Avatar billede McDuck Nybegynder
25. juni 2011 - 22:07 Der er 7 kommentarer

mystisk fejl

Asus P5N-E mobo (LGA775) & ATI 4350 1gb DDR2 gf.

- Kører fint med winXP i ca. 1.5 md fra jeg købte.
- Så fryser PC jævnligt.
- Reload af GHOST image med basis winXP for at udlukke software.
- Køresel med memtest86+ for at udlukke mem. og controller fejl.
- Samme sag, fryser jævnligt (stadig med basis winXP).
- Mobo tages ud og slikkes rent.
- Ud med gf. og et andet til test isættes.
- CPU Cx/C1e states slås fra, samt alt det andet sjove i BIOS, som kunne øffe.
- Nu rebooter PC spontant, men mere sjældent.

I alle tilfælde rebootes efter fejl, med rod i diskens FAT.

Lede dyr, det er ef af de-der uden sammenhæng eller mønster.

Det er altså en fejl som windows ikke har kontrol over dvs. ingen blue screen.

Det er ikke memory eller for svag power (420W). Eller for den sags skyld mgl. køling, da kabinet er åbent.

På mig virker det som en komponentfejl på mobo, muligvis en kondensator der har fået et tryk og strukket benene, så kapaciteten fluktuerer....
Avatar billede McDuck Nybegynder
25. juni 2011 - 22:10 #1
Glemte en ting...

Måske sux det her mobo generelt. Det er ikke første gang Asus har lavet et sux board. Jeg har haft boards hvor de har hardwaremæssigt patched/overclocket chipsettet dvs. groft opgraderet chipsettet.
25. juni 2011 - 22:15 #2
Velkommen til E. ...

PS: Til en anden gang -> Du skal ikke selv lægge [svar]; er 'reserveret' til (til løsninger og pointgivning), som der står. Når man ser oversigten over spørgsmål, tror folk at der er lagt løsning/svar og så bliver spørgsmålet sprunget over...
Avatar billede McDuck Nybegynder
25. juni 2011 - 23:25 #3
Er det din logik, at hvis du ser at der er svaret, så springer du over :)

ps: Der er ikke mulighed for at korrigere sit spørgsmål. Derfor forbeholder jeg mig at skrive svar/kommentarer på mine egne spørgsmål.
Avatar billede 220661 Ekspert
26. juni 2011 - 09:37 #4
Interessen for spørgsmålet nedsættes når der lægges svar hvis det er en bruger man ved har været her et stykke tid. Men i dette tilfælde her hvor det er en ny bruger som ikke har sat sig ind i hvordan det fungerer herinde (læst faq) så er det ganske normalt.

Har du tjekket din harddisk for fejl?
http://pctricks.dk/chkdsk-pa-vista-215.html
Denne er til Vista men Xp er på samme måde.
Tjek din event log for fejl meddelelser.
Avatar billede McDuck Nybegynder
26. juni 2011 - 21:27 #5
nøj, den har S.M.A.R.T aktiveret.
Avatar billede 220661 Ekspert
26. juni 2011 - 22:41 #6
smart er en funktion der sladrer hvis der kommer fejl på harddisken fysisk. chkdsk retter fejl i installation, og det er der forkel på.
Avatar billede McDuck Nybegynder
27. juni 2011 - 03:21 #7
->220661

Det er ikke disken.

Jeg har sådan set bare skrevet, for at tiltrække dem der evt. kender dette mobo, for at høre om det er et sux board.