Avatar billede Nille123 Nybegynder
01. juli 2011 - 19:30 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Jeg ønsker at formatere min harddisk og geninstallere windows 7

Som nævnt i titlen ønsker jeg at formatere min harddisk og geninstallere windows 7, men da jeg er ny på dette område vil jeg høre om nogen kunne hjælpe mig.

Hvordan gør jeg?
Jeg ønsker at have alt slettet på harddisken og starte fra grunden af igen.
Jeg har installations-cd'en til windows 7.
Min harddisk er ikke partitioneret (staves?).

Et hurtigt svar ville være rart, da jeg som den utålmodige person jeg er, allerede har prøvet med det resultat at jeg har geninstalleret windows 7 men uden at slette alt det gamle.
Avatar billede Nille123 Nybegynder
01. juli 2011 - 19:34 #1
Er det muligt at oprette en diskpartition og installere windows på den og derefter formattere den originale partition via windows på den nye?
01. juli 2011 - 19:37 #2
... du følger bare menuen under WIN7 instalationen - undervejs er der et [advanceret] menupunkt - der kan du NEDLÆGGE partion -> OPRETTE / FORMATERE partion.

Hvis det er en pænt stor harddisk kan du jo 'nøjes' med eks. 30-40Gb  til STYRESYSTEMET/PROGRAMMER.
Rsten af harddisken kan langt senere i forløbet partioneres, formateres og bruges til dine EGEN DATA ...
01. juli 2011 - 19:39 #3
... altså ikke noget med 3. parts program(mer) ell. andre mærkelige krumspring ...
Avatar billede Nille123 Nybegynder
01. juli 2011 - 19:42 #4
nej okay, tak for det hurtige svar, jeg tror også jeg gjorde det rigtigt jeg undrede mig bare over at min harddisk var lige så proppet som før,
men har lige opdaget at det er fordi windows gemte alt det gamle i en mappe der hedder "windows.old".

- Er det sikkert at slette "windows.old" nu?
- og pludselig kan jeg ikke få den samme skærmopløsning som jeg havde før (1920x10xx). Nu vil windows max give mig 1400x1050.

Hold da op hvor er jeg bøvlet :)
01. juli 2011 - 19:48 #5
... hvis du fra starten af have brugt nævnte NEDLÆG PARTION -> OPRET PARTION som ville der tihvertifald ikke være nogen WINDOW.OLD mappe eller andet...

---

...som jeg havde før (1920x10xx). Nu vil windows max give mig 1400x1050...
Check/opdatér alle dine driversoftware!!!
Avatar billede Poko1 Ekspert
01. juli 2011 - 19:50 #6
Se her hvis du vil fjerne Windows old
http://img834.imageshack.us/img834/4429/fjernwin7old.png
Avatar billede Nille123 Nybegynder
01. juli 2011 - 19:55 #7
jeg kunne vælge "brugerdiffineret installation" og "opgradering" intet andet.
Og der stod under brugerdiffineret at den slettede alt og gemte det i en mappe "windows.old" hvis jeg fortrød.
Avatar billede Nille123 Nybegynder
01. juli 2011 - 20:04 #8
så jeg kan altså godt slette "windows.old" uden nogen katastrofale følger?
01. juli 2011 - 20:17 #9
.... netop bedst/sikrest hvis du sletter via #6 menuen...
01. juli 2011 - 20:17 #10
Til en anden gang:

PS: Du skal ikke selv lægge [svar]; er 'reserveret' til (til løsninger og pointgivning), som der står. Når man ser oversigten over spørgsmål, tror folk at der er lagt løsning/svar og så bliver spørgsmålet sprunget over...
Avatar billede Nille123 Nybegynder
01. juli 2011 - 20:30 #11
okay tusind tak for hjælpen, beklager at jeg kom til at lave et "svar" troede det var en måde at 'quote' poko1 på.
- Karis_larry ved du hvorfor jeg ikke kan få min gamle skærmopløsning? er det et drivermæssigt problem?
- og hvordan giver jeg dig point for al den hjælp du giver mig? :)
01. juli 2011 - 20:48 #12
Driver!!!

Der findes den som WIN7 'anbefaler'/lægger ind automatisk - og alle er glade *S* ?
ELLER
den som DU MANUELT henter fra fabrikantens/leverandørens hjemmeside mht. Grafikkortet/chipset mm. ...

---

Nu har du jo ikke nævne om det er en bærbar eller stationær med eget 'løst' grafikkort ?
Avatar billede Nille123 Nybegynder
01. juli 2011 - 20:56 #14
Okay jeg siger mange tak for hjælpen og vil gerne høre om du vil lave et "svar" så jeg kan give dig points larry :)
Men min computer er ikke af noget specielt mærke (såsom acer, hp osv.)
Den er købt på www.sharkgaming.dk
hvor kan jeg så skaffe drivere?
Avatar billede Poko1 Ekspert
01. juli 2011 - 21:19 #15
Så hent slimdrive. http://www.driverupdate.net/
duskal registrere dig det er ganske enkelt.
Avatar billede Nille123 Nybegynder
01. juli 2011 - 21:36 #16
Tusind tak for hjælpen i to, i hjalp mig trygt igennem min første pc-formatering og de problemer der fulgte med.
I er i sandhed eksperter :)
01. juli 2011 - 22:00 #17
... hvad med den der Skærmopløsning 'ting' ?
01. juli 2011 - 22:05 #18
...min første pc-formatering ... HUSK DEREFTER:

* WindowsUpdate - alle elementer
* Seriøst Sikkerhedsprogram - du ka' evt. bruge MSE som 'automatisk' kommer via Valgfri WindowsUpdate
* M$ ServicePack1 til WIN7 -> www.microsoft.com/downloads/da-dk/details.aspx?FamilyID=c3202ce6-4056-4059-8a1b-3a9b77cdfdda
* http://kundeservice.tdc.dk/testcenter/  (Diverse tilbehørs elementer...)
*

---

Denne kan også anbefales ->www.ccleaner.com/ + www.spywarefri.dk/manualer/manual-for-installation-og-brug-af-ccleaner/ (Specielt punktet [Register]...)

www.alt-til-windows.dk/?Artikler/CCleaner-GuideTilOptimeringAfVista/763

---

Defragmentering...

---

Velkommen tilbage til WIN7 verdenen...
Avatar billede Nille123 Nybegynder
01. juli 2011 - 22:12 #19
Tusind tak for hjælpen larry, skærmopløsningen fiksede sig selv efter jeg hentede en driver til mit grafikkort.
Og er lige nu igang med en masse opdateringer og har installeret antivirus.
CC-cleaner ser interessant ud, det program vil jeg helt klart prøve.
Tak for hjælpen!
60 points i din retning :)
01. juli 2011 - 22:17 #20
<poko1>: Du skulle jo egentlig også have en del af kagen ?
Avatar billede Poko1 Ekspert
01. juli 2011 - 22:36 #21
Jeg interesserer mig ikke for point kan sagtens nøjes med at hjælpe unge mennesker.
Avatar billede Nille123 Nybegynder
01. juli 2011 - 22:42 #22
jeg giver gerne ud af mine point til poko hvis det er, kan sagtens oprette et spørgsmål angående hans det med skærmopløsningen, da han hjalp mig der.
Men jeg er som sagt ny her, beklager hvis jeg har håndteret tingene forkert.
Men som sagt poko, du siger bare til, du skal ikke snydes hvis det er.