Avatar billede knisse Nybegynder
31. juli 2001 - 16:16 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Opsætning og anvendelse af namespaces og xml i xhtml document

Jeg har lavet et xhtml dokument, og kunne godt tænke mig at anvende xml til præsentation af tekst. Det er kun for at prøve det af at jeg laver det med teksten på siden. Men hvordan blander jeg mit xhtml med xml? Det skal skrives i xhtml dokumentet og jeg tænke på at namespaces var måden at referere til mit xml indhold på, men der skal vel også en dtd til...

//Kris
Avatar billede janegil Nybegynder
09. august 2001 - 15:49 #1
DTD\'er er visst ikke særlig gode til å håndtere namespaces – det nærmeste vi kommer er at de tillater \":\" i element- og attributtnavn.

Så vi sitter helt stille og venter på at det kommer verktøy for XML Schema i stedet...
Avatar billede knisse Nybegynder
10. august 2001 - 08:23 #2
ok, janegil. Kan du forklare lidt nærmere hvad det er du mener??

//Kris
Avatar billede janegil Nybegynder
10. august 2001 - 09:12 #3
Er redd jeg ikke kan... vet for lite om schema.

Men hvordan er det du vil blande? Lage din egen XML, der det er lov å sette inn elementer fra XHTML bestemte steder? Eller omvendt: sette inn biter med din \'private\' XML i et XHTML-dokument?
Avatar billede knisse Nybegynder
10. august 2001 - 09:50 #4
jeg ville sætte \'private\' xml ind i xhtml.

//Kris
Avatar billede janegil Nybegynder
10. august 2001 - 10:10 #5
Hvis du skal bruke verktøy som krever at dokumentet ditt følger en DTD, må du skrive din egen versjon av XHTML-DTD\'en. Den finnes på www.w3.org, men sannsynligvis kan du klare deg uten DTD.

En HTML-browser skal normalt vise alt tekstinnhold i ukjente elementer (ditt XML-element er ukjent for browseren), men ignorere alle attributtene deres. I Netscape 6 kan du sette CSS2 stil (farver, fonter og marginer etc.) for de elementene du selv har definert. Men jeg tror ikke du får den til å gjøre noe med attributtene.)

XMetaL skulle være en brukbar editor for ditt formål, men den koster penger.