Avatar billede shortybear Nybegynder
25. juli 2011 - 19:21 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

For meget tilsluttet?

Hej  Eksperter

Har her en stationær, der ikke vil starte op når 5 HDD, 1 SSD, geforce GTX 580 3gb ddr5 (300W) og 2 DVD-brænder er tilsluttet. Ved startup, efter boot opstart, kommer der sort skærm hvor ved ca 4. linje blinker den med _

Hvis jeg så trækker de 2 drev fra samt 2 HDD (dvs 4 er tilsluttet), vil den godt starte op, men den viser kun 3 diske tilsluttet under "denne computer". går jeg ind under enhedshåntering, kan jeg fint se alle diske tilsluttet.

Havde før en strømforsyning på 750W og troede at den var for lille, så købte en 1kW. Men åbenbart ikke.

Håber nogen kan hjælpe :)

computeren:
Intel core i7 3.4ghz sandy bridge
Asus P8H67 sandy bridge
12gb DDR3 RAM
Zotac GTX 580 3gb DDR5.
OCZ Agility3 120gb SSD.
win 7 ultimate x64.
Strømforsyning 1KW

MVH Shortybear
25. juli 2011 - 20:34 #1
... Kan sandelig godt forestille mig at "Inrush" strømmen http://en.wikipedia.org/wiki/Inrush_current får PSU'en til at dykke en lille smule et splitsekund. Så sker der underlige ting og sager med Bundkortet's opstarts styring.
Avatar billede shortybear Nybegynder
25. juli 2011 - 23:18 #2
Lyder det til. også efter at hver gang jeg starter computeren op, efter ha haft stikket ude af PSU'en eller slukket for PSU'en, slukker den for computeren i et par sec, hvorefter den starter normalt op igen..

Har du et forslag til hvad jeg skal gøre ved det?
26. juli 2011 - 10:36 #3
... du skal have en form for http://en.wikipedia.org/wiki/Inrush_current_limiter på eksempelvis hele HD flokken (ikke SSD) ?

Hvis praktisk muligt så ta' den tidligere PSU og brug KUN DEN til HD'erne alene! Altså begge PSU skal bruges - men IKKE elektrisk parralelt. Begge PSU'er skal tændes så vidt muligt samtidig; evt. dobbelt kontakt eller lign. trix ...

Tænk over det...
Avatar billede shortybear Nybegynder
27. juli 2011 - 00:56 #4
Findes der ikke en lettere løsning?
en inrush current limiter, der sættes direkte til uden at skal lodde?

hvis jeg skal fikse noget som dette, vil jeg være helt derude hvor jeg ikke kan bunde. :/
Avatar billede shortybear Nybegynder
27. juli 2011 - 01:59 #5
Ang 2 PSU'er har jeg lige forsøgt det. Fandt ud af at 20/24pins connector i strømforsyningen har en grøn ledning der bare skal connectes til en af de sorte ved siden af med fx. en clips...

1.forsøg: alle HHD til sekundær PSU og SSD til primær PSU: ingen held.

2. forsøg: Alle HDD og SDD til sekundær PSU: heller ingen held (dog slukkede den primære ikke i et par sek, som den normalt gør.)

Primær: 1000W
Sekundær: 750W

PS. ang det med at den slukker i et par sek. den giver en lav bib lyd fra sig. kort bib lyd, men er det ikke bare lyden af at strømmen går?
27. juli 2011 - 08:44 #6
Hmmm... andre i denne tråd ?
Avatar billede shortybear Nybegynder
27. juli 2011 - 20:56 #7
Tror jeg er ved og finde ud af hvad grunden til den ikke vil starte op med alle HHD og SSD tilsluttet...
Avatar billede shortybear Nybegynder
28. juli 2011 - 18:16 #8
Tror stadig der kan være noget om snakken omkring det med "Inrush" strømmen, da den stadig slukker i 2 sek efter at PSU'en har været uden strøm.

Det viser sig, at på en eller anden måde, har den kørt raid 1 (tror jeg) da jeg har installeret windows. Ud over det, har hele 3 af mine HHD været primary, så ved ikke om det kan være grunden til den ikke kunne starte, når alt var sat til, på trods af at den rigtige disk var sat på som boot?

jeg har installeret win 7 på ny, og sikret at det kun er SSD'en som primary, samt at det kun var den det blev installeret på (den eneste disk der var sat til). (så PC'en virker, som den plejer)

Så ved jeg i det mindste hvorfor den slukker ;)

Tak for hjælpen k_l. smid lige en besked som svar så du kan få nogle point.
28. juli 2011 - 18:22 #9
Ping...

.... men jeg/vi er da nysgerige om hvad du finder på af løsning?
Avatar billede shortybear Nybegynder
28. juli 2011 - 21:05 #10
Jeg har koblet alle HDD og SSD'en samt en af mine dvd-drev til samme PSU (1000W) som alt andet er tilkoblet. Den anden dvd-drev er ikke tilsluttet pga SATA plads mangel i bundkortet.

Ud over det, har jeg formateret mine HDD som var primary, til logical (flyttet data rundt, så intet gik tabt).

Ud over det har jeg installeret win 7 på SSD disken, hvor kun den disk var sat til, således den ikke har lavet et eller andet RAID system, den ikke skal.

ang det med Inrush, vælger jeg at se bort fra det, da det kun er når strømmen har været frakoblet totalt.
(med mindre nogle kender en komponent der kan kobles direkte til ens PSU)
Avatar billede shortybear Nybegynder
31. august 2011 - 20:04 #11
Nu begynder systemet at crashe, uden grund. kan ikke huske hvad der står, men den kommer op med blå skærm.
Efter jeg genstarter, kommer den op med fejlen:

"overclocking failed! please enter setup to re-configure your system.
Press F1 to RUN SETUP"

Kører jeg den, ændrer det ikke på noget. Har forsøgt at genoprette BIOS, men det har desværre ikke ændret noget.

Kan denne fejl skyldes "inrush" problemet, eller er det en ny fejl der dukker op?

Og har PFC nogen forbindelse med "inrush". I så fald, kan en strømforsyning med aktiv PFC, være i stykker, således der gives en forkert strømtilførsel?

Ellers vil jeg bare købe en ekstra strømforsyning og koble alle diske til den.