Avatar billede Rexborg Nybegynder
12. juni 2011 - 23:36 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Min Samsung T220 kan pludselig kun køre 1024x768 med NVIDIA 8800GT

Det er komplet sort! Jeg ryger på knæ og synger salmer, hvis nogen kan opklare dette mysterium. Jeg har for nylig formatteret min computer, og nu vil min skærm kun køre 1024x768 i stedet for det maksimale 1680x1050 - før virkede det fint. Jeg har den nyeste driver til skærmen fra samsungs hjemmeside og har forsøgt med adskillige drivere fra nvidias ditto, men uden held.

Jeg har en Intel duo E8400 @ 3,0 GHz med 4gb ram og Vista 32.

Hvad foregår der??

R.
12. juni 2011 - 23:51 #1
... Kan forestille mig at der eksempelvis er noget Chipset ell. lign. driver, der mangler ?
Avatar billede Slettet bruger
13. juni 2011 - 02:00 #2
NVIDIA driver: http://www.nvidia.co.uk/object/win7-winvista-32bit-275.33-whql-driver-uk.html

Som #1 siger, check om der er en chipset-driver til dit bundkort, der kan installeres. Du kan finde ud af hvad dit bundkort hedder ved hjælp af dette program: http://www.aida64.com/downloads
Avatar billede 220661 Ekspert
13. juni 2011 - 08:02 #3
Tjek for gule anmærkninger i enhedshåndteringen og meld tilbage på dem.
Avatar billede johnstigers Seniormester
13. juni 2011 - 13:08 #4
Det er skærmen der giver besked til grafikkort, hvilken opløsning der kan køres med, så tjek enhedshåndtering om den skærm der her er angivet er ok.
Avatar billede Rexborg Nybegynder
13. juni 2011 - 20:34 #5
Kære alle

Først og fremmest tak for de mange kommentarer.

Jeg fandt den cd frem, der fulgte med mit bundkort (Gigabyte EP35C-DS3R), og installerede alt derfra. Dernæst installerede jeg en chipsetdriver fra Gigabytes hjemmeside, ligesom jeg forsøgte at installere et program til BIOS, hvilket dog ikke virkede.

Der er ingen fejlmeddelelser i enhedsorientering, herunder ser skærmen og skærmkortet ud til at virke korrekt - og har de rigtige navne.

Jeg kan dog fortsat ikke få opløsningen højere op :-[

R.
Avatar billede Rexborg Nybegynder
14. juni 2011 - 18:14 #6
Blot lige en opfølgning: Jeg har nu prøvet at slutte min bærbare computer til skærmen via et analogt kabel og efter at have bøvlet lidt med det, lykkedes det mig at få skærmen til at vise 1680x1050. Jeg kan dog ikke teste den analoge forbindelse med min stationære computer, da den kun har DVI-udgang.

Men det er tilsyneladende ikke skærmen, den er gal med så(?).

R.
Avatar billede Rexborg Nybegynder
15. juni 2011 - 16:51 #7
Har eksperterne givet op? :-/

R.
Avatar billede Slettet bruger
15. juni 2011 - 17:13 #8
Hej igen.

"har forsøgt med adskillige drivere fra nvidias ditto, men uden held"

Hvad mener du helt præcist her? Der findes kun en korrekt driver type, dog forskellige versioner deraf.

Det tyder på at det er dit grafikkort eller den driver du bruger dertil der er problemet.

Det kunne være DVI-stikket, men det lyder meget usandsynligt at der skulle have sket en ændring der, medmindre du har flyttet rundt på kabler/hardware for nyligt.

------------------------------

Jeg synes du skal prøve det her:
1. Fjern/afinstaller alt der har noget at gøre med NVIDIA drivers og Samsung skærm drivere.
2. Gå ind i Kontrolpanel -> Enhedshåndtering og find "Skærm" og "Skærmkort" -> Højreklik og tryk "Fjern".
3. Sluk computeren.
4. Tag dit grafikkort ud af computeren.
5. Tænd computeren.
6. Sluk computeren.
7. Indsæt grafikkort.
8. Installer driver fra dette link: http://www.nvidia.co.uk/object/win7-winvista-32bit-275.33-whql-driver-uk.html
9. Genstart.

------------------------------

Anden mulighed: Hvis du har en DVI -> Analog adapter, prøv at bruge analog ledning imellem skærm og skærmkort.
Avatar billede Slettet bruger
15. juni 2011 - 17:15 #9
Imellem 7. og 8. skulle der være: "Tænd computeren igen" :).
Avatar billede Rexborg Nybegynder
15. juni 2011 - 19:55 #10
Hej Jesper

Tak for dine råd. Jeg har forsøgt mig med det første, men det virkede desværre ikke.

Jeg havde faktisk selv overvejet at forsøge med en adapter, men jeg ejer ikke en sådan; vil forsøge at skaffe en i morgen.

Indtil videre ser det dog fortsat ud til, at maskinen er på vej på kirkegården. Det er komplet sort.

R.
Avatar billede Rexborg Nybegynder
16. juni 2011 - 18:09 #11
Hej igen

Jeg har nu købt en adapter, så jeg modtaget et analogt signal fra min computer, og...det virkede! Opløsningen kan nu igen sættes til 1680x1050. Jeg fatter dog ikke hvorfor. Er der nogen, der kan forklare mig dét, og - måske vigtigere - om det kommer til at gøre en forskel ift. DVI-signalet?

Tak for hjælpen til alle - og særligt Jesper.

R.
Avatar billede Rexborg Nybegynder
16. juni 2011 - 18:10 #12
Øhh, hvordan giver dig point for dit svar, Jesper? :-]

R.
16. juni 2011 - 21:17 #13
Ref #12 ->
www.eksperten.dk/faq#faq-3-5
www.eksperten.dk/faq#faq-3-4

PS: Du skal selv ikke selv lægge [svar]; er 'reserveret' til (til løsninger og pointgivning), som der står.
Avatar billede johnstigers Seniormester
27. juni 2011 - 19:59 #14
Rexborg> Jesper-b har været online på E siden du efterlyste svar fra ham.
Luk du blot her, ved at lave svar og acceptere eget svar.