54 #14
#13 så kan man os bruge truecrypt, men så kan problemet jo blive at få den sporet, men dertil kan jo..

Bruge Truecrypt og lave en fake windows partition så folk starter op på den fremfor den krytperede hdd del.. og så kan prey starte op og så snart pcen går på nettet ja så sender prey jo signal om hvor den er på det pågældende tidspunkt :)
Avatar billede Blueeyez Mester
05. september 2011 - 22:56 #15
#13 glemte helt, hvis man vil sikre sig helt, så vil jeg nok personligt helst vælge usb stick x 2 (usb 1 er altid i brug, usb 2 er altid med og når der sker nyt på 1 så ændrer man det os på 2 hvis det man ændrer er vigitge informationer, jeg vil dog tilføje at usb stick er så gode nu til dags så de skulle holde i en hel del år så vidt jeg har forstået, handler blot om at købe fra de rigtige mærker :)
Avatar billede chalde Seniormester
05. september 2011 - 23:03 #16
#14 Brug noget der kan udnytte TPM (hvad end Truecrypt selv siger).
#15 Jeg stoler ikke på løse medier (mandagsmodeller ses også på de bedste mærker). Og Murphys lov gælder altid :)
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
05. september 2011 - 23:15 #17
Der er kvalitets usb stik alvet i aluminium og jeg har haft dem i snart 3 år uden problemer.

Men ellers så køber jeg bare 4 mere så har jeg 9 usb stik i alt. De bliver opbevaret i en stødsikker taske med skum så de kan ikke gå i stykker.
Avatar billede Blueeyez Mester
05. september 2011 - 23:34 #18
#17 så kan det jo ikke gå helt galt ;) (Det kan gå galt, men hvis man nu tager sig sammen og passer på dem, så er chancen lille) :)
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
06. september 2011 - 03:51 #19
Men for lige at komme tilbage til spørgsmålet, skal jeg bare beholde Windows Firewall og så ignorere software-firewalls som Online Armor og Comodo?
Avatar billede Blueeyez Mester
06. september 2011 - 08:40 #20
Ja det vil jeg mene, det er sådan jeg selv kører med mine systemer og der er ikke kommet virus igennem.. samt jeg ikke er blevet hacket endnu, hvilket ikke er så underligt,  da alt på nettet snart bliver logget af myndighederne..
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
06. september 2011 - 09:42 #21
Dejligt, så slipper jeg også for alt unødvendige bøvl. Jeg har heller aldrig haft problemer med Windows Firewall, jeg tror at man skal være mere eller mindre småparanoid for at bruge software som online armor og hvad det nu hedder altsammen. Derudover så ahr jeg aldrig set så inkompetent og amatøragtig software som online armor, programmeringen er simpelthen bare direkte elendig.

Jeg er også begyndt at stramme ekstra op, så nu er det kun trofaste hjemmeside som jeg besøger daglit, besøger aldrig hjemmesider som er mistænkelige. Så undgår man også at IP'en bliver klistret fast alle mulige steder.
Avatar billede Blueeyez Mester
06. september 2011 - 11:31 #22
#21 altså mht browser så kan du i nogle browsere sætte sikkerheden op, jeg bruger fx chrome, i den har jeg valgt at tredje parts cookies slet ikke skal ind og snage i mine data eller fortælle hvor jeg færdes.. ud over det så kan du tilføje udvidelser til det ligesom med firefox (Jeg er blot gået over til chrome da firefox virkeligt er en belastning efter min mening)

Det kommer os an på hvad du laver og hvad du bruger og om du vil lære dit system og kende.. kan sige at en pc behøver ikke antivirus, eneste er en firewall, men det er sku egentligt kun fordi hvis du ikke har en firewall så vil du blive begrænset på åflere områder og windows firewall er ikke den mest avancerede, men den kan det en firewall blot skal kunne tillade og blokere ud ad gående forbindelser samt derved os indgående..

sikkerhed er ligesom optimering, du kan installere alt muligt for og optimere, men hvem siger den faktisk bliver optimeret og ikke ustabil over længere sigt ? :) Jeg kører selv xp og 7 og begge er rigtigt hurtige og har ikke andet end det de SKAL have, medmindre jeg self tester software :)
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
06. september 2011 - 16:55 #23
Jeg tror vi fik løst dette mere eller mindre, smid et svar Blueeyez.
Avatar billede Blueeyez Mester
06. september 2011 - 19:41 #24
Det får da her så :)