Avatar billede ktrs Novice
21. maj 2011 - 15:33 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til monowall

Hej Eksperter.

Jeg er løbet ind i et lille problem som jeg håber en eller anden kan hjælpe mig med.

Jeg er ved at sætte en monowall 1.33 op som firewall, men det der er mit problem er at jeg kan ikke få min computer til at gå på nettet, den kan godt se monowall, og den får også en ip adresse.

Mine detaljer om netværksforbindelsen er.
ip: 192.168.1.99
Undernetmaske: 255.255.255.0
Standart gateway: 192.168.1.2
DHCP server: 192.168.1.2
DNS server: 192.168.1.1

Jeg tror selv det er min gateway der er problemet, men jeg kan ikke se hvor det er jeg laver fejl, så er der ikke en der kan hjælpe mig med dette.

Alt jeg har sat op i monowall er som følger:
Under system/general setup.
Jeg har sat DNS servers til den ip adresse som min router fra telenor har fået, altså en ipadresse af mig (ikke den ipadresse fra telenoer) og den jeg har givet den, hedder 192.168.1.1 som fast ip.

Og under fane time.
Har jeg sat time zone til europe/kbh

Under interfaces/lan.
Jeg har sat ip adressen til 192.168.1.2/24

Og i fanan WAN
Jeg har sat type til static.

Og WAN/static ip configuration.
Jeg har sat ip adressen til 192.168.1.1/24 som skulle kigge ud på routeren fra telenor.
Og Gateway har jeg også sat til 192.168.1.1.

Under services/DNS forwarder, har jeg fjernet makeringen i enable DNS forwarder.

Jeg har fortalt monowall hvad for et netkort der skal køre på WAN siden og hvad for et der skal køre på LAN siden.

Alt andet står som standart.

Mvh
Kim
Avatar billede ktrs Novice
21. maj 2011 - 15:38 #1
Hej igen
Mangler måske lige at sige at DHCP i routeren fra telenor er slået fra.

Mvh.
Kim
Avatar billede m_soender Nybegynder
21. maj 2011 - 23:52 #2
Som jeg lige læser det du skriver synes jeg det ser ud som om du har en ip adresse konflikt mellem din telenor router og din Monowall da de begge benytter 192.168.1.1

Når du beder din Monowall om at route nu får den en pakke ind på lan siden som den ved skal ud på WAN delen. På WAN delen beder du den om at sende den til 192.168.1.1 som også er dens egen WAN ip og derfor kommer der ikke til at ske noget som helst.

Hvis du skal lave et setup, kunne det for mig at se give mening hvis du gjorde det på følgende måde

Telenor router lan side
DMZ forward 192.168.1.2

Monowall
Wan: 192.168.1.2/24 default gw 192.168.1.1
Lan: 192.168.100.1/24
DHCP scope: 192.168.100.30-192.168.100.200/24 default gw 192.168.100.1

Nu vil din Monowall komme til at modtage alle de pakker som kommer på ydersiden af din router, og den vil komme til at fungere som en firewall for dit netværk. Du vil også få løst det problem som kan være med at sidde bag ved en dobbelt NAT løsning.

Håber du kan komme videre med det.

/
Martin
Avatar billede ktrs Novice
22. maj 2011 - 04:50 #3
Hej Martin.

Den der hedder DMZ forward kan jeg ikke lige finde i min router fra telenor, kan det hedde noget andet.
Hvis det kan hjælpe er routeren en ZyXEL P-660HW-D1

Mvh kim
Avatar billede ktrs Novice
22. maj 2011 - 06:31 #4
Har lige fundet ud af at jeg ikke behøver at finde den DMZ, den opsætning du har skrevet virker perfekt.
Skriv lige et svar, så får du point.

Mvh
Kim
Avatar billede m_soender Nybegynder
22. maj 2011 - 13:23 #5
Behold du bare de point, jeg samler ikke.
Avatar billede ktrs Novice
22. maj 2011 - 15:17 #6
Det er bare oki, men mange tak for hjælpen.

Mvh
Kim