Avatar billede miv9220 Nybegynder
20. juni 2011 - 23:04 Der er 15 kommentarer

tilskrivning af rente

Hej

Jeg er ved at lave et regneark, som kan beregne noget gæld.

Jeg har indtil vindere fået lavet så det kan, fortælle hvormage mdr der er tilbage på et lån, hvad restgælen er ude fra det betalte beløb

jeg kunne så godt tænke mig at jeg kunne til skrive rente hver mdr.

Jeg har et felt, hvor rente % står i, et hvor restgælen er og så en oversigt på 12 mdr hvor jeg kan se hvormeget jeg indbetaler hver mdr.

Hvordan kan jeg så lave at den eks vis ligger 1,95 % i rente hver mdr?
Avatar billede Ialocin Novice
20. juni 2011 - 23:38 #1
Hej miv9220

Du evt. gøre følgende:

Ved siden af oversigten over, hvad du indbetaler hver måned, opretter du en oversigt, hvori det månedlige beløb er tilskrevet med din procentsats.

Eksempel:
Din procensats er i A1
Din månedligeoversigt er i B1-B12
Din tilskrevne oversigt er i C1-C12

Skriv i Celle C1:

= B1*$A$1

og kopier efterfølgende nedad ved at trække i markeringen.

Mvh, Nicolai

=
Avatar billede miv9220 Nybegynder
21. juni 2011 - 00:04 #2
Hej Nicolai

Den skriver bare værdie i c1 osv.

Men tror heller ikke helt vi forstår hende.

den skal tilskrive x i rente hver mdr,

så hvis jeg har et beløb der hedder 20000 skal det være sådan

20000 * 1,95 / 100 = 390 + 20000 - 500 = 19890

så har en trukket min mdr betaling fra men samtidig lagt 1,95 % til

Håber du forstår
Avatar billede miv9220 Nybegynder
21. juni 2011 - 00:05 #3
men den skal jo så også tjekke om jeg har skrivet noget i min mdr betaling
Avatar billede webweaver Praktikant
21. juni 2011 - 02:12 #4
Hvilket tal søger du helt præcist? Hvad rentesatsen af beløbet svarer til? Altså de 390 kr. eller gælden adderet med renten? Altså 20390 kr.?

Du har jo sådan set skrevet regnestykket herinde.

lalcocin ser nu ud til at være inde på det rette.

(20000 * 1,95 / 100) + 20000 - 500

vil i Excel være

A1 = 20000 (Total gæld)
B1 = 1,95 (Rentesats p.a.)
C1 = 500 (Afvikling af gæld pr. måned)

(A1 * $B$1 / 100) + A1 - $C$1

Så burde den, hvis du trækker den nedaf, automatisk tillægge renten det nye tal efter afvikling af gæld og dermed vise den rigtige tabel. Når du trækker den, skal den meget gerne skifte A1 ud med A2, A3 og så videre, hvor imod den bør fastholde B1 og C1.
Avatar billede webweaver Praktikant
21. juni 2011 - 04:39 #5
Hvilket tal søger du helt præcist? Hvad rentesatsen af beløbet svarer til? Altså de 390 kr. eller gælden adderet med renten? Altså 20390 kr.?

Du har jo sådan set skrevet regnestykket herinde.

lalcocin ser nu ud til at være inde på det rette.

(20000 * 1,95 / 100) + 20000 - 500

vil i Excel være

A1 = 20000 (Total gæld)
B1 = 1,95 (Rentesats p.a.)
C1 = 500 (Afvikling af gæld pr. måned)

(A1 * $B$1 / 100) + A1 - $C$1

Så burde den, hvis du trækker den nedaf, automatisk tillægge renten det nye tal efter afvikling af gæld og dermed vise den rigtige tabel. Når du trækker den, skal den meget gerne skifte A1 ud med A2, A3 og så videre, hvor imod den bør fastholde B1 og C1.
Avatar billede miv9220 Nybegynder
21. juni 2011 - 12:48 #6
syndes det er svært at forklare

har taget et billede af mit ark

http://billedeupload.dk/photo/2011-06/908fc75a/budget.jpg.html

det giver lidt mere overblik

som i kan se har jeg et felt der hedder rest gæld, det felt skal gerne blive mindre hvor jeg taster et beløb oppe ved mdr'en.

men samtidige skal der også ligges den rente til der står i rente felte. men kun når der er taste noget i mdr felten

giver det lidt mere mening
Avatar billede Ialocin Novice
21. juni 2011 - 14:10 #7
Hej miv9220

Altså ...

Hvis jeg forstå det ret:

Når du taster et beløb ind i en celle i "Området" Indbetaling af gæld, skal beløbet i cellen "rest gæld" i Gælds oversigten nedskrives, korrekt ?

Og når du skriver et beløb i cellen "Mdr afdrag" i Gælds oversigten, skal beløbet i cellen "rest gæld" i Gælds oversigten tilskrives med renteudgifterne, korrekt ?

Mvh Nicolai
Avatar billede miv9220 Nybegynder
21. juni 2011 - 14:18 #8
Ja det lyder meget rigtig,

Så når jeg taster et beløb i juli skal den trække det fra i restgæld og samtidig ligge renten til
Avatar billede Ialocin Novice
21. juni 2011 - 14:44 #9
Hej Miv9220

Super :o)

Og så lige et sidste spørgsmål:
Er det bare for eksemplets skyld, at du har to rækker med data i Gælds oversigten ?? ... her tænker jeg på hvad række 18 gør ??

Mvh Nicolai
Avatar billede miv9220 Nybegynder
21. juni 2011 - 14:57 #10
De rækker er hvor rest gælden står mdr betaling osv talene var bare for at vise det
Avatar billede Ialocin Novice
21. juni 2011 - 15:38 #11
Og så lige for den fatsvage her :o)

Hvad er det du bruger cellen:  "Mdr afdrag" til ... i Gælds oversigten ?

Mvh Nicolai
Avatar billede miv9220 Nybegynder
21. juni 2011 - 17:19 #12
Den bruger jeg til at regene ud hvormange mdr der er tilbage på et lån

alsår mdr afdrag / restgæld = mdr tilbage
Avatar billede Ialocin Novice
21. juni 2011 - 21:43 #13
Hej miv9220

Jeg er stadig ikke helt med på, hvad du bruger celle D17 (mdr afdrag) til ??? .... De månedlige afdrag, er det ikke dem du taster ind i området "Indbetaling af gæld" øverst i arket ??

mvh Nicolai
Avatar billede miv9220 Nybegynder
21. juni 2011 - 22:00 #14
Det er det beløb,  som man minum har aftalt med kreditor man skal betale, og ud fra det kan man det antal mdr tilbage af lånet
Avatar billede Ialocin Novice
21. juni 2011 - 23:29 #15
Hej miv9220

Er stadig ikke helt sikker på, at jeg forstår hvad du mener ?

Anyway, så kommer her et skud i tågen.

Jeg har brugt 3 celler, som mellemregningsceller, for ikke at skabe cirkulære referencer cellerne imellem.

Den oprindelige gæld minus indbetalinger:
I celle Q1 har jeg følgende formel, som tager alle tal tastet ind området C5-N12 og trækker dem fra den oprindelige gæld i celle B17:  =B17-SUM(C5:N12)

Renteudgiften af restgælden:
I celle Q2 har jeg formlen =(Q1*C17/100), som udregner renteudgiften i procent af den resterende gæld.

Restgælden med renter og mdr. afdrag:
I celle Q3 plusser jeg renteudgiften til restgælden og trækker mdr. afdraget fra med formlen =Q2+Q1-D17

Og slutteligt har jeg i celle E17 (rest gæld) formlen
=IF(D17="";Q25;Q3) som vælger om rest gælden skal vise med eller uden renter og mdr. afdrag.
Benytter du en dansk udgave af Excel, kan du blot udskifte IF i formlen med HVIS.

Håber det hjælper dig lidt på vej ??

Med venlig hilsen, Nicolai