Avatar billede Junior-Ibra Nybegynder
12. juni 2011 - 23:02 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Analyse af digt?

Hey:)

Jeg ved at det her har intet med it at gøre..:) Men jeg ville gerne høre om der er nogen her, der er gode til analyse og fortolkning af digt/lyrik?

Jeg har nemlig et lille digt/lyrik, som jeg ønsker analyse og fortolkning til.. Fordi det kunne være rigtig dejligt.:)
Desuden har jeg selv lavet en analyse og fortolkning, men jeg ønsker meget gerne hjælp til at kunne skrive mere omkring den..

Mange tak;)
Avatar billede repox Seniormester
12. juni 2011 - 23:04 #1
Hvilket digt er der tale om?
Avatar billede pstidsen Novice
12. juni 2011 - 23:08 #2
www.opgaver.com er god. Der kan du få analyser gratis, ved at deltage i en konkurrence.

Hvilket digt? Og hvad HAR du lavet?
Avatar billede Junior-Ibra Nybegynder
12. juni 2011 - 23:17 #3
Jeg har søgt på nettet, men fandt intet. Digtet har desuden intet titel..

Men digtet lyder således:

Jeg ville da gerne have vinger
og være en engel bagefter
Jeg ville gerne være nogens
beskytter, svævende
lytte når de talte
se til mens de sov
Tanken er køn
Men det ville blive dig
jeg skulle beskytte
- det ved jeg bare
Og jeg ville gribe din fod
før afgrunden og jeg
ville holde dig tilbage
før hvert kys
Tænk dig om ville jeg
hviske konstant i dit øre
Pas på og pas nu på
du ikke glemmer mig
Og du ville sige glemmer hvem
og jeg ville lade dig
falde om en dag for tidligt
Og så havde det vist sig
at jeg heller ikke
kunne finde ud af at være
en engel

- Jeg har brugt denne hjemmeside til analyse og fortolkning af digtet: http://www.opgavebutikken.dk/analysemodeller.htm#Digtanalyse

og har lavet størstedelen af punkterne, men det er ikke nogle uddybende besvarelser, idet jeg finder digtet lidt svært at gennemskue.

PS: Tak fordi i finder indlægget interessant, og jeg håber at vi kan slutte indlægget på tidspunkt med løsning og pointfordeling.. ;)
Avatar billede repox Seniormester
12. juni 2011 - 23:38 #4
Digtet er skrevet i et referentielt sprog - det vil sige at sproget er enkelt og entydigt.

Det er knækprosa, dvs. at det er en fortælling, blot skåret i linier. Du kan kende knækprosa på handlingsforløbet, der nærmest er som en novelle.

Der er ingen deciderede rim, men der er en del gentagelse af "Og" som understøtter rytmen i digtet.

Hvad skal du bruge opgaven til? Tænker på niveauet i besvarelsen?
Avatar billede repox Seniormester
16. juni 2011 - 16:44 #5
Efter opfordring over PM smider jeg hermed et svar.