Avatar billede max33 Nybegynder
13. juni 2011 - 12:31 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Min centos er gået ned, hjælp til at flytte data.

Hej min centos 5.5 er gået ned, og jeg mangler nu hjælp til at få flyttet data over til på en ny installation på en ny harddisk i maskinen.

Det drejer sig om:

nogle filer til hjemmeside
./var/www

men også om at få genskabt de data som ligger i min mysql database!!

Håber på hurtig hjælp!

Jeg kan tilslutte den gamle disk via usb eller som ekstra disk i maskinen.

Hvad gør jeg?

Og fremover hvordan tager jeg backup af maskinen (både filer og mysql database) Gerne automatisk over på en anden server?
Avatar billede HBP2 Praktikant
13. juni 2011 - 18:44 #1
Du booter naturligvis op fra den nye harddisk, og den gamle harddisk tilsluttet. Derefter kan du mounte den gamle disk (hvis det ikke blvier gjort automatisk).

Så stoppper du mysql, og retter /etc/mysql/my.cfg så "datadir" peger på kataloget med database-filerne på den gamle harddisk - sikkert noget i retningen af /media/gammeldisk/var/lib/mysql, og genstarter mysql. Du har så adgang til de gamle databaser og kan eksportere dem med f.eks. mysqldump.

Når det er gjort, stopper du mysql, retter konfigurations filen tilbage, og genstarter mysql, og importerer dataene som du eksporterede.
Avatar billede max33 Nybegynder
13. juni 2011 - 20:05 #2
det lyder nemt.

Mit første problem er så bare lige  at mounte disken...

har oprettet mappe undet mnt

så skriverr man mount /dev/sdb2 /mnt/gammeldisk -t ....

men hvad er typen har prøvet lidt forskelligt, der er 2 partitioner på disken sdb1 er boot og der er det ikke nødvendigt at angive typen.
Avatar billede HBP2 Praktikant
13. juni 2011 - 21:06 #3
Jeg ved selvfølgelig ikke hvilken type den anden partition er, men man kan da gætte på ext2, ext3 eller reiserfs, men normalt kan mount kommandoen gætte det. Ellers er det måske samme type som din nye harddisk - mount kommandoen uden argumenter fortæller dig hvilket filsystem det er.
Avatar billede max33 Nybegynder
13. juni 2011 - 21:30 #4
[root@localhost dev]# mount
/dev/mapper/VolGroup00-LogVol00 on / type ext3 (rw)
proc on /proc type proc (rw)
sysfs on /sys type sysfs (rw)
devpts on /dev/pts type devpts (rw,gid=5,mode=620)
/dev/sda1 on /boot type ext3 (rw)
tmpfs on /dev/shm type tmpfs (rw)
none on /proc/sys/fs/binfmt_misc type binfmt_misc (rw)
sunrpc on /var/lib/nfs/rpc_pipefs type rpc_pipefs (rw)
/dev/sdb1 on /mnt/usb-hd type ext3 (rw)

Syntes ikke jeg kan mount sdb2 hvor alle data ligger jeg kan helle ikke se sda2 på listen.

Det må være:
/dev/mapper/VolGroup00-LogVol00 on / type ext3 (rw)

Jeg kan se at følgende også eksister:
/dev/mapper/VolGroup00-LogVol01
Måske det er den jeg skal have fat i ?

[root@localhost dev]# mount /dev/mapper/VolGroup00-LogVol01 /mnt/test -t ext3mount: enten er /dev/mapper/VolGroup00-LogVol01 allerede monteret eller /mnt/test optaget

Virker heller ikke..

Hjælp....
Avatar billede Slettet bruger
14. juni 2011 - 16:21 #5
Lav projektet fra en live-cd f.eks KNOPPIX  www.helgec.dk/knoppix.iso
Avatar billede max33 Nybegynder
14. juni 2011 - 19:28 #6
Hej Helgec

Har efterhånden fundet ud af (ret mig hvis det er forkert):

1. Man kan kun have en aktiv VLM Partition!

2. Jeg kan godt se filerne på min gamle harddisk, men ikke kopier database filerne!

3. Hvis jeg installer en ny Linux på en ny harddisk, for at have en mysql database som kan peje på min gamle database på min gamledisk, bruger den VLM og jeg kan derfor ikke mount min gamle disk.

4. Hvis jeg booter på en cd har jeg ikke adgang til mysql, og kan ikke kopier database filerne.
Avatar billede Slettet bruger
14. juni 2011 - 19:47 #7
Hvorfor kloner du ikke bare den gamle disk over på den nye ??
Avatar billede max33 Nybegynder
14. juni 2011 - 19:51 #8
fordi det linux som ligger på den gamle er gået ned

Men er igang med at installer centos på den nye harddisk uden VLM, så glæder mig til at se om jeg så kan fange den gamle disk.
Avatar billede max33 Nybegynder
14. juni 2011 - 19:52 #9
Men har lært at man nok ikke skal have data på en vlm disk
Avatar billede max33 Nybegynder
14. juni 2011 - 20:24 #10
nå så kom gennembrudet!

Efter den nye installation var der ingen VLM Diske ...? hmm..?

men en vlscan kommando viste inaktive VLM så de kunne aktiveres!

Så nu har jeg mount den gamle disk på den nye installation!

Så skal jeg baré se om jeg kan connecte den gamle mysql database til den nye installation!
Avatar billede max33 Nybegynder
14. juni 2011 - 21:36 #11
hmm så roder man med mysql som heller ikke vil som jeg vil!

Lukker denne tråd og starter en ny!