Avatar billede YouDucky Nybegynder
12. juli 2011 - 21:23 Der er 14 kommentarer

Hjælp min skærm går i sort!

Hej.
Min skærm går ofte i sort når jeg sidder og spiller, dog ikke alle spil.
Efter min skærm går i sort kører min computer stadig og jeg kan høre lyde hakke. Hvis jeg slukker min computer kan jeg ikke tænde den før der er gået ca 15-25minutter.
Jeg har søgt lidt på det, men jeg kan ikke rigtig finde nogen løsning. Derfor håber jeg at i vil hjælpe mig.
Spørg mig hvis i skal vide mine specs eller andet.
12. juli 2011 - 21:35 #1
Velkommen til E. ...

Bærbar ?
Stationær ?

Du/I skal altid skrive under hvilket Styresystem det drejer sig om!
Win98, ME, W2000, XP, Vista, Win7, OS/2, Unix, Linux, ... ?
Avatar billede YouDucky Nybegynder
12. juli 2011 - 21:58 #2
Jo tak og det er en stationær som kører Vista
12. juli 2011 - 22:01 #3
Avatar billede teknik Juniormester
12. juli 2011 - 23:25 #4
Odds 50%+ på defekt, og eller overophedet af grafikkort.

Hvis kortet er clock'et...sæt det tilbage på normale data...eller lavere.

- Hvis kortet har en blæser på, så check at den blæser kører.

Når PC'en ikke vil tænde før "senere", så kunne det indikere overbelastning af din strømforsyning.
Dette kunne fx. skyldes at du trækker rigeligt meget strøm...dvs.  for lille, eller svigtende strømforsyning.
Denne fejlmulighed er også i spil, odds 25% elelr derunder.

En anden mulig kilde til "vil ikke starte" er en defekt elektronik-komponent, som i større eller mindre grad kortslutter
systemet når elektornikken bliver varm.
..igen er odds (med dine symptomer) på, at denne komponent befinder sig på grafikkortet.

..hvis du kan låne et andet grafikkort, så prøv at udskifte grafikkortet midlertidigt.

mvh :-)
Teknik
Avatar billede YouDucky Nybegynder
13. juli 2011 - 13:35 #5
Mit grafik kort er et GeForce GTX-295, det er ikke overclocket og der sidder en blæser på den, men det er meget svært at komme frem til ordenligt, men den blæser. Jeg har ikke noget andet grafik kort.
og der sidder en slags bjælke på siden af grafikkortet som man kan tage af, og der sidder en blæser(så hvis den kørte vil den afkøle grafikkortet) men den kører ikke. Den er ikke sat til. Jeg har dog tænkt på at sætte den til, men jeg er bange for at komme til at kortslutte noget.

Det med at strømforsyningen ikke trækker nok strøm kan jeg udelukke.Da jeg købte computeren for 2 år siden havde den en billig og skod strømforsyning(kan ikke huske navnet) på 650W, det brændte sammen så jeg købte et Corsair HX650W.

Tak for de hurtige svar :)
Avatar billede YouDucky Nybegynder
14. juli 2011 - 20:40 #6
Det hjælp ikke at rense blæseren på mit grafikkort, eller resten af maskinen. Men er jeg lidt bange for om jeg kan komme til at kortslutte/ødelægge noget ved at tilslutte en blæser til? Altså jeg ved ikke hvor blæseren skal tilsluttes, og jeg synes mange af stikene ligner hinanden?
Kan i hjælpe med det?
Avatar billede teknik Juniormester
14. juli 2011 - 21:41 #7
hvis du kigger på billedet her

http://www.google.dk/imgres?imgurl=http://forum.novatech.co.uk/files/psu_main_connectors.jpg&imgrefurl=http://forum.novatech.co.uk/showthread.php%3F148-Power-supply-connections.&usg=__vxlnMCjK9QrFMRRUmODF-J29QMA=&h=555&w=600&sz=219&hl=da&start=11&zoom=1&tbnid=0iuiaI2FPxnD3M:&tbnh=125&tbnw=135&ei=N0QfTpa7GY2j-gbO0OjAAw&prev=/search%3Fq%3Dpsu%2Bconnectors%26hl%3Dda%26sa%3DX%26rlz%3D1T4GGHP_daDK436DK436%26biw%3D1280%26bih%3D669%26tbm%3Disch%26prmd%3Divns&itbs=1

så har nogle blæsere et stik som passer til det de kalder "4-pin", den type finder du i bundtet fra psu, og de har skråt afskårne hjørner så de ikke kan sættes forkert sammen.

Andre har hun stik som det der kaldes "psu fan rpm connector".

De passer på trebenede hanstik på bundkortet, og er også sikret imod at vende forkert vha. de to fremspringende tappe på stikket..

Normalt er der to eller tre stik af den type på bundkortet.
CPU fan er givetvis i brug, men der er gerne et stik mærket "case fan", som er disponibelt.
Avatar billede YouDucky Nybegynder
15. juli 2011 - 15:05 #8
Jeg har et Raidmax Slimodon kabinet http://www.newegg.com/Product/ImageGallery.aspx?CurImage=11-156-062-S08&ISList=11-156-062-S01%2c11-156-062-S02%2c11-156-062-S03%2c11-156-062-S04%2c11-156-062-S05%2c11-156-062-S06%2c11-156-062-S07%2c11-156-062-S08%2c11-156-062-S09%2c11-156-062-S10%2c11-156-062-S11%2c11-156-062-S14%2c11-156-062-S12%2c11-156-062-S13&S7ImageFlag=1&Item=N82E16811156062&Depa=0&WaterMark=1&Description=RAIDMAX%20SMILODON%20ATX-612WBP%20Black%201.0mm%20SECC%20Steel%20ATX%20Mid%20Tower%20Foldout%20MB%20Computer%20Case%20With%20500W%20Power%20Supply som det kan ses her er der 2 fans i siden og 1 bagved (udover strømforsyning)

Men ingen af dem kører, de har alle 4pins, både hun og han, med skrå hjørner, men jeg kan ikke finde noget sted på motherboardet hvor jeg kan sætte dem...

Så har jeg virkelig været så uheldig at vælge et motherboard hvor der ikke er plads? Eller skal de bare sidde et mere umiddelbart sted?
Avatar billede teknik Juniormester
17. juli 2011 - 23:05 #9
Hej igen YouDucky

Som jeg skriver i #7, så findes tilslutningen for
"4-pin med skrå hjørner"

i "bundtet fra PSU"...PSU er kort for "strømforsyning" øverst i kabinettet.
dvs. ikke på bundkortet :-/

Din Corsair PSU er en speciel type med stik, hvor man - for at undgå løse ledninger - kun sætter de ledninger på man skal bruge.
Så de 8 stk. 4-pin stik der ifølge specs. skulle være med i standard pakken, ja de ligger måske stadig i kassen....?

http://www.inpad.com.tw/UserFile/image/0052/CORSAIR-HX650W-05.jpg
Avatar billede YouDucky Nybegynder
18. juli 2011 - 18:43 #10
Hehe ups..
Men det er hun 4pin med skrå hjørner i kablerne fra PSU, men på blæseren er der både han og hun stik. SKAL begge sættes til eller er det fint med den ene?

Tak for det :)
Avatar billede teknik Juniormester
19. juli 2011 - 22:50 #11
Hvis jeg ikke tager meget fejl, så er han/hun stikkene på blæserne det som kaldes hermafroditstik,
og de kan bygges oveni hinanden, lidt a'la lego klodser.

dvs. at du kan nøjes med et hun stik fra psu, som så kan trække alle kabinet blæserne.
Avatar billede teknik Juniormester
19. juli 2011 - 22:51 #12
du kan nøjes med den ene blæser hvis du synes
Avatar billede YouDucky Nybegynder
23. juli 2011 - 11:20 #13
Tak for hjælpen! Jeg fik sat en ekstra blæser til og det virker!
Avatar billede teknik Juniormester
23. juli 2011 - 12:57 #14
ok :-)