Avatar billede Sp3ctrum26 Nybegynder
25. maj 2011 - 23:00 Der er 7 kommentarer

et simpelt ttrafiklys.. hvordan?

Hej allesammen..

Jeg er en simpel pedel fra en lille privatskole i skagen..  jeg kunne rigtigt godt tænke mig at lave et trafiklys til børnenes små moonkarts og trehjulede cykel..  men jeg aner intet om programmering og diagrammer.. men jeg kan nu godt sætte ledninger, stik, lamper, sensoerer osv. sammen..  nogen der har et godt forslag??

på forhånd tak.. Morten
26. maj 2011 - 06:48 #1
Velkommen til E. ...

Go' idé!

... et det ET trafiklys ?
Eller en større opstilling ?
Avatar billede Sp3ctrum26 Nybegynder
26. maj 2011 - 15:24 #2
Hej larry..  foreløbig bare ET trafiklys..
26. maj 2011 - 19:47 #3
Hmmm...

Har du isenkrammet, i form af selve trafikstanderen ?

Evt. kan du købe/skaffe
http://elektronik-lavpris.dk/product_info.php?products_id=32189
og ombygge den lidt ?
Og så et passende 4 leder 230V kabel dertil...

Så er der jo selv styringen af disse 230V lamper.

Hvad det på nogen måde skal styres af noget 'lavspændnings'udstyr så SKAL der fysiske relæer imellem!

Hvis det skal være 'Lowtech' kan du evt. finde (?) en motorstyret multi kontakter 'dims' fra en gammel analog vaskemaskine ?

...
Avatar billede Sp3ctrum26 Nybegynder
26. maj 2011 - 22:33 #4
Hvad kan man bruge af lavspændings udstyr til at styre det med?
27. maj 2011 - 06:47 #5
3 stk. relæer
www.elvvs.dk/category.2302.article.85023
(Kan bare ikke se om de relæer kan styres med eks 12V DC)

---
Avatar billede Sp3ctrum26 Nybegynder
27. maj 2011 - 21:50 #6
Jeg tror at jeg vil lave det lidt simpelt med en form for bevægelses sensor, så det skifter når børnene kommer hen til det, men det må gerne være en lille smule forsinket.. tror du det blir svært?
27. maj 2011 - 22:30 #7
... det bliver nok lidt mere kringlet!

Hvis det skal være LowTech rent mekanisk:

En stort (?) 'møllehjul' med 3 sæt 'forhøjninger' på - når 'møllehjulet' drejer langsomt rundt påvirker det nogle 'microswitch' ( http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f8/Microswitch.jpg ), der igen tænder/slukker for henholdsvis GRØN, GUL, RØD lampe i trafiklyset ...
'Møllehjulet' drejes af en lille justerbar (?) el-motor...

???