Avatar billede thegenni Praktikant
24. maj 2011 - 14:12 Der er 12 kommentarer

Server med hjemmeside lavet - Hvordan kan du finde den?

Hej

jeg har lavet en IIS server med en hjemmeside.  Lad os bare kalde siden rclej.dk, jeg har desuden startet min DNS server på samme boks.

Mit spørgsmål er:
Hvordan kan du finde min hjemmeside?
Du kan trykke min IP ind i adresefeltet, men kan du også finde rclej.dk  ?

Eller skal jeg ud og foretage mig flere ting? F.eks. oprettet den på nogle globale dns servere, for at i kan finde den?

(BEMÆRK hjemmesiden er ikke oppe endnu, jeg prøver bare finde ud af hvad jeg skal gøre, når den først er oppe)
Avatar billede repox Seniormester
24. maj 2011 - 14:18 #1
Den simple forklaring er at du skal have registreret dit domæne og det skal tilknyttes hos nogen med navneservere (f.eks. gratisdns.dk). Disse navneservere fortæller så dem der spørger på dit domæne, hvilken IP adresse de skal gå til for at få svar på det de spørger om. Den IP adresse er så din server.
Avatar billede madand Nybegynder
24. maj 2011 - 14:18 #2
Opret sitet i din IIS, og så skal du pege din primære DNS på din server.
Avatar billede thegenni Praktikant
24. maj 2011 - 14:36 #3
@Repox  jammen hvis jeg selv har min egen DNS server.... Så skal jeg vel ikke bruge gratisdns.dk, men istedet gøre det som Madand skriver.

@Madand  med primære DNS men du den dns server som jeg har lavet på samme server... ikk?
Avatar billede repox Seniormester
24. maj 2011 - 14:49 #4
Du skal stadig have en godkendt navneserver der kan pege på din DNS server.
Avatar billede thegenni Praktikant
25. maj 2011 - 09:21 #5
@repox  Kan man så undvære sin egen DNS server?
Avatar billede repox Seniormester
25. maj 2011 - 09:26 #6
Ja, det kan du sagtens. Hvis du har en statisk IP på din server, er det faktisk nok, hvis du bare har tilknyttet dit domæne hos en udbyder med navneserver og dns server.
Avatar billede thegenni Praktikant
25. maj 2011 - 11:14 #7
@repox

Ok.  Er det sådan, hvis jeg nu spurgte rigtig pænt, at du ville forklare mig hvordan det fungerer?

Eks. du skriver en adresse i adressefeltet i IE. Herefter spørger den gratis dns, som perger på en navne server som gør det at den....
Avatar billede repox Seniormester
25. maj 2011 - 11:47 #8
Joeh, nu ved jeg ikke hvor konkret det skal være, men nu har jeg forsøgt mig med denne forklaring: http://www.lucidchart.com/publicSegments/view/4ddcd00a-55a4-4bdb-99a3-13de0a7e22cb
Avatar billede thegenni Praktikant
25. maj 2011 - 13:52 #9
@repox

Ja, det var super godt... Mange tak for det.

Sidste spørgsmål:-)
Det vil sige, at jeg laver min server med IIS, og så giver jeg DNS serveren min statiske ip adresse og så peger jeg navne serverne på den.  ?
Avatar billede repox Seniormester
26. maj 2011 - 01:24 #10
Jaeh, navneserveren (f.eks. gratisdns.dk) skal have din statiske IP adresse, så den kan sende en forespørgsel videre til din IIS server.
Avatar billede thegenni Praktikant
26. maj 2011 - 09:15 #11
Super.

Mange tak for al din hjælp.    Kan du ikke lave et svar så jeg kan give dig point :-)
Avatar billede repox Seniormester
26. maj 2011 - 09:31 #12
Det fik du her