Avatar billede soereno Nybegynder
04. august 2011 - 14:52 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

programmering i excell stack graf

Jeg skal afbilde en graf der i stakform viser pct vis andel af
en 100% andel.

Altså selve stakken er 100% og 30% solgte varer vist og 25% er vist.

Mit problem er at cellerne lægger tallene sammen (30%+25%) og det er så stakken højde.

Hvordan forhindrer man det?
Avatar billede soereno Nybegynder
05. august 2011 - 09:12 #1
Nå - jeg må nok omformulere mig. Det var måske for kryptisk.

Sagen er at jeg skal lave en graf, der synliggører salgets andel af et total tal.

Total er 100% og salget andrager 30%.

Hvis jeg lægger salgs tal ind i en celle samt totalen ind i en anden celle, lægger excel de to celler sammen i Y aksen, så istedet for Y akse på 100%, viser den en Y akse på 130%.

Hvordan forhindrer man sammenlægningen?
Avatar billede duxz Nybegynder
08. august 2011 - 10:22 #2
Sådan som jeg forstår det, så skal du bare undlade at tage totalen med i dataomådet....så skulle dit problem være løst.
Avatar billede soereno Nybegynder
08. august 2011 - 11:55 #3
Det er også sådan det endte. Jeg regnede baglæns og nåede tallene mauelt.

Det havde bare være fint om man kunne få Excel til at lave beregningen.
Avatar billede duxz Nybegynder
08. august 2011 - 12:42 #4
Jeg tror ikke at jeg helt ved hvad problemet er, men Excel kan godt selv finde ud af at regne andelene ud....det er jo i princippet det sammen som med et pie chart.
Avatar billede soereno Nybegynder
06. september 2011 - 09:08 #5
tak for hjælpen