Avatar billede carstenandersen Nybegynder
09. juni 2011 - 11:22 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Forskel på linieafstand i editor og senere mail

Hej

Jeg har et system, hvorfra jeg kan sende nyhedsbreve. Editoren i systemet er http://ckeditor.com/, og sender mail ved hjælp af:

Set Mailer = Server.CreateObject("SMTPsvg.Mailer")
Mailer.CharSet = 2
Mailer.RemoteHost = "mail.xxxxx.dk"
Mailer.FromName = "" & rs3Gruppe & ""
Mailer.FromAddress = "" & rsAfsenderemail & ""
Mailer.AddRecipient "" & rs2Email1 & "", "" & rs2Email1 & ""
Mailer.Subject = "" & rsEmne & ""
Mailer.ContentType = "text/html"
Mailer.BodyText = "" & rsIndhold & ""
....

Fungerer egentligt ok, men linieafstand læses ikke altid på samme måde i editoren, som i det mailprogram, som læser mailen? Oftest er der "almindelig" linieafstand mellem afsnit, altså 1 tom linie, i editoren, mens der i mailprogrammet ikke er nogen tom linie, altså teksten står lige under den forrige tekst.

Hvad kan det være?

På forhånd tak.
Avatar billede keysersoze Guru
09. juni 2011 - 11:46 #1
Et sted problemet kunne ligge var i de styles editoren arbejdede med i forhold til hvad der blev sendt via mail.
Avatar billede carstenandersen Nybegynder
09. juni 2011 - 15:36 #2
Ok, men er nok ikke helt med. CK editor har jeg ikke ændret noget i, så skal jeg forstå dig sådan, at jeg reelt ikke kan gøre noget?
Avatar billede keysersoze Guru
09. juni 2011 - 16:11 #3
ckeditoren har fra start af allerede et stylesheet tilknyttet og det bestemmer font etc når du arbejder i selve editoren - hvis du ikke sender samme styles med eller den kode du afsender er dårlig, fx ikke valid, kan du ikke forvente samme udseende. Endelig, sender du en henvisning til stylesheetet frem for at lægge styles direkte ind i en head-sektion på mailen vil mange klienter aktivt skulle vælge at downloade dem.

Så jo, du kan sagtens gøre noget, nemlig at sende de nødvendige styles med i din mail.
Avatar billede carstenandersen Nybegynder
09. juni 2011 - 17:11 #4
Ok, det begynder at give mening ;-) men lyder noget svært.

Når teksten er færdig i editoren, bliver den lagt ind i min mysql-database, hvorfra den så tages, når der senere sendes ud.

Giver det problemer? Hvordan sender jeg de nødvendige styles med i min mail? Beskrevet et sted på nettet?

Virkelig på forhånd tak !
Avatar billede keysersoze Guru
09. juni 2011 - 18:02 #5
hvor teksten kommer fra har ingen betydning.

du sender styles med som du ville gøre på enhver anden html-side bortset altså fra at du ikke må benytte et eksternt stylesheet - dvs du skriver dem i head-sektionen.
Avatar billede carstenandersen Nybegynder
09. juni 2011 - 19:52 #6
Har du et konkret kode-eksempel? Det bedste sted på nettet, hvor jeg kan læse mere? Smid samtidig et svar - tak for hjælpen.
Avatar billede keysersoze Guru
09. juni 2011 - 21:43 #7
Avatar billede carstenandersen Nybegynder
10. juni 2011 - 06:17 #8
OK, men i CK editor definerer jeg vel netop selv alt det, som normalt ligger i stylesheet´et? Hvordan ændrer jeg netop det omkring mellemrum i et stylesheet?