Avatar billede astalavista Nybegynder
01. august 2001 - 23:00 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

kun en gang submit

hejsa jeg har en formular, hvor man kan skrive i en gæstebog, men nogle gange er den så extrem langsom til at behandle dataerne, så folk bliver utolmodige, og trykker på knappen engang til, med det resultat, at det bliver gemt to gange.

hva gør vi? :-)

/A
Avatar billede morph Nybegynder
01. august 2001 - 23:01 #1
før du gemmer, kan du se om den allerede er i db\'en
Avatar billede astalavista Nybegynder
01. august 2001 - 23:03 #2
det var jo en god ide :-), og hvordan er det lige vi gør det*?

/A
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
01. august 2001 - 23:03 #3
Eller: når folk får formularen stukket i hovedet, skriver du en passende
tilfældig værdi i et hidden felt. Den sætter du også ind i tabellen, men dog
ikke hvis den allerede er der. Så kan de trykke så tosset de vil - kun den
første kommer ind. Sådan ca. gør et site du måske har hørt om: eksperten.dk

:)
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
01. august 2001 - 23:05 #4
<?php
  if ($REQUEST_METHOD==\"POST\") {
    // formen var submittet.
  }
?>
<script language=\"javascript\">
  <!--
    var isSubmitted=false;

    function submitIt() {
      if (!isSubmitted) { frmEnter.submit(); isSubmitted=true; } else { alert(\"Vent venligst mens dine data behandles\"); }
    }
  /-->
</script>
<form name=\"frmEnter\" method=\"post\" action=\"noget.php\">

<input type=\"button\" value=\"Gem\" onclick=\"submitIt();\">
</form>
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
01. august 2001 - 23:07 #5
Med alle de popup/under og hvad ved jeg vil det nok være en kraftigt
stigende del der slår JavaScript fra - ja, hvad med dig td ?? - og så dur
din løsning jo hverken herfra eller til Langeland :)
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
01. august 2001 - 23:07 #6
Det kræver dog at javascript er slået til, men det kan man jo så bare oplyse om.
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
01. august 2001 - 23:08 #7
erikjacobsen:> Slår selv javacript fra til tider ... men faktum er at der faktisk er mange sider der ikke virker uden javascript, så folk er nødt til at slå det til.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
01. august 2001 - 23:09 #8
\"På denne side er du nødt til at slå JavaScript til for at undgå at
dine indtastninger i gæstebogen ikke kommer med 2 gange\".

Prøv lige at formulere den så min svigermor ved hvad der foregår...
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
01. august 2001 - 23:10 #9
De går da andre steder hen - når der er et alternativ. Se bare eon.dk - de brugte
alle kendte teknikker - og kunderne? De blev væk.
Avatar billede astalavista Nybegynder
01. august 2001 - 23:10 #10
erik>> jeg synes faktis dit forslag lyder ganske tiltalende, men øhh hvilken tabel er det du snakker om?

Avatar billede erikjacobsen Ekspert
01. august 2001 - 23:12 #11
Det ved du vel bedst selv, asta. Har du ikke lavet gæstebogen?
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
01. august 2001 - 23:12 #12
e.j.:> hmm .. ka godt se det ... men det var nu også bare et forslag :o)
Avatar billede astalavista Nybegynder
01. august 2001 - 23:12 #13
er det tabellen i databasen?

/A
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
01. august 2001 - 23:15 #14
Ja, asta - den skal nok udvides med et enkelt felt :)

Jo, td, brug endelig JavaScript til at gøre det lettere eller spændende eller ...
men sørg for at man alligevel kan bruge siden til noget hvis det ikke virker.
tv2.dk\'s menu virker f.ex. ikke i WebTV-browseren, men nede i bunden
har de sådan ca. de samme links. Så kan man komme videre. Ikke umådeligt
elegant, men meget bedre end .... ok, ingen navne ...
Avatar billede astalavista Nybegynder
01. august 2001 - 23:15 #15
ok tror jeg er med, men...
kan du vise mig et \"script\" til hvordan jeg laver sådan en forspørgelse?

/A
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
01. august 2001 - 23:19 #16
Nej, jeg har ikke et - udover at du siger \"vis kilde\" på denne side - men
det er jo kun noget af det. Men jeg kan lave det - hvor skal jeg sende
regningen? Eller skal det være sort? :))
Avatar billede stigc Nybegynder
01. august 2001 - 23:21 #17
javascript kan du forlange lige så meget som frames og tabeller....

Hvis folk slår det fra er det deres egne skyld. Jeg skriver nærmest aldrig en side uden javascript.

Selv eksperten gør brug af javascript!

men en javscript løsning i det her tilfælde er en dårlig løsning. Hvad hvis man trykker submit, og stopper siden fra at loade med \"escape\" (det sker hvis man lige skal skrive lidt mere), så kan man ikke submitte igen....
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
01. august 2001 - 23:24 #18
Det er dit problem, hvis folk slår JavaScript fra, stigc - hvis du da vil kaldes
professionel. På verdensplan er det ca. 10% der ikke har JavaScript, og måske
kan dine kunder leve med at 10% af deres kunder ikke kan se siden.... men mon
dog, hvis du stiller det op på den måde? Hvorfor dog ikke lave sider, der kan
ses i alle, og jeg mener virkelig alle, browsere, uanset mærke, alder, fabrikat,
indstillinger osv. Noget må man da kunne forlange af folk der udvikler websider.
Avatar billede astalavista Nybegynder
01. august 2001 - 23:28 #19
erikjacobsen  >> tak, for tilbudet, kan vi aftales at du sender regningen til min nabo, for ellers kan jeg hvis kun betale dig med point.\'

/A

hvis der er nogen der har lyst til at give et bud, så ligger gem.php filen her
http://www.coolcity.f2s.com/test/gem.phps

p.s. så skal det ikke køre fra det sted, det er bare så i kan se det.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
01. august 2001 - 23:29 #20
PS: eksperten.dk virker selv om man ikke
har JavaScript - se det er jo godt. Til gengæld
skal man da vist have cookies slået til....
Avatar billede stigc Nybegynder
01. august 2001 - 23:30 #21
ja, den sang forventede jeg jo nok.......
Avatar billede stigc Nybegynder
01. august 2001 - 23:31 #22
og det var så ment til din kommentar kl: 23:24:25
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
01. august 2001 - 23:32 #23
Fint nok, stigc. Så ved du hvad der forventes af fremtidens udviklere :)
Avatar billede stigc Nybegynder
01. august 2001 - 23:34 #24
flot!
Avatar billede stigc Nybegynder
01. august 2001 - 23:36 #25
kom til at tænkt på hvor mange spørgmål der ligger under javascript her på Eksperten :)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
01. august 2001 - 23:39 #26
Jo, men lad gentage: brug endelig JavaScript - men lad det ikke afhænge
af det, om man kan bruge siden, komme rundt, og se de oplysninger der er.
En ligegyldig mouseover kan man jo godt undvære.
Avatar billede deckard Nybegynder
03. august 2001 - 01:25 #27
Gør Submit-knappen inaktiv efter klik:

<INPUT Type=\"submit\" Name=\"SendKnap\" Value=\"Send\" OnClick=\"document.FormNavn.SendKnap.disabled=true;\">
Avatar billede stigc Nybegynder
03. august 2001 - 01:26 #28
kortere og noget flottere, men stadig væk ikke godt hvis man selv har afbrudt og alligevel øsnker at submitte....
Avatar billede astalavista Nybegynder
07. august 2001 - 21:00 #29
ellers tak deckard, men jeg vil heller vente og se om der er en der kommer med den rigtige løsning.

/A
Avatar billede astalavista Nybegynder
12. august 2001 - 13:05 #30
jeg lukker spm\'et.