Avatar billede cooney Nybegynder
04. juni 2011 - 23:46 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

WD hardisk kan ikke findes, men stopper væsentlige programmer

Hej

Jeg har et besynderligt problem. Jeg har købt en 1.5 terrabyte WD harddisk. Den har virket fint, men pludselig en dag, kan jeg ikke se drevet længere. HD'en bliver tydeligvis registreret, da jeg kan høre den klassiske lyd der afspilles når man kobler hardware til eller fra, men jeg kan som sagt ikke se den.

Det mærkelige er derudover, at NÅR hdd'en er tilsluttet, er det ikke muligt at åbne programmer som Administer (under 'Denne Computer'), Tweak UI, som måske kunne afhjælpe problemet. Derudover kører mine browsere væsentligt ringere når hdd'en er tilsluttet. Jeg frygter naturligvis et eller andet ondsindet virus, malware halløj, men aner ikke hvad jeg skal gøre.

Når hdd'en IKKE er tilsuttet virker ovevnævnte programmer fint - faktisk åbner de, som stod de i kø, hvis jeg forsøger at åbne dem med hdd'en tilsluttet, hvorefter jeg kobler den fra.

Jeg stødte på en tråd, hvor en bruger havde et lignende problem. Det kunne måske være et sted at starte.

http://forums.windrivers.com/archive/index.php/t-81940.html

Jeg er blot interesseret i at formatere hdd'en så jeg kan bruge pladsen, jeg har backup af alt væsentligt data.

Oplysninger:
Intel 3.0Ghz E8500 processor, 2GB ram.
Windows XP (service pack 3).

Jeg har prøvet andre datakabler, andre USB porte og kan heller ikke finde den på min macbook pro - jeg har desværre ikke andre PC'ere at teste på.

Venlig hilsen

Jakob
Avatar billede enriko Nybegynder
04. juni 2011 - 23:55 #1
Har du forsøgt med computeradministration?
Hvis Du har et dvd drem som hedder E: drev og din harddisk tilfældigvis også har bogstavet E: så ville du ikke kunne se harddisken. Prøv og gå inde på denne computer og se dine drev bogstaver. Derefter start computeradministration  og se om harddisken er der, hvis du kan se harddisken der,så højre klik og skift drev navn til noget der ikke findes i forvejen.

Her er et engelsk link : http://www.ofzenandcomputing.com/zanswers/778/
Avatar billede Slettet bruger
05. juni 2011 - 08:15 #2
det her program kunne du bruge hvis harddisken ikke kan læses

men alt forsvinder men det er jo i dit tilfælde lige meget bare den harddsiken kan bruges igen

husk nu det skal være den rigtige harddisk
http://gparted.sourceforge.net/livecd.php

du gør sådan her

http://gparted.sourceforge.net/screenshots.php

m.v.h
Avatar billede cooney Nybegynder
05. juni 2011 - 14:33 #3
@ enriko - når hdd'en er tilsluttet kan jeg end ikke aktivere computeradministration

@ treatmenice - jeg er stensikkert en rookie udi partitionering og har ingen erfaring med Gparted. Men forstår jeg det ret hvis det er meningen at man skal boote fra den cd-rom man skriver Gparted Live applikationen til? (men det virker ikke) ... ellers, hvordan installerer man det på Win XP? Manualen fra hjemmesiden forudsætter at man allerede har installeret det.
Avatar billede Slettet bruger
05. juni 2011 - 17:05 #4
man laver en bootbar cd og starter den op ligesom man gør med install af win xp

sværere er det ikke
Avatar billede cooney Nybegynder
05. juni 2011 - 17:25 #5
@ treatmenice - nu fik jeg Gparted op at køre. Prøvede først med en gedigen formatering (jeg kunne godt finde disken!), som lod til at virke. Men ak - jeg havde nøjagtig samme problemer som før. Derefter prøvede jeg med en checkdisk (inkl. correct - også i Gparted), men fik efter 25 min. en fejlbesked, hvis log jeg forsøgte at gemme uden held.

Når Gparted leder efter partioner, stener(og stopper den essentielt)  den når hdd'en er tilsluttet. Netop det bekymrer mig - for det peger vel på en decideret hardware fejl?
Avatar billede Slettet bruger
06. juni 2011 - 07:27 #6
prøv først med en lidt ældre version af gparted live
det kunne jo være den version din maskine ikke kan lide
gør den det igen er det nok disken der er fejl på

http://gparted.sourceforge.net/download.php

http://gparted-forum.surf4.info/viewtopic.php?id=13777

m.v.h
Avatar billede cooney Nybegynder
20. juni 2011 - 22:03 #7
Well, jeg har makket frem og tilbage og det lader til at være en hardware fejl. Til gengæld har jeg i anden sammenhæng haft glæde af Gparted, så pointene går til treatmenice
Avatar billede Slettet bruger
21. juni 2011 - 07:26 #8
ok