Avatar billede mohammed1111 Nybegynder
06. maj 2011 - 15:47 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Torrent filer

Hej.
Jeg har lige downloadet et torrent program-Bittorrent.
Da det er første gang jeg bruger programmet spurgte jeg mine venner om programmet og at downloade torrent filer. De sagde så at det er meget farligt og at jeg kunne blive taget for det.
Jeg spurgte ikke hvem der tager en for det da jeg tænkte det måtte nok være politiet. Da jeg så kom hjem læste jeg en hel masse forums og artikler om det. Det eneste der stod var at det er farligt og man ikke burde downloade torrent filer. Men så kom jeg ind på en side hvor der ikke står noget om at det er politiet men at jeg skal passe på familiemedlemmerne og venner. At de kan finde på at se min ip adresse og på den måde spotte mig.
Her er siden:

http://www.ehow.com/how_5707253_download-torrent-getting-caught.html

Hvad mener i om det? skal jeg lade vær med at downloade. Eller skal jeg sørge for at familiemedlemmer eller venner ikke bruger min computer?
Avatar billede Poko1 Ekspert
06. maj 2011 - 16:09 #1
Du kunne jo starte med at læse denne tråd!
http://www.eksperten.dk/spm/938156
Avatar billede mohammed1111 Nybegynder
06. maj 2011 - 16:39 #2
Tak for svaret. men nu er jeg lidt mere usikker fordi der er en der siger at det er strengt forbudt at dowloade film og den slags og en anden siger at der slet ikke er noget der er farligt eller ulovligt ved det. Nu ved jeg stadig ikke om jeg skal bruge det eller ej. Hvem har ret den side jeg gav dig som fortæller at det er familiemedlemmerne eller venner som kan spotte en. Eller ham/hende som siger at det er politiet, på den side du gav mig?
Avatar billede Poko1 Ekspert
06. maj 2011 - 16:52 #3
Du kan jo følge min anbefaling som jeg skrev forneden.
Her er en udemærket artikkel om emnet! Husk blot at du følger det der er lovligt. http://www.altomdata.dk/ (...)
Avatar billede mohammed1111 Nybegynder
06. maj 2011 - 17:19 #4
Jeg tror bare jeg dropper torrent programmer. Det er det bedste at gøre. Jeg vil bare ikke have de værste konsekvenser.
Avatar billede janus_007 Nybegynder
06. maj 2011 - 19:15 #5
Sikke dog noget fis, det er da ikke ulovligt at downloade musik, film og programmer, det eneste man skal sørge for er at have enten sine originaler eller downloade ikke copyrighted materiale.
Avatar billede mohammed1111 Nybegynder
07. maj 2011 - 19:15 #6
hej Janus.
Har du noget der gør at du er sikker på at det er lovligt?
Vil du fortælle mig hvor lang tid du har downloadet via torrent?
Det bare så jeg kan tænke lidt over det f.eks. hvis du har downloadet i 7-8 år og at du har downloadet en hel masse film og musik og at der ikke er sket noget endnu, så burde man da være rolig.
Hvad siger du til det som treatmenice skriver i det link som poke1 gav?
Er eksperten virkelig med til at hjælpe politiet med at finde de personer der downloader?
Avatar billede janus_007 Nybegynder
08. maj 2011 - 00:26 #7
Naturligvis er det lovligt. Når du køber originalen køber du rettigheden til indholdet for privat brug, dvs. du kan gøre hvad du vil med det. Om du laver 100 kopier og opbevarer på USB'er i en kasse og sætter på loftet eller om du henter en kopi på internettet er totalt hip som hap. Hovedsagen er at du har rettighederne og det har du hvis du har købt originalen og ikke solgt den!!

Torrent bruger jeg ikke til at hente film og musik, men derimod til at dele dokumenter, billeder, kodestumper osv. Der findes faktisk ikke noget bedre backupsystem :) Nu ved jeg godt at der er kommet Dropbox og lign. som faktisk er endnu mere genialt.

Naturligvis vil Eksperten, der forøvrigt følger dansk lovgivning, blive draget til ansvar for ulovlig torrentlinking og derfor hellere end gerne vil bidrage med informationer omkring bruger og ip. Det er der intet underligt ved.
Avatar billede ptj_11 Forsker
08. maj 2011 - 17:36 #8
Mohammed1111>>
Der er intet ulovligt ved at benytte et torrent progrm. Det forholder sig på samme måde som med en bil. Du må gerne købe en bil, der kan køre 500 km i timen, men du må stadig kun køre max 130 km/t på motorvejen.
Altså det der er afgørende er, om det du downloader er belagt med licensrettigheder eller ej.
/ptj_11