Avatar billede hurra Novice
28. maj 2011 - 18:16 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Interfaces skifter navne

Hej Experter, jeg har en ubuntu server kørende. Jeg har haft serveren kørende i ret lang tid, men jeg har lige geninstalleret den, og nu er der opstået et problem.

Når jeg genstarter den, er det lidt tilfældigt hvad mine netværks interfaces kommer til at hede, nogle gange er det eth0 og eth1, andre gange er det eth2 og eth3. Hvis jeg genstarter serveren, og interfacene har skiftet navn, kommer de ikke op af sig selv, og jeg bliver nødt til et ifup'e dem.

Er der nogen der har nogle forslag?
Avatar billede Slettet bruger
28. maj 2011 - 18:59 #1
Det kan du formentlig klare med UDEV.
Prøv at checke om du har en folder som hedder /etc/udev/rules.d ??
Der ligger sikkert en fil der hedder noget med "persistent-net.rules". Det er muligt du skal omdøbe filnavnet, så det ender med en fil-endelse som hedder .rules for at aktivere reglern. Den sørger for at checke MAC addressen på dit LAN-if ved boot, og give if'et det rigtige navn hvergang...
Avatar billede hurra Novice
12. juni 2011 - 09:57 #2
Så har jeg endeligt fået kikket på det. Jeg tror desværre det er en HW fejl (men ret mig gerne hvis der er nogen med en anden overbevisning). Som du siger, phatlasse, står interfacene ganske rigtigt i UDEV. Faktisk står der 4 interfaces, eth0 til 3. Med det meget iøjenfaldende er, at de ikke har samme mac addresse (selv om der jo rent fysisk kun er 2 interfaces). Eth2 og 3 hedder noget der starter med 4 gange 00, og se er det kun de sidste 2 bytes der har det rigtige indhold.