Avatar billede RasmusBjoern Nybegynder
13. april 2011 - 21:13 Der er 7 kommentarer

Database Query med alle bogstaver og tal!

Jeg har prøvet i dagevis nu at knække mit problem, men må omsider give fortabt.

Jeg har en database og en VB10 form hvor mit dataset er på, jeg vil så gerne lave en Query hvor jeg eks. bare skriver "Ra" og giver mig alle Fornavne som begynder med "Ra"

Hjælp.!

(:
Avatar billede mugs Novice
13. april 2011 - 21:29 #1
Ikkse helt sikker på, hvad du mener. Ret beset er det jo kun et spørgsmål om at indsætte et kriterie i din forespørgsel således:

Like "ra*"

Hvilket giver hvad du skriver nemlig alle poster der begynder med  bogstaverne ra som:

Ralf, Randolf, Ranunkel o.s.v.

Men jeg har på fornemmelsen, at der ligger lidt mere bag ved, som du ikke skriver.
Avatar billede mugs Novice
13. april 2011 - 21:31 #2
Og iøvrigt velkommen til eksperten.dk:

http://www.eksperten.dk/faq
Avatar billede RasmusBjoern Nybegynder
13. april 2011 - 22:12 #3
^^ Tusind tak,

det jeg mener er at den Query skal køres alt efter hvad brugeren vælger at indtaste altså kriteriet kommer først når brugeren har skrevet noget i textboxen (: ved ikke om det giver mening (:
Avatar billede Slettet bruger
13. april 2011 - 22:36 #4
Like forms!DinFormular!DinTekstboks & "*"

..og så skal du ligge noget kode på EfterOpdateringshændelsen på tekstboksen... Noget a'la me.requery
Avatar billede RasmusBjoern Nybegynder
14. april 2011 - 09:02 #5
@spg ,
Tak jeg prøver det senere idag, skal nok lige vende tilbage :)
Avatar billede mugs Novice
14. april 2011 - 09:18 #6
Det er også et spørgsmål om hvordan du vil vise posterne. Hvis du vil blive i samme formular, kan du filtrere posterne således:

Me.Filter = "fornavn = '" & Me!fornavn & "'"
Me.FilterOn = True

Du fjerner filteret med denne:

Me.filteron = False

Hvis du vil åbne en anden formular med posterne, kandu bruge de andre forslag. Måske med en indtastning i forespørgslen således:

[Indtast fornavn]

hvor du vil blive promptet med en inputboks.

Der er således flere muligheder, men vi behøver lidt flere informationer.
Avatar billede terry Ekspert
14. april 2011 - 19:13 #7
"Jeg har en database og en VB10 form...."

VB10, is that not VB.NET? An dif it is the I guess your query will need to be dynamically built in your code.