Avatar billede Jakie Juniormester
19. juli 2011 - 21:50 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Seach engine google (Tilpasset søgemaskine til ens side)

Hej Eksperter.

Jeg vil gerne have en søgemaskine på min lille side - er kommet til den konklusion at google's søgemaskine, som også er her på eksperten, nok er den bedste jeg kan få.

Det er så her, at jeg ikke helt ved, hvordan jeg skal gøre.

For ligesom på Eksperten her, vil jeg gerne have min eget lavet søgefelt, men hvordan forbinder jeg ligesom mit eget lavet søgefelt til det google har lavet?

Skal der javascript ind over? :)

Håber det var til at forstå.

på forhånd tak for hjælpen! :)
Avatar billede Slater Ekspert
19. juli 2011 - 22:42 #1
Nej, ingen Javascript nødvendig - det er superlet:

http://www.google.com/sitesearch/
Avatar billede Jakie Juniormester
19. juli 2011 - 22:52 #2
Hmm.. Nu ved jeg ikke om jeg fik forklaret det ordenligt :)

Jeg har gjort det der, men jeg vil gerne have et pænere søgefelt på min hjemmeside som her på siden..

Så man kan trykke det overalt, og så komme over til der på siden, hvor søgningen i virkeligheden er :) ?
Avatar billede Slater Ekspert
19. juli 2011 - 23:15 #3
Så er jeg stadig ikke helt med på, hvad du mener.

Google Site Search gør at du kan lave et søgefelt præcis som du vil have det, som så bruger Googles søgemaskine til at søge på din side. Det er som Eksperten gør det.

Udseendet af søgefeltet bestemmer du 100% selv i din HTML/CSS. Udseendet af resultatsiden bestemmes af Google, men du kan ændre lidt på det.
Avatar billede Jakie Juniormester
19. juli 2011 - 23:19 #4
Aha, så det Eksperten.dk har gjort, er at tage den samme form op i toppen af siden og ændrer på css ? :)
Avatar billede Slater Ekspert
20. juli 2011 - 01:29 #5
Eksperten har bare lavet deres egen boks.

Prøv f.eks. at sætte følgende kode ind i en hvilken som helst HTML-side:

[pre]
<form method="get" action="http://www.google.com/search">
    <input type="text" name="q" />
    <input type="hidden" name="sitesearch" value="eksperten.dk" />
</form>
[pre]

Og prøv så hvordan det virker. Det er den simpleste måde at gøre det på.
Avatar billede Slater Ekspert
20. juli 2011 - 01:29 #6
Hov. [pre] virker åbenbart ikke mere?

Følgende kode:

<form method="get" action="http://www.google.com/search">
    <input type="text" name="q" />
    <input type="hidden" name="sitesearch" value="eksperten.dk" />
</form>

- Uden noget [pre] ;)
Avatar billede Slater Ekspert
20. juli 2011 - 01:31 #7
Og naturligvis fucker Eksperten også linket op, så det ikke kan ses.
Ganske imponerende, at en side der netop handler om at diskutere kode, ikke kan vise kode ordentligt i boksene.

Sidste forsøg:

<form method="get" action="http : // www.google.com/search">
    <input type="text" name="q" />
    <input type="hidden" name="sitesearch" value="eksperten.dk" />
</form>

Slet mellemrumene i action.
Avatar billede Jakie Juniormester
20. juli 2011 - 12:15 #8
Men det er jo ikke på ens egen side :)

Der foregår søgningen på selve googles side? :)
Avatar billede Slater Ekspert
20. juli 2011 - 23:21 #9
Det gør den også på Eksperten.
Avatar billede Slater Ekspert
20. juli 2011 - 23:22 #10
Den eneste forskel er, at på Eksperten vises resultatet i en iframe/Javascript-loadet div på ens egen side, og det er netop det man har muligheden for, ved at bruge det første link jeg smed.
Avatar billede Jakie Juniormester
21. juli 2011 - 01:05 #11
Aha :)

Hvordan kunne sådan et iframe/Javascript se ud? :)
Avatar billede Jakie Juniormester
21. juli 2011 - 01:12 #12
Eller hvordan skal jeg så kunne få indpasset det til min side? :)
Avatar billede Jakie Juniormester
05. august 2011 - 17:22 #13
Da der ikke er faldet svar lukker jeg selv med et svar :)
Avatar billede Jakie Juniormester
05. august 2011 - 17:22 #14
Ups - undskyld - svar her :D