Avatar billede per1971 Nybegynder
14. juli 2011 - 11:54 Der er 6 kommentarer

Problem med vores trådløse netværk.

Hej Eksperter.

Vi har problem med husets trådløse netværk. Udbyderen er Telenor, som vi jævnligt det sidste årstid har haft kontakt med, for at forsøge at afhjælpe vores problem.

Problemet er, at vi mister forbindelsen til netværket. Det virker som om det sker helt tilfældigt, uden nogen umiddelbare sammenfald. Nogen gange kan der gå dage, andre gange sker det mange gange på en dag.

Signalstyrken til routeren, en Zyxel P2602HW, er hele tiden ok.

Efterføgende når forbindelsen er mistet, kan det nærmest være umuligt at få logget på igen, selvom signalstyrken er helt i top.

Telenor har ingen løsning, de har pt. prøvet at reducere hastigheden for at gøre forbindelsen mere stabil, men det har ikke afhjulpet problemet.

Min tanke er forstyrelser fra andre ting i huset. Har også mistænkt en bluetooth forbindelse.

Gode råd modtages meget gerne. Overvejelsen går nu på selv at købe en anden router, som kører 5GHz, men ved ikke om jeg så kan være sikker på vores problemer forsvinder.

Med venlig hilsen
Per Jørgensen
Avatar billede Blueeyez Mester
14. juli 2011 - 12:06 #1
Min viden omkring Telenors tekniske viden og Zyxels produkters kvalitet siger mig at du blot skal ringe til Telenor og bede dem sende en helt almindelig modem til dig og have deres router/modem tilbage hvis det er sådan en løsning du har fået i hjemmet af dem? Og så købe en kvalitets router samt kvalitets netkort.. Ikke en billig investering (Afhænger af hvor mange maskiner der skal forbinde) men det er det helt klart værd, har selv kørt 5 Ghz i 2½ år nu og kun haft stor success med det :)
Avatar billede per1971 Nybegynder
14. juli 2011 - 12:47 #2
Routeren har været ombyttet af Telenor en enkelt gang, dog også uden nogen forskel. Har spurgt om de kunne tilbyde en bedre router, men kan de åbenbart ikke. Troede faktisk Zyxel var forbundet med en rimelig kvalitet, men der tager jeg åbenbart fejl.

Har også arbejdet en del med at finde en kanal på routeren, hvor der ikke er så mange andre på. Bruger inSSIDer2.0, kan se jeg er den eneste som kører på kanal 2 pt.

Men må være et problem for andre, for er vel ingen udbydere som levere dyrt 5GHz udstyr med? og bliver jo flere og flere som kører trådløst.

/Per
Avatar billede Blueeyez Mester
14. juli 2011 - 13:03 #3
Nej det tror jeg næppe, de routere du får ved udbydere er genrelt rigtigt billigere.. Den pris klasse du skal op i for at få en 5 Ghz router som er god hedder 800 - 1100 kr ca..

Det er derfor man KUN skal nøjes med modem fra ens udbyder :) Og så selv stå for ens netværk, så ved man os hvad man har med og gøre :)
Avatar billede neoman Novice
14. juli 2011 - 13:13 #4
Har du noget elektrisk/elekronisk maskineri indenfor en 1 meters radius fra routeren? Den slags KAN dræbe en netforbindelse. Industrielt maskineri kan gøre det over en længere afstand.
Avatar billede per1971 Nybegynder
14. juli 2011 - 17:59 #5
Det må så være både og. Routeren står i varmeskabet hvor det forinstallerede netstik er. Så der er en varmtvandsbeholder med der til hørende målere og elektronik.

Den primære bærbare pc står dog kun godt 3 meter derfra, det burde ikke være et problem.

/Per
Avatar billede Blueeyez Mester
15. juli 2011 - 13:18 #6
#5 Det kan faktisk godt være der prolemet er, man siger 1 meters afstand burde være nok så i det du er 3 meter væk med din bærbar er godt for den, men hvis routeren er meget tæt på som det lyder så er det jo den det går ud over.. (Vil jeg mene).. Vil opfordre til at du prøve og få den flyttet.

ps. du kan købe forskellige lan kabler der vil jeg mene at du skal benytte STP og ikke UTP så er den del med kabel ikke forstyrret hvis du benytter det, men det er routeren så derimod jo..