Avatar billede larsgrau Forsker
17. maj 2011 - 10:10 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Fjerne data ud fra 2 forespørgelser

Hej

Jeg har 2 forespørgelser som ser sådan her ud.

qrytest1:
plat,type,nation

qrytest2:
plat,nation

Data i qrytest2 er der flest i, men plat og nation er de samme type data, og det er dem jeg gerne vil filtere i.

Jeg vil gerne have en forespørgelse hvor den tager data fra qrytest og trækker de data som er i qry test1 og trækker fra, hvordan gør man lige det. ??

/lars
Avatar billede fdata Forsker
17. maj 2011 - 18:58 #1
Øhm.
"Jeg vil gerne have en forespørgelse hvor den tager data fra qrytest og trækker de data som er i qry test1 og trækker fra"

Det er ikke helt klart, hvad det er du mener. Gider du omformulere det?
Avatar billede larsgrau Forsker
18. maj 2011 - 20:14 #2
Ja det vil jeg gerne

Min qrytest1 indholder alt mit data.
Min qrytest2 indholder kun noget af det data som er i qrytest1

Det jeg gerne vil have vist er det data som kun er i qrytest1, så den skal have frasoteret de data sæt som er ene i de 2 qrytest1 og 2

Hjalp det ?
Avatar billede fdata Forsker
18. maj 2011 - 20:33 #3
Hm. Som jeg læser det: Du vil finde de data, der er unikke i qrytest1.

Opret en forespørgsel og hent de to tabeller ind. Forbind plat og nation. Dobbeltklik på de to forbindelseslinier (en ad gangen) og vælg "Medtag alle poster fra qrytest1 ..."

I forespørgselsgitteret placerer du plat og nation fra qrytest1 og plat fra qrytest2. Under plat fra qrytest2 (i linien Kriterie) skriver du: Is Null.

Hvis du kører forespørgslen, burde du nu kun se de unikke poster (nemlig dem, hvor der ikke er en match i qrytest2, hvilket Null jo angiver).

Hvis du vil gemme posterne, kan du jo lave forespørgslen om til en tabeloprettelsesforespørgsel.
Avatar billede fdata Forsker
04. juli 2011 - 21:39 #4
Takker for point ;O)