Avatar billede holmmorten Novice
19. marts 2011 - 13:45 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Opsætning af netværk

Hej alle

Jeg har tidligere forsøgt mig med en tråd, men da tiden gik inden jeg fik ordnet det sidste, har "hjælperne" vist afmeldt tråden, og der kommer derfor ingen respons. :-(  haha

Så nu spørger jeg lige her igen:

I den fjerne ende af mit hus, hvor internetforbindelsen kommer ind, har jeg placeret en WRT54G2 router. Da W-lan dækningen er dårlig samt at jeg skal bruge flere porte til netværket, skal jeg finde en måde at udvide netværket på.

Jeg tænker derfor, at jeg vil købe en 8 ports gigabit switch samt et AP.

Meningen var så, at jeg vil tilslutte switchen til en port i routeren og AP'et også til en port i routeren. Vil denne opsætningen kunne virke?

Mit store spørgsmål er så: Hvad vil hastigheden være på netværket, når min router ikke er gigabit? I mit hoved bliver det jo switchen, som kommer til at administrere helt det lokale netværk og derfor bør det vel køre giga? eller kører det automatisk ned i 10/100, når routeren er 10/100?

Overvejede måske så at købe en kablet router med giga og så bruge mit WRT54G2 som AP i stedet - men ifølge diverse forums, skulle Línksys W-lan routere ikke være særligt velegnede som AP's.

Nogen gode ideer?

MVH

Morten
Avatar billede riversen Nybegynder
19. marts 2011 - 15:15 #1
Ja, det vil virke.

Hastighed mellem switch og router vil være laveste fællesnævner. Dvs. hvis router er 100Mbit vil det være hastigheden. Hvis 2 pc'er der begge er koblet på switchen laver en intern overførsel vil de køre 1Gbit forudsat de begge understøtter det.
Avatar billede holmmorten Novice
19. marts 2011 - 18:43 #2
Så umiddelbart er der ingen grund til at skifte routeren ud med en hurtigere, da det kun er hastigheden på internettet, som vil være betinget af den..... som jeg forstår det altså....

Skal man deaktivere w-lan på routeren, når man kører med et AP? Eller kan begge godt køre samtidig?

Og så noget helt andet, der også lige dukkede op, men i samme kategori: Jeg skal bruge et patchpanel også - nogen der kender en model, der er beregnet til vægmontering? Den skal helst have 24 kontakter og certificeret til gigabit. Jeg har fundet en del på nettet, men de er til montering i rack. Eller kender nogen et beslag, der erstatter et rack ved vægmontering?

Tak for jeres hjælp :-)
Avatar billede riversen Nybegynder
20. marts 2011 - 07:40 #3
Kun hvis du har noget på routeren hvortil du vil overføre med Gbit.

Begge kan godt køre wlan samtidig. Bare sørg for at du bruger forskellige kanaler fx 1 og 6.
20. marts 2011 - 10:48 #4
www.eksperten.dk/spm/934572 (Tidligere tråd ...)
Avatar billede holmmorten Novice
21. marts 2011 - 21:26 #5
Tak for jeres input - det har hjulpet meget. Jeg skal lige have samlet alle mine kabler i et patchpanel, og til det har jeg selvfølgelig også et spørgsmål - men det opretter jeg en ny tråd til.

Tak for jeres assistance. Smider du et svar Riversen?
Avatar billede riversen Nybegynder
22. marts 2011 - 05:56 #6
behold bare pointene
Avatar billede holmmorten Novice
28. marts 2011 - 08:13 #7
lige et sidste spørgsmål så:
Kan man tilslutte flere switches i forlængelse af hinanden? Jeg har nemlig kun 1 netværksstik på mit kontor, men kunne godt bruge 2 eller 3 til ekstra pc, printer ect. Jeg har læst et sted, at man kan forbinde to ens produkter - men vil det påvirke hastigheden, hvis det ene stik på kontoret skal til at arbejde med en switch, hvor der så er tilsluttet flere enheder?

MVH

Morten

P.S. Du skal da ha point riversen - ingen grund til at jeg skal beholde dem - der ka jo ikke købes bolcher for dem :-)
28. marts 2011 - 19:54 #8
Jo det kan du godt. Specielt når det kun er til 'små' ting som nævnte PC, Printer, Scanner, ...
Avatar billede holmmorten Novice
28. marts 2011 - 22:34 #9
Ok. Tak for jeres deltagelse. Smider I svar......?
29. marts 2011 - 06:53 #10
Ping...

(En lille smule ?)