Avatar billede trae Nybegynder
05. april 2011 - 07:22 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

finans postering

kan man ikke bare lave en ganske almindelig finans postering i summa uden at der skal vælges en bank afstemningskonto? Jeg har kun vores bank som afstemningskonto og jeg kune tænke mig at lave denne postering (eller andre finans posteringer for den sags skyld):

debit 66100 - kredit 66900
debit 66900 - kredit 66200

(helst på 2 linje hver, da jeg bedst kan lige at bogføre på denne måde)

Jeg arbejder dagligt i Navision Axapta og det her er noget helt andet, synes jeg.

på forhånd tak. mvh Trae
Avatar billede b_hansen Novice
05. april 2011 - 08:02 #1
Du kan sagtens bogføre uden afstemningskontoen, du sletter blot indholdet i den kolonne.

Imidlertid skal du så lave din postering på to linier, da debetposteringen skal stå på én linie og kreditåposteringen skal stå på en anden.
Avatar billede ottobp Novice
05. april 2011 - 09:07 #2
hej Trae
Skal  du  have ryddet  momskontiene  og  flyttet  til afregningskontoen  så  er  det  blot som  beskrevet  af  b_hansen;  du  laver  det  altså  spreder  det  over 2 linier pr. bilag  og  undlader  alt om afstemningskonto for det her

kan forstå  at  du er i gang  med  surfe  lidt rundt for at bese SummaSummarums muligheder

Du kunne  klikke  linket  her:
  http://www.youtube.com/watch?v=4LV_2p2IHRA

for at checke  ud hvorledes du  slipper  nemmeest  om  ved at  bogføre din kassekladde.  Ved at importere din bank´s kontoudskrift  slipper  du for at vælge DATO  Tekst i Tekstfeltet og ikke mindst et BELØB uden tastefejl. Til rest til dig at vælge  er BILAGSNR. og så en KONTO til modpostering. Enten en modkonto  eller åben faktura (debitor- eller kreditorfaktura). Du reducerer  det  arbejde du skal præstere til 25% i  forhold til at lave  det  hele fra scratch i  en kassekladde.
Avatar billede trae Nybegynder
05. april 2011 - 12:06 #3
jeg håber at det er okay at jeg har lavet et point fordeling?

jeg tænkte nok at det burde være muligt, men det kræver at jeg leger lidt mere i systemet.

Tusind tak!

mvh
Trae
Avatar billede ottobp Novice
05. april 2011 - 15:06 #4
ok  tak  for  det

skulle  video-kigget  give anledning til spørgsmål  er  du  velkommen til at  kontakte  mig
Avatar billede trae Nybegynder
05. april 2011 - 15:22 #5
tusind tak:-) det er jeg rigtig glad for...

(jeg kigger på videoen i aften)

hilsen Trae
Avatar billede trae Nybegynder
06. april 2011 - 11:20 #6
hej igen - hurtig spørgsmål.

Jeg arbejder i min fritid hos et minde virksomhed som er ikke særlig god til at aflevere kvitteringer til tiden, og nogle gange dukker de aldrig op. Er der en løsning (bogføringsmæssigt) hvor jeg kan bogføre de maglende bilag i Summa? jeg har tid brugt deres mellemregningskonto hvis posteringen vedrører demselv, men i de tilfælder hvor jeg skal afstemme banken og kvitteringerne mangler - hvad er den bedste imidlertid løsning indtil kvitteringer kommer ind (hvis de nogensiden gør det)? Findes der et konto i Summa eller skal jeg selv oprette en?

på forhånd tak:-)

venlig hilsen, Trae
Avatar billede trae Nybegynder
06. april 2011 - 11:22 #7
har tit brugt ikke "har tid brugt" ! hah
Avatar billede ottobp Novice
06. april 2011 - 11:43 #8
der er  er  ikke  default  en  konto  til  det  her  lidt  spooky formål

så  du må  oprette  sådan  en  AFKLARINGSKONTO  så  du  kan bogføre trækket  på  banken  og  så  modpostere  på  den  afklaringskonto  (som  du  så  skal  have  på  plads  inden  deadline for moms!!!)

så  lidt  bedre  bilagsdiciplin  for  din  arbejdsgiver  må  du  have  dem  til
Avatar billede trae Nybegynder
06. april 2011 - 12:02 #9
hah ja, det ved jeg og det kommer. det er ikke altid nemt at bryder deres gamle (dårlige) vaner...

manget tak for hjælpen!

p.s. tak for video linken. Du er god til at forklare tingene. Det hjælp med importering af bank udskriften - jeg lærte noget selvom jeg har gjort det mange gange før i Summa. Jeg kunne ikke få den til at tilføje et nyt bilagsnummer pr. linje (kun blank), men det kigger jeg på senere!