Avatar billede chelle84 Nybegynder
17. juni 2011 - 13:12 Der er 10 kommentarer

Standart eller egne systemer Fordele/ulemper.

Hej alle og endnu engang dejligt med dette forum..:)

Sidder her og sveder lidt over min IT-eksams opgaveC niv så det jo ikke i den svære ende..:) og det er som sagt omkring hvad fordelene og ulemperne er ved standartsystem eller egne systemer er lidt i tvivl om jeg har forstået det korrekt.

nogle der kan fortælle lidt om det så selv jeg kan forklare det.

Er kommet ind på det er en dyr og svær opgave at lave systemerne selv bl.a. og fordele er det er unikt og kan tilpasse/ laves alt efter hvor det skal være.

ved standartsystemer er det genrelt ikke helt eller delvist muligt at tilpasse det i virksomheden men virksomheden skal tilpasse sig. fordelene er så at det er brugt af mange så alle fejl der måtte være er blevet ordnet.?

lyder det helt galt... eller mangler jeg nogle vigtige faktore at kunne fortælle, gerne svar hurtigt muligt... eksame på mandag.. :/
Avatar billede 220661 Ekspert
17. juni 2011 - 13:23 #1
Mangler måske at fordelen ved standard systemer er at de er udviklet til at understøttes i flere styresystemer, hvor du i dit eget system måske er fastlåst at et enkelt styresystem.
Avatar billede NCG Novice
17. juni 2011 - 13:35 #2
Uha, der er rigtig mange faktorer der spiller ind der. Men du har da fat i noget af det grundlæggende :)

Prøv blot at google lidt på emnet, der er et hav af artikler på nettet om det.
17. juni 2011 - 14:12 #3
Der er jo flere problemstillinger i spørgsmålet.

En problemstilling er den med om man skal købe noget eller lave det selv.  Hvis man kun har et enkelt værelse hvor man skal bo og studere et års tid og ikke behøver at det ser professionelt ud vil det nok være billigere at male det selv fremfor at bestille et malerfirma.  Hvis man på den anden side fra dette værelse driver for eksempel sin egen internet-virksomhed og der er nok at rive i, så kan det gerne være, at man i den tid det tager at male ville kunne have tjent mere ved at gøre det man er god til end man skulle have betalt maleren for at gøre det han er god til.  Hvis man så på den tredje side (det er der ikke noget der hedder) ikke har et enkelt værelse, men er ejer af nogle store boligblokke kan det godt være, at man selv skal ansætte folk til at male i stedet for at bruge malerfirmaer.  Det er ikke nødvendigvis dyrere og sværere at lave egne systemer (til at få malet eller til software) end at bruge standardløsninger (etablerede malerfirmaer, kommercielle software-pakker).  Det afhænger af mange faktorer, såsom hvor stor og kompliceret opgaven er og hvordan opgaven passer ind i det man ellers beskæftiger sig med.

En anden problemstilling er så den, om man skal lave egne specielle systemer, så folk er nødt til at bruge og betale for ens systemer og man er beskyttet mod konkurrence.  Man tager patent på sine opfindelser med dette formål.  Da telefonen var nyopfundet lavede telefonselskaberne forskellige telefoner og forskellige telefonnet, så de der ville kunne snakke med en der havde en A-telefon var nødt til selv at anskaffe sig sådan en.  Der (og på mange andre områder) fandt man så ud af at standardisere telefonerne og nettene således at telefoner blev så populære at både kompani A og kompani B tjente mere.  Man kan, afhængigt af markedet og situationen, have forretningsmæssige fordele af at udvikle egne 'propriaty' systemer og til andre tider have fordel af at bruge de systemer som 'alle' bruger.  Ligeledes, som antydet i #1, kan der være en fordel i af at anvende standardsystemer (som man kan forvente bliver videreudviklet) fremfor at anvende egne systemer der er billigere på kort sigt men man så selv skal videreudvikle.  (Ligesom en professionel maler's arbejde på grund af rigtig bundbehandling o.s.v. tit vil holde længere.)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
17. juni 2011 - 14:52 #4
Standardsystemer laves efterhånden så de nemt kan udvides og tilpasses, se fx Firefox og dens udvidelser.

Med et standardsystem vil en ny medarbejder, der har arbejdet med det andetsteds, hurtigere kunne komme i gang.
Avatar billede arne_v Ekspert
17. juni 2011 - 18:40 #5
Mulighederne i standard systemer er eksploderet i de sidste 10-20 år.

Det har 2 konsekvenser:
* standard systemer kan klare de fleste behov
* special systemer er hunde dyre

Der er normalt ingen pointe i at udvikle special systemer for <20 millioner kroners projekter og der er masser af eksempler på brug af standard systemer i 200 millioner - 2 milliarder kroners projekter.
Avatar billede chelle84 Nybegynder
18. juni 2011 - 15:55 #6
hold da op en masse fine gode formuleret svar 1000 tak alle:) nærlæser dem lige igen....:) og vender tilbage..(måske med lidt flere spørgsmål):D  hvis det ikke er for ulejligt. endnu engang tak tak.
21. juni 2011 - 18:12 #7
Hvad så, chelle84, fik du nærlæst indlæggene?  Din eksamen var vist i går, så måske er tiden inde til at få lukket dette spørgsmål.

Jeg kan se, at du er rimelig ny her på Eksperten og endnu ikke har lukket et spørgsmål, så lad mig forklare (måske til overflod:)

Man lukker spørgsmål ved at acceptere svar, indlæg markeret med gult, ved at sætte et 'flueben' i firkanten ved 'Accepter dette svar' og derefter klikke på feltet 'Accepter svar og afgiv points'.

Her er et svar fra mig, idet jeg håber at have været til hjælp. Du bør nu bede de andre, som du skønner har hjulpet, om at oprette svar, og når svarene er kommet, så acceptere dem.
Avatar billede arne_v Ekspert
21. juni 2011 - 18:20 #8
"Her er et svar fra mig" - faktisk ikke :-)
21. juni 2011 - 19:20 #9
arne_v, nej den smuttede.  chelle84, her er svaret.
21. december 2011 - 09:04 #10
Chelle84, jeg prøver lige en gang mere.  Du oprettede dette spørgsmål, du fik et antal indlæg som du sagde havde været til nytte, men så kom du aldrig tilbage og afsluttede spørgsmålet.  Jeg oprettede et svar.  Det du skal gøre er at bede om svar fra de andre medlemmer hvis indlæg var dig til nytte og så acceptere svarene ved at sætte 'flueben' ved 'Accepter dette svar' og derefter klikke på 'Accepter svar og afgiv points'.