Avatar billede Slettet bruger
24. juni 2011 - 18:11 Der er 7 kommentarer

Pantone farver i adobe cs5 illustrator/photoshop/indesign

Jeg sidder med en eksamensopgave hvor jeg bruger CS5 programmerne.. Jeg har nogen helt bestemte Pantone farver som jeg skal bruge til min opgave. Fx er der en pantone farve der hedder "16-1350 TCX - Amberglow" .. men jeg vil gerne vide om man kan gå ind og finde lige præcis denne farve? Kan man søge på den eller noget i den stil? (jeg tænker det burde være muligt i illustrator)

Det giver ikke nogen mening for mig hvordan det kunne fungere, så jeg håber der er nogen derude som har lyst og mulighed for at hjælpe :)

THANKS :)
Avatar billede claes57 Ekspert
24. juni 2011 - 19:34 #1
http://www.perbang.dk/rgb/DC793D/
bare google på pantone amberglow
(jeg gætter på, at du skal kæmpe lidt mere for at bestå)
Avatar billede Slettet bruger
24. juni 2011 - 23:07 #2
Den sidste kommentar virker yderst unødvendig, tak!
At google den ligger rimelig til højrebenet.
Spørgsmålet gik ud på at finde farven i illustrator, da jeg ved det kan lade sig gøre.. ellers er jeg lige vidt....
Avatar billede claes57 Ekspert
25. juni 2011 - 11:50 #3
og du kan ikke bruge RGB #DC793D ?

ud fra "men jeg vil gerne vide om man kan gå ind og finde lige præcis denne farve? Kan man søge på den eller noget i den stil? (jeg tænker det burde være muligt i illustrator)"
så opfattede jeg det ikke som at det SKULLE KUN VÆRE I illustrator - bare du fik en kode, der kunne bruges i fx css-script

http://creativebits.org/illustrator_and_pantone_colours
Avatar billede Slettet bruger
26. juni 2011 - 10:41 #4
Mente bare at jeg skulle have hjælp til at finde det i et af CS5 programmerne, og at det nok var højst sandsynligt i illustrator.. med "kan man søge på den eller noget i den stil?" mente jeg om man kan søge på farverne i programmet
Jeg bruger CS5 så linket kan desværre ikke hjælpe.. det er tilsyneladende blevet lavet om siden CS2-3
Avatar billede jernrosen3 Forsker
09. juli 2011 - 08:48 #6
Jeg vil gerne vende tilbage til det oprindelige spørgsmål.

Du skal bruge en specifik Pantone-Farve.

Pantone-farver kan bruges på 2 måder :

1 - som en special-farve, der trykkes på dit papir. (osse kaldet dublex)

F.eks trykkes de fleste publikationer/reklamer o.lign med CyanMagentaYellowBlack (CMYK)

Udover de 4 trykfarver kan grafikeren/trykkeren så blande den specielle Pantone farve du ønsker og trykke den ovenpå/nedenunder/eller kun den farve, som en forstærkning af en speciel ønsket effekt ( mere hudfarve - mere amber - mere røde sko - etc... )

2 - pantone-farver kan forvandles til CMYK-koder for at opnå den ønskede effekt.

F.eks kan en kunstner sidde og tegne med Pantone 16-1350 TCX - Amberglow for at opnå en given effekt

- et tøjfima laver tøjet i en bestemt farve ( Pantone 16-1350 TCX - Amberglow ) og ønsker at reklamerne afspejler nøjagtigt denne farve.

Når grafikeren/trykkeren får det at vide, er det opgaven at ramme denne effekt nøjagtigt.

Da jeg ikke kan læse om det er 1. eller 2. effekt der spørges til er det svært at svare nøjagtigt på dit spørsmål.

Jeg gør her et forsøg :

Engelsk illustrator - swatches - open swatch libary - color book - derefter vælger du hvilken given PantoneFarveSerie du ønsker (afhænger om glossy print mat print tøjprint metalprint plastikprint )
Og så burde det være muligt at finde din bestemte farve i swatch-menu-vinduet.

Jeg håber det giver mening ?
Avatar billede Freebooter Nybegynder
01. august 2011 - 12:54 #7
Jeg kan tilslutte mig Jernrosen3's kommentar og tilføje at du kan få en idé om hvilken farve der er på tale på denne hjemmeside:
http://dk.pantone.co.uk/pages/pantone/colorfinder.aspx
Det er nyttigt hvis du ikke har den rette PantoneFarveSerie på computeren.
Vh Brian