Avatar billede Slettet bruger
22. juli 2011 - 21:10 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Bærbar med sort skærm

Har fået et problem med en bærbar, som har fået sort skærm, så vi har været nødt til, at sætte en ekstra skræm til.

Det er noget underligt, for prøver man, at gå i bios, så kommer bios billed frem et øjeblik på skærmen, og forsvinder så.

Prøver man at ændre skærmopsætning, så man viser det samme på begge skærme, så kommer billed frem på skærm, med halv lysstyrke et lille øjeblik, også forsvinder det igen.

Altså glimtvis ved forskellige ændringer af skærmen, heefter forsvinder billed igen.

Har derfor svært ved, at tro, at skærmen er gået helt. Lyser man på skærmen med en lygte, kan man ane skærmbilledet.
Avatar billede teknik Juniormester
22. juli 2011 - 21:42 #1
Det er skærmens "baggrundslys", et mini lysrør som ligger gemt indeni en LCD skærm som er gået/opslidt.
22. juli 2011 - 21:44 #2
Det såkaldte

* Backlight *

er (halv)DØD
http://en.wikipedia.org/wiki/Backlight

Er desværre set en del gang før her på E. ...

www.eksperten.dk/spm/940476
Avatar billede teknik Juniormester
22. juli 2011 - 21:54 #3
De lejlighedsvise "glimt" er lysrøret som laver tændforsøg, det sker hver gang skærmdriver/skærmopløsningen ændres.

..akkurat som et opslidt husholdnings lysrør.
den høje tænd-spænding, kan godt få røret i gang, men når der (efter 0,1 sekund eller deromkring.)
returneres til den lavere drifts spænding, ja så går røret ud igen.

blot vedbliver pc'en ikke med at lave tændforsøg, da det ville udvikle for meget varme, og beskadige display/ramme.

m. PC mærke model, så kan vi måske hitte ét

mvh :-)
Teknik
Avatar billede Progu Nybegynder
25. juli 2011 - 13:06 #4
Hej.
Som teknik skriver hvis du kommer med PC mærke model, kan vi måske hjælpe dig lidt længere.

Ellers så prøv evt. at kigge inde på denne side.
http://produkt-guiden.dk

Her kan du slå din computer op i guiden og få præcis de dele som passer til din computer.

Håber du for det fixet :)

Dbh.
Mads Hvejsel
Avatar billede Slettet bruger
27. juli 2011 - 14:34 #5
Det drejer sig om en Acer Aspire 8730ZG
Avatar billede Slettet bruger
27. juli 2011 - 14:37 #6
Der er noget, som undre mig. De øvrige kommentarer, som jeg har givet undervejs efterhånden, som der er nogen, som har skrevet noget, er ikke blevet opdateret under spørgsmålet. Er spændt på om dette bliver det.
27. juli 2011 - 14:57 #7
Ref #6 - Ikke forstået ???
Avatar billede Slettet bruger
27. juli 2011 - 15:53 #8
Jeg har været på med indlæg efter teknik og Progu's indlæg, men disse er åbenbart ikke blevet opdateret på eksperten. Det var det som undrede mig.

Skal jeg forstå det rigtig, så er det altså en af disse dele

http://www.zandparts.com/acer/index.php?currency=SEK&cPath=139443_561_233507_233912_233928&sort=3a

som fremgår af linket, som er gået istykker.
27. juli 2011 - 16:53 #9
Ref #8 - Jeps!
Avatar billede teknik Juniormester
28. juli 2011 - 00:10 #10
Hej kharder

Nå jeg syntes nok du var lidt tavs i det...;-)

ja, det er én af de to, eller begge...
Mine penge er på lampen.

Inden du kaster dig ud i jobbet, så kan du med fordel smugkigge på guiden her.
http://www.laptoprepair101.com/laptop/2007/12/09/replace-laptop-backlight-ccfl-lamp/
Avatar billede Slettet bruger
28. juli 2011 - 11:20 #11
Tak for hjælpen.

Der er point til teknik og Progu, hvis jeg lige kan få et svar fra disse 2 :-)
Avatar billede teknik Juniormester
28. juli 2011 - 18:49 #12
Svar