Avatar billede NVincentR Nybegynder
02. september 2011 - 13:01 Der er 7 kommentarer

Boot linux fra USB-pen

Hej

Jeg står i den situation, at min computer (med windows 7 installeret) ved opstart giver fejlmeddelelsen "Operating system not found". Jeg har talt med vores IT-supporten, som vil have mig til at gendanne alt på computeren. For at redde mine filer - som jeg selvfølgelig ikke har lavet back-up på, har jeg overvejet, om det kunne være muligt at installere ubuntu på et USB-stick, og derefter få computeren til at boote direkte fra det, således at computeren starter op i ubuntu. Er der nogen, der ved, om dette kan lade sig gøre, og i så fald hvordan? Jeg går ud fra, at jeg skal ændre i BIOS-opsætningen på computeren, eller hvordan?
Avatar billede claes57 Ekspert
02. september 2011 - 13:14 #1
du kan også bruge dit usb-stik til at have din backup på.
Hent ubuntu (32bit) som iso-fil, og brænd den som diskafbilledning på en cd.
Sæt usb-stick og cd i maskinen, og boot på cd. Så kan du (uden at installere ubuntu) køre på den, og trække filer fra harddisk til usb.
Tjek lige data på usb'en på en anden maskine før du geninstallerer win7.
Avatar billede Frederik Nybegynder
02. september 2011 - 13:22 #2
Hej

Det kan sagtens lade sig at gøre, at boote ubuntu fra et USB-stik.

Det du skal gøre er, at hente den version af Ubuntu der passer bedst til din computer på:
http://www.ubuntu.com/download/ubuntu/download

Derefter skal du bruge dette program til at overføre Ubuntu til et USB-stik, så du kan boote fra det:
http://www.pendrivelinux.com/universal-usb-installer-easy-as-1-2-3/

Der er sågar en vejledning på Ubuntu's egen hjemmeside, til hvordan hele processen skal foregå. Den finder du på:
http://www.ubuntu.com/download/ubuntu/download

(Under punkt 2 skal blot vælge et USB stick istedet for en cd.)

Angående BIOS opsætningen er de fleste nyere computere sat til at kunne boote op fra et USB-stik. Hvis din computer ikke allerede er sat op til det, kan du ændre bootindstillingerne i BIOS-opsætningen.

Hvis du får problemer med noget undervejs, er du meget velkommen til at spørge igen :)

Venlig hilsen
Frederik
Avatar billede NVincentR Nybegynder
02. september 2011 - 14:34 #3
Tusind tak for de hurtige svar! Jeg vil straks gå i gang!
Avatar billede Frederik Nybegynder
02. september 2011 - 18:23 #4
Det lyder godt :) Du må endelig give lyd fra dig, hvis du støder ind i problemer!
Avatar billede Frederik Nybegynder
12. september 2011 - 18:10 #5
Er du kommet frem til en løsning?
Avatar billede NVincentR Nybegynder
15. september 2011 - 09:03 #6
Det lykkedes mig at få installeret linux på USB-sticken og derfra få fat i de filer, jeg skulle bruge. Det var meget heldigt, da computeren skulle bruge en komplet reboot for at fungere igen. Så mange tak for hjælpen skal der lyde herfra!
Avatar billede Frederik Nybegynder
15. september 2011 - 16:58 #7
Det var godt, så smider jeg et svar :)