Avatar billede MagnusELH Nybegynder
12. maj 2011 - 21:21 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

SCRIPT

jeg er vildt meget intreseret i script, men jeg ved ikke så meget om det. så jeg håber der er nogle der kan hjælpe mig?

1. er det rigtigt at man skriver script for at få en hjemme side til at køre, med mange  forskellige foktioner? og hvordan?

2. hvor skriver man disse script henne?
og hvordan F.eks. ?

3.  hvordan laver man sådan en hjemme side?

4. hvis i kender nogle hjemmesider, som kan lære mig lidt om det så skriv endelig til mig!
er kun 13 år, og ville rigtig gerne lære det!
Avatar billede jakobdo Ekspert
12. maj 2011 - 21:34 #1
1: Man kan skrive scripts ja. Men det er ikke nødvendigt, for at lave en hjemmeside. En hjemmeside kan skrives i helt statisk HTML, men i dag ønsker man mere og mere dynamiske sider og dette kan opnåes med asp, aspx, php og/eller javascript.

2: De kan skrives i noget så simpelt som notepad, men de fleste har nok en favorit editor, f.eks. hælder jeg selv til UltraEdit.

3: Du kunne starte med at lære at lave en helt simpel hjemmeside. Kig f.eks. mere her: http://www.html.dk/tutorials/html/

4: Se link i #3.
Avatar billede tjens Nybegynder
12. maj 2011 - 21:43 #2
Hvis det må være på engelsk, er der meget at finde her: http://www.w3schools.com/
Avatar billede MagnusELH Nybegynder
13. maj 2011 - 09:45 #3
hej.

tak for svaret.
jeg prøver det der UltraEdit, men jeg forstår ikke hvordan man kan få scripténe ind på hjemmesiden ?

og hvor kan jeg finde gode script som virker, og som er gode ?
Avatar billede jakobdo Ekspert
13. maj 2011 - 09:56 #4
Google.com
Men det kræver i første omgang du får styr på hvad du vil.
PSPad er et gratis alternativ til ultraedit.
Avatar billede kjeldsted Novice
14. maj 2011 - 00:08 #5
Som tjens også så korrekt henviser til bør du som det første læse lidt på www.w3schools.com om scripting før du begynder.

Og så skal du huske at asp, aspx og php kræver en server med application til at håndtere det pågældende script. JS (JavaScirpt) kan derimod afvikles lokalt via. browser.

Men kommer 100% an på hvad du vil. Hvis du skal lave database løsninger som fx. gæstebog ville jeg anbefale PHP med MySQL. Og hvis du ønsker at ændre ting på siden dynamisk. Fx. flytte rundt på nogle elementer skal du have fat i JS.
Avatar billede arne_v Ekspert
14. maj 2011 - 00:17 #6
Et par smaa sidebemaerkninger:

1) ASP har vaeret foraeldet i 9 år. Måske ikke lige det man bør anbefale nogen at gå igang med.

2) w3schools.com er et sted mange starter, men det er ikke alle som mener at niveauet er tilfredsstillende.
Avatar billede kjeldsted Novice
13. juli 2011 - 11:30 #7
Er du kommet videre og kan vi få lukket dette spørgsmål?
Avatar billede MagnusELH Nybegynder
13. juli 2011 - 15:40 #8
ja, hvis du gider og lære mig at give de der point?
Avatar billede kjeldsted Novice
13. juli 2011 - 15:47 #9
Nu har du jo så givet pointsne til dig selv.