Avatar billede trae Nybegynder
11. maj 2011 - 19:49 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Bilags nr. samt bank dato fejl

Jeg har Summa version 3 (3.3.6) og hver gang at jeg importere en csv i regnskabet fra jyske bank er datoen altid (f.eks) 01.01.2011 i stedet for 01-01-2011 og jeg skal rette dem alle sammen manuelt. Hvad gøre jeg forkert?

En anden ting - når jeg tilføje bilagsnr er det enten det sammen nummer er helt blank. jeg vil have at hver linje starter med et nyt nummer.

jeg har læst i min vejlednings bog men jeg synes ikke at mine spørgmål er besvaret.

på forhånd tak.

hilsen
trae hancock
Avatar billede ottobp Novice
11. maj 2011 - 20:46 #1
det  med  datoformatfejlen  kunne  hænge  sammen  med  din  windows  og så  versionen  af summa

hvis  du  har  fået  windows  vista og især win7  og så kører  en så gammel  3.3.6 som du har  så  vil det  give problem

så  har  du  een  af disse  så  ligger  løsningen  i  at  opdatere  din  summarum  (idag hedder  den så  3.8.0  hvilket  indebærer  at  du  så også lige  skal  igennem  en  procedure for at  få et  nyt registreringsnr,  Koster ikke  noget  -  men  det  er  lidt  mere  omstændeligt  end  blot  at  gå  ud og hente  den  seneste  opdatering

men fortæl  lige  hvilken  windows  du  har  XP  Vista  eller  Win7

otto bp - certificer. forhandler af summasummarum
www.summasupport.dk
Avatar billede trae Nybegynder
11. maj 2011 - 21:05 #2
hej, jeg har tjekket internationale indstillinger og datoformaten er sæt op sådan: 01-01-2011

Jeg har windows xp prof 2002.

Jeg kan huske at det der med datoen har været anderledes før...
Avatar billede ottobp Novice
11. maj 2011 - 21:23 #3
OK  altså  XP    så  er  det  ikke  lige den  umiddelbare fejl som  jeg  checkede  af

et muligt forsøg  som  du  kan  prøve af:

1. gå i  kontrolpanel  og  sæt  dato og sprog til Storbritanien ENGELSK  og  vælg engelsk dato og hele svineriet.  OK  og  luk for PC en

2. Start  den  og  ændrer tilbage til DANSK  opsætning  OK  og lad  mig  høre  om  det  gør  nogen  forskel

det  virker  med Win7 hvor det  er en OEM installation  der driller

otto bp
Avatar billede trae Nybegynder
11. maj 2011 - 21:44 #4
nej desværre. genstartet den 2 gange - en gang da jeg skiftede til engelsk og en anden gang da jeg skiftede tilbage til dansk.jeg tror jeg har gjort som du har bedt mig om.  i csv filen er datoen også med punktum (f.eks. 01.01.2011) fra jyske bank. har lige prøvet igen at indlæse den sammen csv fil uden helt. datoen er stadig med punktum
Avatar billede trae Nybegynder
11. maj 2011 - 22:05 #5
jeg skiftede den til usa engelsk og ikke storbritanien. jeg ved ikke om det giver en forskel
Avatar billede ottobp Novice
11. maj 2011 - 22:06 #6
ok men  så  har  den  jo  misseren  med  fra  banken

kan  du  ikke  få  det  lavet  om  så  den  kommer

som  01-01-2011 ???

ellers  kunne  du  jo  åbne  filen i  excel  og  så  lave formatteringen  om  der
Avatar billede karsten_madsen Juniormester
11. maj 2011 - 22:07 #7
Otto er inde på noget af det rigtige, men du skal ind i kontrolpanel, internationale indstillinger, og tilpasse formatet for dato fra at have - som seperator til at have . som seperator.

Du skal være opmærksom på at ovenstående ændrer alle datoopsætninger på din pc og kan derfor konflikte med andre programmer

Hvis ikke det virker, så er du nødt til at checke op på din fil fra banken.

Hvis du ikke gider/kan lave ændringerne i en fil selv, så send den til mig, så kan jeg kigge på filen.

Jeg er programmør og kan lave et konverteringsprogram til dig (og det vil jeg så tage jeg penge for) alternativt kan vi se om det ikke kan laves i en batchfil eller om det ikke lige kunne køres gennem et regneark først.

Jeg har før lavet noget lignende med filer fra Sydbank
Avatar billede ottobp Novice
11. maj 2011 - 22:18 #8
hej  karsten

tror  ikke  det  løses  med  at trille  det  med  formatteringsindstillingerne  -  thi  det  datoformatteringen  fra  Jyske Bank  der  overruler

så  det er  banken  der  er problemet  tror  jeg

Forstår  nu  ikke  helt  da  jeg  da  aldrig  har  oplevet  det  med  min  egen  netbank

ER  der  nogle  Jyske Bank-brugere  der kan  berette  om  at  deres udskrift  hedder  01.01.2011????
Avatar billede trae Nybegynder
11. maj 2011 - 22:25 #9
"Otto er inde på noget af det rigtige, men du skal ind i kontrolpanel, internationale indstillinger, og tilpasse formatet for dato fra at have - som seperator til at have . som seperator."

det har jeg gjort. den var sæt til (-) om seperator i forvejen.

jeg mener bestemt at de tidligere regnskabsansvarlig kunne få filerne til at indlæses med (-) i stedet for (.)
Avatar billede ottobp Novice
11. maj 2011 - 22:56 #10
svært  at  sige  hvad  der  lige  på  pc  går  ind  og  sætter  sig  igennem

du  siger  at  det  tidligere  er  gået  glat  med  at  indlæse

... på  den  samme  pc????

hvordan  med  din  netbank  står  der  .  eller -  som  adskiller  i  skærmbilledet???  I min står  der  -  har jeg lige checket  for en sikkerheds skyld

Hvad  med  dit  Office-program  Er det  en Microsoft  eller  kører  du  den  gratis fra OpenOffice.org ???  og hvad er  den  sat  op til???  hvis  det  ikke  er DK  så  er  måske noget  gennemslag  herfra

Indrømmet....  nu  er  vi  ud  og  jagte  på  de  yderste  revler
Avatar billede trae Nybegynder
11. maj 2011 - 23:42 #11
ja, det mener jeg bestemt. jeg bruger sååå meget tid på det nu mht at rette til (-). denne pc har altid været på dansk, office pakken er fuld 2003 version, og filen fra banken (også når man er online i netbank) er med (.) og ikke (-). vi har altid brugt denne pc til summa og fil indlæsning
Avatar billede ottobp Novice
12. maj 2011 - 08:36 #12
1. begynd  med  ay få banken til  at  vise  dansk datosætning  så  du  kan  få  en  korrekt  formatteret  hjem  fra  banken

2. kan  det  ikke  laves -  så  må  det  være  lettere  at  nurse  hele datokolonnen i excel  og  så  gemme  den  som  csv  -  endelig  ikke  det  almindelige  regnearksformat  .xls  -  så  prøv omvejen  rundt  ad  excel-programmet