Avatar billede jpi Mester
22. juni 2011 - 10:35 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

2 x WLAN opsætning

Hej

Jeg har et område hvor der i hver ende en en ADSL forbindelse med tilhørende router.

Kan jeg sætte de to routere op med samme SSID og WPA2-password og så regne med at det fungerer således at computere selv skifter mellem de to routere ?

der er et område hvor der er overlap rent dækningsmæssigt.

Eller skal man gøre det på med forskelligt SSID ?

(er der forskel på om der er kryptering på eller ej ? altså i forhold til automatisk skift mellem de to routere)
Avatar billede Andyboy Nybegynder
22. juni 2011 - 11:08 #1
Du skal have forskellig SSID + evt kanal. Computeren skifter selv, såfremt den taber signal.

Ingen forskel krypteret / ukrypteret.
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
22. juni 2011 - 11:09 #2
du kan godt sætte dem op med samme SSID osv. Udfordringen er at de ikke ender i samme "eksterne" ip, og derfor vil alle forbindelser kappes når du går fra den ene til den anden, så f.eks. netradio eller WOW (hvem bevæger sig MENS de spiller??) vil stoppe. Bruger du det kun til "almindelig" browsing, så vil du sagtens kunne bruge den løsning.
Avatar billede jpi Mester
22. juni 2011 - 13:12 #3
OK.

2 svar med 2 muligheder - nogen der kan forklare hvorfor det vil virker/ikke virke ?
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
22. juni 2011 - 13:27 #4
samme SSID og kode virker fordi at din computer tror at det er "samme" netværk. Du skal dog være opmærksom på at du kan bruge samme IP lokalt på din computer på begge netværk, for den beder ikke nødvendigvis om en ny når den skifter.
Som jeg forsøger at forklare vil du opleve fuldstændige udfald på internetforbindelsen når du skifter fra et netværk til et andet.

Du skal dog overveje om du ikke skulle nøjes med at bruge én forbindelse, og så forbinde router nummer 2 som Accesspoint til router nummer 1 - f.eks. via netværk over strømkablerne (så skal du ikke trække netværkskabler).
Avatar billede jpi Mester
22. juni 2011 - 13:46 #5
Det med udfaldene vil også ske, hvis man bruger forskellige SSID, korrekt ?

Hele opsætningen er lidt mere kompleks og det bliver oprettet i et andet spm om lidt.
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
22. juni 2011 - 13:51 #6
ja, udfald vil ske lige gyldigt om du bruger et eller to SSID. Du vil dog ikke have IP problemer med to SSID.
Avatar billede jpi Mester
22. juni 2011 - 14:06 #7
Er det så bedst at lade begge routere have samme interne IP-adresse, således at default gateway (synes) at være den samme og så lade hver router dele ud af adresser i hver sit range f.eks. 192.168.0.xxx og 192.168.1.xxx ?
Avatar billede jpi Mester
22. juni 2011 - 14:11 #8
Her er spm som beskrevet i #5
http://www.eksperten.dk/spm/941613
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
22. juni 2011 - 14:22 #9
som svar på

Er det så bedst at lade begge routere have samme interne IP-adresse, således at default gateway (synes) at være den samme og så lade hver router dele ud af adresser i hver sit range f.eks. 192.168.0.xxx og 192.168.1.xxx ?

Hvis du har 192.168.1.0/24 og 192.168.0.0/24 som hver sit net, så vil din gateway ikke kunne være ens. Den ene kan f.eks. have 192.168.1.1 og den anden 192.168.0.1 og disse er ikke i samme subnet (255.255.255.0) og hvis du f.eks. bruger 192.168.1.1 som gateway, vil den ikke kunne ses i 192.168.0.0/24 nettet. Løsningen er at opsætte DHCP til at bruge 192.168.1.1 som gateway i begge tilfælde, og så bruge adresserne 192.168.1.50-99 for den ene og 192.168.1.100-149 for den anden router. På denne måde vil en maskine med 192.168.1.72 stadig kunne beholde sin IP når den skifter til det andet net, se gateway og hvis den får en ny adresse, lad os sige 192.168.1.108, så vil denne også virke tilbage i det første net.
Avatar billede jpi Mester
22. juni 2011 - 14:29 #10
Ah ja, selvfølgelig. den kan ikke selv have en adresse og så dele ud af en anden "serie".

Men det lyder som en god løsning.

Smid et svar :-)

/Jacob
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
22. juni 2011 - 14:32 #11
hermed et svar