Avatar billede serverservice Praktikant
14. juni 2011 - 23:29 Der er 1 løsning

Debat - Erfaringer med 2008 core version ?

Jeg er begyndt at savne alt det gode som Linux kan når jeg arbejder på windows servere .

Jeg vil gerne anvende command prompt og gerne selv opbygge min server installation med de services som er brug for og ikke mere end det . Jeg vil gøre min serer effektiv og skrabet for ubrugelige services...
Jeg er i tvivl om 2008 core installation giver nogle begrænsninger og hvad andre har af erfaringer med det ?
Jeg har prøvet enkelte commands men de åbner ikke helt det der foreskrives -
Men er der 100% garanti på at man kan det samme i vore version .
Avatar billede venturer Nybegynder
15. juni 2011 - 14:40 #1
Hej serverservice

Server 2008 Core kan IKKE det samme som Server 2008.
Den største forskel er at .NET frameworket ikke er installeret (og ikke officielt kan installeres) på Server Core. Dette bevirker også at PowerShell ikke kan køre. Men mange ikke grafiske services, vil køre på Core helt uden problemer.
Som udgangspukt er Core dum som bølgepap. Der er ingen services installeret fra starten.

Server 2008 R2 Core er lidt anderledes. Foruden de andre forbedringer til R2, er det muligt at installere en skrabet udgange af .NET. Efterfølgende er det så også muligt at tilføje PowerShell V2. Med PSv2 inde, kan du så lettere fjernbetjene serveren via PowerShell prompten på en anden maskine.

Der hvor Core udgaven efter min mening kommer til sin ret, er til infrastruktur services (AD, DHCP, DNS osv) i virtuelle miljøer, samt til selv at hoste virtuelle maskiner (via Hyper-V).

Håber det hjælper dig lidt på vej.

/Venturer