Avatar billede Atha Nybegynder
31. juli 2011 - 11:51 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Billeder i tabel

Jeg har indsat billeder i en tabel, men på højre og venstre side vil cellevæggen ikke lægge sig helt op til billedet. Så der er hvide mellemrum mellem billede og tabelkant.

Hvordan får jeg cellen til at passe billedets størrelse?
31. juli 2011 - 12:22 #1
Velkommen til E. ...

HøjreMusseTast på en Celle/Tabel - find punktet [Kanter og skygger] - der er en masse muligheder.

HøjreMusseTast på en Celle/Tabel - find punktet [Celle justering] - vælg [Centrer vandret og lodret ...]
Avatar billede Atha Nybegynder
31. juli 2011 - 12:33 #2
Desværre. Ingen effekt overhovedet.
Avatar billede Poko1 Ekspert
31. juli 2011 - 12:55 #3
Har du absolut brug for at de skal være i celler?
Avatar billede Atha Nybegynder
31. juli 2011 - 13:05 #4
Ja, for det er en liste med ting.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
31. juli 2011 - 13:13 #5
Er det Word?
Hvis ja, er det rimelig sikkert cellemargener, der giver det hvide.
Højreklik i tabellen og vælg Egenskaber for tabel.
På fanen Tabel, klik på knappen Indstillinger (ikke 100 % sikker på, at det er navnet på den - er nederste knap til højre, hedder Options i engelsk version) og sæt højre og venstre margen til 0 (nul). OK ud af dialogboksene.

Ellers: Indstillingerne af cellemargener kan også være sat på de enkelte celler. Hvis overstående ikke løser problemet, så marker hele tabellen og gør som beskrevet, men i stedet for at vælge fanen "Tabel" skal du vælge fanen "Celle".
Avatar billede Atha Nybegynder
31. juli 2011 - 14:10 #6
Det hjalp en del på det. Der er dog stadig en lille hvid kant til til højre for billedet. Hvis jeg giver de andre celler en margen, får cellerne med billederne også en margen. Selvom jeg specificerer at margen ikke skal være samme som resten af tabellen.
Jeg er godt nok ikke særligt imponeret over hvordan ms word 2007 virker mht. tabeller.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
31. juli 2011 - 14:58 #7
Sæt indstillingen af margener for hele tabellen via fanen Tabel. Marker så præcis de celler, som skal have noget andet og sæt anderledes margener for disse via fanen Celle. Du skal slå den øverste checkboks i dialogboksen til individuelle cellemargener fra. Princip: margener sat via fanen Tabel gælder hele tabellen. Margener sat via fanen Celle gælder de markerede celler.

I stedet for at sætte anderledes margener for nogle tabelceller, kan du sætte teksten i disse celler til at have indryk fra højre og venstre via dialogboksen Afsnit. Det ville jeg nok foretrække.

Word 2007 virker som 2003 mht. tabeller. Problemet med tabeller er nok snarere, at der er så utroligt mange ting, man kan stille på. For at opnå det, man ønsker, har man derfor brug for at have styr på mulighederne og på sammenhængene mellem de forskellige parametre.
Avatar billede Atha Nybegynder
31. juli 2011 - 15:42 #8
Nej. Jeg har prøvet det hele nu. Den vil ikke. Jeg har brugt Afsit til at indrykke teksten. Men del lille hvide kant på højre side af billedet kommer jeg ikke af med. Så det må jeg enten accepterer eller lave listen html.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
31. juli 2011 - 16:46 #9
Du må prøve at sende dokumentet til mig. Så skal jeg se, om jeg kan finde årsagen (lf [at] thedoctools.com). Hvis det er et meget stort dokument, så send gerne blot et dokument med ét billede, som har problemet.
Avatar billede Atha Nybegynder
31. juli 2011 - 18:07 #10
ok. Jeg sender en stumt til dig.
Avatar billede Atha Nybegynder
31. juli 2011 - 20:35 #11
Tak. Jeg har prøvet at gøre som du skrev i din email, men det lykkedes ikke. Når jeg kigger på den du har lavet, finder jeg intet hvor der står at indryk er -0,05. Det er indryk i tabelegenskaber du mener? Jeg har prøvet at sætte den til 0,05 men det rykker bare hele tabellen til venstre.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
31. juli 2011 - 21:27 #12
Indrykning er sat i dialogboksen Afsnit. Gælder alle cellerne med billeder (= 1. kolonne).
Avatar billede Atha Nybegynder
31. juli 2011 - 21:47 #13
Ja. Bare underligt at det kun kan ses i docx og ikke i afsnit i doc filen. Der står bare 0,00 men tabellen ser rigtig ud.

Men mange tak for din hjælp. Håber jeg kan huske det til en anden gang.

Læg gerne et svar.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
31. juli 2011 - 22:16 #14
Velbekomme.
Du har set rigtigt. Jeg kan se, at indryk faktisk ikke var sat i den doc-version, jeg sendte til dig (selv om det var gjort undervejs)... Alene skiftet til doc flyttede billederne det nødvendige.